Jump to content
Annons

Record MIDI -- endast via Master Keyboard?


mats77

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har Reason 4. Till datorn har jag ett digitalt trumset och en midiklaviatur kopplat, alltså två olika MIDI-inputs.

Jag lyckas inte spela in (Record) midi-signaler från annat instrument (trumset eller klaviaturen) än det som för tillfället är satt som Master Keyboard i inställningarna. Playback är dock okej. Så även om jag sätter dem som External Control (Bus A för den ena och Bus B för den andra) och sedan kopplar dem logiskt till olika device/moduler uppe i "Hardware Device"-devicet längst upp i racket, så går det inte att spela in noter, bara lyssna.

Är detta korrekt? Ska jag alltså behöva sätta nytt Master Keyboard när jag vill byta inspelningskälla?

Tack på förhand!

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har samma problem. Hade gärna kört två midi samtidigt i Reason. Jag löste det genom att hålla mig till en annan DAW.

Kul att höra eventuell lösning på det.

Okej, då är det inte bara jag som gjort något konstigt. Antagligen är det väl en begränsning i Reason då. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En lösning som jag sett på dylika problem kan vara midi-yoke, har inte testat själv dock. Kör du Mac så tror jag att man kan fixa det i operativsystemet bland dina MIDI-devices, genom att routa in all MIDI till det du använder som master keyboard.

Sorry för lite taffliga svar och lösningar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)
En lösning som jag sett på dylika problem kan vara midi-yoke, har inte testat själv dock. Kör du Mac så tror jag att man kan fixa det i operativsystemet bland dina MIDI-devices, genom att routa in all MIDI till det du använder som master keyboard.

Kör PC så jag antar att det är kört då... 😑

Redigerat av mats77
Link to comment
Dela på andra sajter

Även om du skulle slå ihop midi-ingångar med ovanstående program kan du fortfarande bara spela in en instrumentkanal åt gången. Dvs. du kan inte lägga miditrummor samtidigt som din klaviatur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om du skulle slå ihop midi-ingångar med ovanstående program kan du fortfarande bara spela in en instrumentkanal åt gången. Dvs. du kan inte lägga miditrummor samtidigt som din klaviatur.

hm

om man slår ihop två send med varsina kanaler till en gemensam omni... borde inte det funka?

alltså allt kommer in samtidigt på samma men kan splittas senare?

finns det inte nån midi-hårdvara som fixar detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om du skulle slå ihop midi-ingångar med ovanstående program kan du fortfarande bara spela in en instrumentkanal åt gången. Dvs. du kan inte lägga miditrummor samtidigt som din klaviatur.

Det är rätt lugnt för min del. Blir i princip alltid bara ett instrument åt gången.

Men är det bara jag som har problem med sådant här? Har inte hittat direkt mycket info om det här på forumet, och eftersom Reason inte verkar ha stöd för någon slags 'midimappningstabell' (där man själv kan speca vilken ton som ska mappas om till vilken från midi-in), så känns det som om man bara kan "vanliga" klaviaturer som midi-in, och inte "specialinstrument" som digitala trummor etc. Lite synd kan jag tycka. Men om man lösa det med ett tredjepartsprogram, så är det väl inte hela världen...

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

@Demonproducenten

Det finns MIDI-merge boxar, men det känns ju lite old-school när man kan göra det i mjukvara.

@Mats77

Jo, det är ju lite trist med Reason/Record, att vissa saker bara går inte att göra.

Själv har jag lite samma problem med mitt PCR-300 som jag har kopplat till ett externt keyboard till. Det använder två olika portar för MIDI-IN, och det man spelar på PCR:en. Det går bara att använda ett klaviatur åt gången, och man måste ställa om master-keyboard. Inget jätteproblem dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jo, det är ju lite trist med Reason/Record, att vissa saker bara går inte att göra.

Själv har jag lite samma problem med mitt PCR-300 som jag har kopplat till ett externt keyboard till. Det använder två olika portar för MIDI-IN, och det man spelar på PCR:en. Det går bara att använda ett klaviatur åt gången, och man måste ställa om master-keyboard. Inget jätteproblem dock.

Okej, inte bara jag som har problemet alltså. Inget världsproblem och det finns ju vägar runt det, men ändå lite störande.

Samtidigt kan jag faktiskt tycka det är skönt med Reason/Record att det faktiskt inte går att ställa in så mycket. Vissa DAWs har ju en myriad inställningsmöjligheter, och det gör det lätt att snurra bort sig i dem kan jag tycka.

Redigerat av mats77
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...