Jump to content
Annons

Börja producera vad ska jag välja?


Posidon

Recommended Posts

Vet att liknande inlägg kan ha postats tidigare men vill höra er åsikt när det gäller producering av housemusik.

Eftersom jag har gott om tid och har tänkt börja göra det här på heltid så är jag egentligen inte intresserad av att börja med något nybörjarprogram. Dem program jag kikat lite på är Logic, Pro Tools och Cubase.

Har varit runt i olika forum och någon skrev att anledningen till att så mycket som släpps på Beatport låter likadant är för att många använder sig av Logic. Självfallet vill man ju inte att ens egna låtar ska låta som alla andras utan man vill ju skapa något unikt.

Vilket program ska jag välja? Vilket är industristandard när det gäller just housemusik i alla dess genrer?

Tacksam för all hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vet att liknande inlägg kan ha postats tidigare men vill höra er åsikt när det gäller producering av housemusik.

Eftersom jag har gott om tid och har tänkt börja göra det här på heltid så är jag egentligen inte intresserad av att börja med något nybörjarprogram. Dem program jag kikat lite på är Logic, Pro Tools och Cubase.

Har varit runt i olika forum och någon skrev att anledningen till att så mycket som släpps på Beatport låter likadant är för att många använder sig av Logic. Självfallet vill man ju inte att ens egna låtar ska låta som alla andras utan man vill ju skapa något unikt.

Vilket program ska jag välja? Vilket är industristandard när det gäller just housemusik i alla dess genrer?

Tacksam för all hjälp!

Att alla tracks/låtar låter likadant på beatport kan jag inte uttala mig om, då jag inte lyssnat. Men om du har fått den uppfattningen beror det nog inte på att alla kör med ett visst program. Det beror på att många nybörjare utgår från färdiga presets i standardsynthar som Nexus, Vanguard, ReFX z3, Syltenth o.s.v.

Den som skruvar lite och inte försöker härma är den som skapar ett eget sound. Men för att kunna skapa eget är det bra att vet hur man skapar det som låter som någon annans först. Det har iallafall jag alltid utgått ifrån. Klarar jag av att producera något som låter "skiva", så kan jag göra det på mitt eget sätt.

Jag själv jobbade med cubase i 5 år innan jag gick över till logic. Och bytet var det bästa som hänt mig. Älskar Logic och dess enkelhet. Men alla har vi olika uppfattningar. Så prova dig fram.

Men jag rekomenderar logic 🙂

Mvh

Fredrik

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag vet inte vilket program som används mest inom genre house. Som en tumregel gäller att det spelar ingen roll viket program man använder så länge det inte slöar ner den kreativa processen.

Som jag ser har du kikar lite på olika program. Det är upp till dig att välja vilket av program som nu ökar din kreativa förmåga att skapa musik. Jag själv sitter och skapar min musik i FL Studio som jag tycker är ett bra program.

Många som lyssnar på housemusik idag är vanliga människor som inte vet hur musik skapas från grunden. Det kommer inte byr sig ett dug om man använt Cubase eller FL Studio. Låter det bra i slutändan är det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit runt i olika forum och någon skrev att anledningen till att så mycket som släpps på Beatport låter likadant är för att många använder sig av Logic

Då borde det mesta på radio låta på två olika sätt , Logic producerat eller Pro Tools producerat.

Programmet har inget med soundet eller genre heller för den delen att göra.

Vissa gillar Logic vissa gillar FL Studio , välj det som passar dig bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som de andra också har sagt, programmet har inget med soundet eller genrern att göra 😉

skulle rekommendera dig att ladda ner demon från samtliga program och testa lite. Sen välja det du tycker verkar passa dig bäst? individuell fråga som fan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som de andra också har sagt, programmet har inget med soundet eller genrern att göra 🙂

Jaså? Så den som tänkt sig brassa techno har lika stor glädje av ProTools som popproducenten, och den som vill jobbar med indiepop kommer vara lycklig med Reason?

House - testa FL, Ableton Live, Reason, Cubase, Logic.

Att Beatport generellt skulle låta Logic är komiskt. Alla vet att Beatport = Ableton och Grain Delay. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Misterloud (oregistrerad)

Har gjort housemusik i flera år nu, och har använt både FL studio och cubase, i dagens läge använder jag Nuendo som är väldigt lik Cubase (samma tillverkare, Steinberg) och Propellerhead Reason 4. Jag sam spelar dessa två program via rewire och så använder jag även plugins i Nuendo. Har tänkt övergå till Logic eller Pro tools för jag har aldrig testat dessa program och vill prova. Samma med Ableton live. Använd ableton live om du vill producera minimal eller techhouse, många minimal producenter använder just ableton. Just varför vet jag inte.

Personligen så skulle jag inte rekommendera FL studio. Den känns väldig amatör men i själva verket är det mest komplicerade program jag använt. Använd istället Protools eller Cubase. Och ladda ner minimoog, albino3, och FM8 plugins. Några plugins som man bör ha som house producent. ☺️

Och det stämmer inte det med att all på beatport låter lika för att dom använder samma program. Det beror på att man vill låta efter det som är inne just nu på klubbmusik. Till ex Deadmau5. Många producenter började låta som Deadmau5 fast de hade haft helt annan sound först. Kolla bara in proggressive chart på beatport. Hoppas att det här gav något till dig. Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det var mycket musik som lät likadan ett tag på beatport på grund av Ableton live.... folk kallade det till och med Ableton techno

Själv kör jag Cubase men känns ju som att kanske Reason (har inte använt det själv förutom att jag testade det när första versionen kom) skulle vara bäst om man nu vill prova på...

Då slipper du köpa en massa pluggar och kan bara tuta och köra

Men annars är det bara efter smak... Det finns grymma house låtar som producerats med Logic, Cubase, Ableton, Reason, Fl osv... spelar ingen roll vad du väljer i slutändan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror knappas att allt låter likadant på grund av Ableton Live. Dock har programmet ett arbetsflöde som passar många som gör den här typen av musik.

Kan lova att det var rätt många personer som körde färdiga templates...

Och har inte sagt att allt låter likadant... säger bara att det fanns väldigt många liknande låtar i just en genre

Redigerat av Rawbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror också att rätt många av de som gjorde den musiken satt med crackad version... vilket gjorde att det blev en så stor mängd låtar som lät likadant

Förklara gärna hur crackad version kan få musiken att låta likadant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förklara gärna hur crackad version kan få musiken att låta likadant.

Har ju inte sagt att det var på grund av att programmet var crackat det lät på ett visst sätt... utan att väldigt många hade tillgång till programmet vilket ledde till många liknande släpp

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...