Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena

Lite sådär dejavu, jag har för mig att jag tagit reda på detta nångång i ett tidigare liv, men jag fixar det f-an inte nu...

Jag har två externa hårddiskar, en backup och en med ljud.

Nu vill jag fixera/låsa enhetsbeteckningen på dessa, så att ljud-HDDn alltid heter F:\ och backupdisken alltid heter G:\, oberoende av vilken ordning jag slår igång dem, och även om jag bara har en av dem på. En del program har fixerade sökvägar, och då blir det muppigt om ljuddisken plötsligt heter fel.

Var någonstans i windows XP grejar jag detta?

Tacksam för svar

/Bengan

Annons
Postat

Jag har för mig att det inte går att ordna i XP — inte med externa enheter (såvida de inte alltid är anslutna och identifieras i exakt samma ordning varje gång XP startar).

Man får gå in via kontrollpanelen och ändra enhetsbeteckning manuellt.

Hägglund (oregistrerad)
Postat

Tjena! Anslut först dina enheter. Under startmenyn så högerklickar du på Den här datorn och väljer Hantera. Sen väljer du Lagring och Diskhantering (lokal).

Leta reda på den enhet du vill ändra enhetsbeteckning på. Högerklicka på aktuell enhet och välj Ändra enhetsbeteckning och sökvägar. Windows känner igen enheten nästa gång du ansluter den så att den alltid får samma enhetsbeteckning. 😉

Hägglund (oregistrerad)
Postat
Jag har för mig att det inte går att ordna i XP — inte med externa enheter (såvida de inte alltid är anslutna och identifieras i exakt samma ordning varje gång XP startar).

Man får gå in via kontrollpanelen och ändra enhetsbeteckning manuellt.

Jag har aldrig stött på det problemet. Kanske det beror på hårdvaran man ansluter.

Postat
... högerklickar du på Den här datorn och väljer Hantera. ...

Så var det ja, "hantera". Nu känner jag igen mig. Får se om jag återkommer med fler frågor.

Tack!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.