Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej, jag lyckas mixa instrumenten bra i cubase 5 men jag har problem med sången, jag gör altid en lead och minst 1 dubb, jag vill ha stor fet bred lättlyssnad sång, kan någon hjälpsam person tipssa om lite instälningar i cubase 5, oh ordningen på effeterna. Tak på förhand

Annons
Postat (redigerat)

Kompressor , EQ , Kompressor , Om det är bra inspelat EQ , kompressor.

Reverb , Delay och kanske någon lite mer crazy fx på bussar som du skickar till via send.

Inställningar är meningslöst att fråga efter då ingen vet hur din röst låter eller hur jämt du sjunger ELLLER hur rösten ligger i förhållande till instrumenten i din låt rent dynamiskt och frekvensmässigt.

Tycker du att sången blir för låg , sänk resten.

Sedan för vidare information kan du göra en sökning på mixning , hundratals om inte tusentals trådar kommer dyka upp med samma eller liknande problem.

Personlig side note :

Jag gör oftast lead samt 2 till 6 dubbar beroende på låt och sound jag är ute efter.

Att bara spela in en dubb ser jag som rätt meningslöst då det enda du kan göra med den är att lägga den i mitten och där har du redan leaden.

Spela in två istället så kan du panorera ut dom och på så sätt få " Fetare " och " Bredare " sång.

Stor-Fet-Bred-Lättlyssnad sång får du med mera dubbar , och då måste dubbarna vara tighta i både timing och pitch och

bra balans mellan sången och musiken.

Redigerat av Piccazzo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.