Jump to content
Annons

Midiinterface/operativsystem krånglar!


TompaD

Recommended Posts

Halloj!

Har bytt upp min musikdator några snäpp men har råkat ut för ett problem med COM-porten

eller operativsystem. På den gamla datorn hade jag ett midiinterface(Unitor8) kopplat till COM1,

på den nya saknas det en port (hårdvara) så jag köpte ett pcikort med 2 portar på.

Det är installerat utan några ? eller ! i enhetshanteraren. Operativsystemet är det samma som

jag hade tidigare (sorry M$!) - ett XP Home SP2.

Drivrutinen som Unitor8 använder är samma som på tidigare dator och inga ! eller ? i enhetshanteraren

där heller. Och nu till det knepiga - när jag försöker använda Unitor8an så får jag meddelande om att

mididevice finns inte tillgänglig! Har testat Unitor8 på gamla datorn efter detta och konstaterat att den

fungerar som den skall.

Samma operativsystem, samma drivrutiner - så varför vill det sig inte??

Tacksam för svar

mvh

TompaD

Dator:

Asus P5Q SE2 m/b

Intel Core 2 QUAD Q9550

4Gb RAM

XP Home SP2

Unitor8 midiinterface

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förr i tiden när rs232 com-porten var vanlig på hem-datorer så var man tvungen att manuellt välja com-port i programvaran om man hade ett extra comkort

Kan vara så med ditt nya comkort.

Kolla i enhetshanteraren\((programvara om det medföljer)) för com-kortet om du kan välja comport

Hårdvaru com-port ska fungera utan problemas.

Nya kortet kan ju oxå vara trasigt ?? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Förr i tiden när rs232 com-porten var vanlig på hem-datorer så var man tvungen att manuellt välja com-port i programvaran om man hade ett extra comkort

Kan vara så med ditt nya comkort.

Kolla i enhetshanteraren\((programvara om det medföljer)) för com-kortet om du kan välja comport

Har testat att välja olika portar på pcikortet...men nä.

Unitor8an saknar val av COMport i drivrutinen, och det går inte att se någonstans (mig veterligen)

vilken port den försöker läsa.

Hittade comportsport på moderkortet, aktiverade i bios och pluggade

en kabel till den......inget. Har växlat fram och tillbaka med kablar,

comportar och comportsnummer tills jag blivit alldeles snurrig i skallen ...men nä.

Hmmm, skall man verkligen behöva köpa ett USB-midiinterface??

Är lite skepschischk till USB-varianter.....

mvh

TompaD

Redigerat av TompaD
Link to comment
Dela på andra sajter

Iof finns en del mjukvara som är nästan lika bra som hårdvaran men något som suger riktigt bra är usb och alla dess emuleringar.

Ditt problem kan vara en svår nöt att knäcka.

Kolla med tillverkarens hemsida på all specifikation mm kan finnas någon bygel eller något som går att ändra på så ditt interface hittar porten

Googla på ditt problem oxå kan finns någon därute som har samma prylar som dig

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Vet inte hur duktig du är på att löda och så.. Men för att vara säker på att com-porten verkligen fungerar skulle jag ha testat med en loopbackplugg i porten och sen startat hyperterminal för att se att porten "ekar" tillbaks det jag skriver. Då vet jag att porten fungerar i alla fall.

Här hittar du info om hur man löder ihop loopbackpluggen

Här hittar du info om hur man använder hyperterminalen

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och nej

Ett moderkort som ej har en bios/stöd för just den cpu´n som du monterat, kan få Processorn att räkna helt galet.

Har moderkortet stöd för cpu`n så är du ute på fel spår.

Ok - ett långskott, men ändå.....en av de få saker som skiljer de båda

datorerna åt är just processorn.

Idag kollade jag vilken IRQ-adress COM-porten låg på i gamla datorn,

och kom fram till att det är samma som på nya :-( och inställningarna

för den i bios är de samma....snart vet jag inte vad mer som det kan vara....

mvh

TompaD

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur duktig du är på att löda och så.. Men för att vara säker på att com-porten verkligen fungerar skulle jag ha testat med en loopbackplugg i porten och sen startat hyperterminal för att se att porten "ekar" tillbaks det jag skriver. Då vet jag att porten fungerar i alla fall.

Här hittar du info om hur man löder ihop loopbackpluggen

Här hittar du info om hur man använder hyperterminalen

Ok, det kan ju vara något....Men om den nu är trasig, när jag kopplade bort den i BIOSet så borde ju

mitt PCI-kort med COM-portar fungera istället, eller?

Få se om jag kan löda ihop något....

mvh

TompaD

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...