Jump to content
Annons

Använda Focusrite saffire 40 pro som live mixer?


callecalle (oregistrerad)

Recommended Posts

callecalle (oregistrerad)

Hej!

Har en vision om att köpa Focusrite saffire 40 pro och använda den i min studio OCH som live/rep mixer.

Har läst att man kan använda det medföljande mixer programmet ochpåså sätt få ZERO latency....

Men jag hittar inte någonstans om hur det fungerar om man t.ex på kanal ett vill lägga på reverb och skruva till ljudet lite.

Hittar bara massa tutorials om hur man skickar olika signaler till olika lyssningar osv.

Går det göra som jag tänker?

Eller är det andra ljudkort i samma "size" som jag ska kolla på?

Hjälp mig snälla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Absolut noll latency kan du inte få oavsett interface... För att vara bekväm skulle jag helst komma ner under 3 ms, men upp till 6-7 är acceptabelt, över det blir latencyn påtaglig.

Vad du har för Firewirekrets i din burk kommer nog spela in mer än kortet i sig. Kolla enhetshanteraren så att din FW inte delar IRQ med något annat, annars är risken relativt stor att du kommer få strul med att få ner latencyn.

Vilket DAW du använder tror jag inte heller spelar någon större roll, går nog lika bra med Cubase/Live/etc som något annat, de är inte flaskhalsen i systemet.

Hur du smackar in eq, reverb etc på diverse kanaler beror helt på vilket DAW("mixerprogram") du använder, svårt att säga generellt bortsett från att du med största säkerhet vill lägga reverb och delays som sends/aux-kanaler och inte direkt på kanalerna.

Size:en beror på hur många in/ut du behöver, men sköter du allt i burken och sedan kör ut en färdig mono- eller stereomix som du kör upp i PA:t bör det räcka, förutsatt att du inte behöver fler än 20 kanaler in...

Link to comment
Dela på andra sajter

callecalle (oregistrerad)

Ok jag förstår.

Jag kör på en bärbar toshiba som är konfad för ljud och funkar felfritt som portabel inspelings dator.

Jag har inget firewire i den!!

vad rekommenderar ni för kort till den som funkar bäst till inspelning?

Cilka märken ska jag kika poå och har ni länkar posta dom gärna.

Om jag tolkar inlägget ovan så kan jag egentligen köra cubase som "live mixer program" ...?

Tack för snabbt svar så här långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...