Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sitter och läser min precis införskaffade bok; Master Handbook of Acoustics - Fifth Edition

och måste ta en sekund att lovorda denna bok.

Är man intresserad av ljud, akustik, människans uppfattning och upplevelse för ljud med mycket mer, så bör man införskaffa denna bok.

Den är ganska tung, och på Engelska, så jag föreslår att man har en svensk-engelsk ordbok till hands.

Återigen, den var värd att rekommendera för alla läslusar där ute.

Nu ska jag läsa vidare!

Annons
Postat

Tack för tipset.. Ska läsa jag också nu.. hmm.. 529 sidor.. 😉

Postat

Nu kan jag kanske passa på att fråga någon av er. Läser nu sidan 22 i boken, och det mattematiska är ett jävla bekymmer.

Men jag skulle vara glad om någon av er kan förklara skilnaden mellan:

Intensitet (frekvens??)

Power

Air particle velocity (amplitud i + och -??)

Pressure (kraften att nå max Air particle velocity??)

Postat

Hej, nu stör jag igen!

Intesiteten tolkar jag som som ljudstyrkan vid en fixerad punkt. Intensiteten försvagas allt eftersom ljudet färdas på grund av att styrkan fördelar sig i rum?

Alltså, ljudet försvinner inte i ett tomt rum... det bara fördelas i rum tills intensiteten är nollad?

Ursäkta mina märkliga frågor, men jäklar vad intressant det är. Man vill ju förstå sin kära fina nya bok! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.