Jump to content
Annons

OS på SD (Secure Digital) i Laptop?

Recommended Posts

BigChief (oregistrerad)
Postat

Har sökt utan framgång på nätet efter vettig info gällande det här;

Jag har en thinkpad med SD slot, där man kan sätta i ett minneskort och spara bilder eller annan skit.

I laptopen är det naturligtvis bara plats för en hårddisk och jag har från en stationär dator upptäckt fördelen

med att ha operativsystemet på en separat disk och all media på en annan då man spelar in.

Det blir ju svårt att få till när den bärbara bara har plats för en disk, och två olika partitioner på den ger heller ingen märkbar effekt.

Då kom jag på den lysande iden att ha ett, låt säga, 16 gigs sd-kort alltid i sloten med operativsystemet på (win7 64-bit), och sen hårddisken som

mediadisk.

Funkar det tror ni?

Det finns ju numera jävligt snabba sd-kort till vettiga pengar, och jag förmodar att man bara ställer om i boot-menyn så den läser därifrån först?

SSD-disk är lockande men jävligt dyrt om man ska ha lite space, och sen löser det inte min önskan om två separata diskar som samarbetar.

Jag har idag en 160G sataHD i laptopen, och den skulle bli helt ok som media disk.

Nån som har koll?

Vore sjukt bra om det funkar!

Annons
Postat
Det finns ju numera jävligt snabba sd-kort till vettiga pengar
...men (i mina tester) ändå långsammare än en traditionell HD
BigChief (oregistrerad)
Postat
...men (i mina tester) ändå långsammare än en traditionell HD

Åh fan..

Såg aldrig några siffror på hastighet. Ska kolla lite närmre..

Även dom där SD-extreme, menar du?

Det är trots allt läshastigheten som avgör i det här fallet.

Tack för svar så fort.

BigChief (oregistrerad)
Postat

Nä, efter lite research ser jag att dom är skitslöa.

Så går det när man tänker i lite vidare perspektiv, nedbrottad direkt. Ha ha!

Nä skämt åsido brukar det finnas en anledning till att inte fler redan använt sd till det.

Om några år kanske!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.