Jump to content
Annons

Ljudkortsbyte


Grim_

Recommended Posts

Hej!

Är det nåt speciellt att tänka på när man byter ljudkort i studiodatorn, eller är det bara att köra efter bytet? Jag ska byta mitt Maya till ett Delta 1010LT.

Tänkte på om program måste installeras om?

Mvh Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har avinstallerat ljudkortet nu och upptäckte att flera filer finns kvar.

Dessa finns kvar i Windows mappen:

Maya

MayaASIO.dll

MayaPan

MayaWDM

Och i System32 mappen:

MayaAsio.dll

MayaPan

Och i System32\drivers mappen

Maya

Mayawdm

Mayawdm1

Mayawdm6

Ska jag ta bort dessa manuellt eller rör jag till det då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har avinstallerat ljudkortet nu och upptäckte att flera filer finns kvar.

Dessa finns kvar i Windows mappen:

Maya

MayaASIO.dll

MayaPan

MayaWDM

Och i System32 mappen:

MayaAsio.dll

MayaPan

Och i System32\drivers mappen

Maya

Mayawdm

Mayawdm1

Mayawdm6

Ska jag ta bort dessa manuellt eller rör jag till det då?

If it isn’t broken ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en sak till.

Det sitter ju jumpers på kortet...vilka jag inte är helt hundra på vad de gör.

Jag tror iaf att hur man sätter jumprarna (eller hur fan man kallar dom) beror på om man använder mic-preamperna eller inte.

Så...frågan är...Hur ska jag sätta jumprarna om jag använder mitt mixerbords preamps och inte ljudkortets?

Så här kopplar jag vid tex gitarrinspelning

Mick vid 4x12 låda--->Preamp mixerbord--->ljudkort--->mixerbord--->monitorer

Nån som kan hjälpa mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill använda de balanserade ingångarna (XLR) som linjeingångar så ska du ställa jumprarna för just line (och inte mic).

http://www.m-audio.com/images/global/manua...10LT-Manual.pdf

sid 7 & 8.

Du menar om man använder mic men med linjekontakt istället för den större mic kontakten?

Jag har tidigare kopplat från "Group out" till ljudkortet, och tillbaka från ljudkortet till "kanal 9-10" på mixern och sen från "Stereo OUT" till aktiva monitorer.

Jag kör medhörningen genom monitorerna, ej hörlurar.

Kopplar jag konstigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar om man använder mic men med linjekontakt istället för den större mic kontakten?

Jag har tidigare kopplat från "Group out" till ljudkortet, och tillbaka från ljudkortet till "kanal 9-10" på mixern och sen från "Stereo OUT" till aktiva monitorer.

Jag kör medhörningen genom monitorerna, ej hörlurar.

Kopplar jag konstigt?

Jag menar precis som det står i manualen, d v s att om du vill använda XLR-ingångarna (som är balanserade) som linje-ingångar (istället för mickingångar) så går detta att göra om man ställer jumprarna korrekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar precis som det står i manualen, d v s att om du vill använda XLR-ingångarna (som är balanserade) som linje-ingångar (istället för mickingångar) så går detta att göra om man ställer jumprarna korrekt.

Ok, då är det knappast något jag behöver tänka på i nuläget.

Tack för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag stött på problem efter installationen av Delta kortet.

Installationen gick kanon och ljud i datorn är det, MEN jag har redan Cubase SX3 istallerat

så enligt nån tråd ska jag behöva ändra i Asio Multimedia Setup under Cubase i Startmenyn och sen göra

ett sync-test. Det blir från 120-160 sync-fel.

När jag testar att starta upp Cubase så rabblar det ju upp en massa pluggar mm innan det startar (precis som det ska) men

det stannar på Maya....och sen kommer "Programmet har utfört en förbjuden åtgärd......"

Några tips? Vore grymt trist att behöva installera om Cubase....och kanske en del annat med!!??

Link to comment
Dela på andra sajter

Aj då …

Vissa ljudkortsdrivrutiner ”släpper inte” drivrutinen, d v s om man använt ett ljudkort med CuBase och sedan försöker öppna CB utan att ha detta kort inkopplat nästa gång man startar CB så hänger det sig. Har själv märkt detta med Digidesigns (M-box 2) drivrutin. Antingen så installerar du ditt gamla ljudkort igen så du kan byta drivrutin i CB (till t ex MME-VDM) tillfälligt, eller så installerar du om CB (tar inte många minuter).

Link to comment
Dela på andra sajter

Aj då …

Vissa ljudkortsdrivrutiner ”släpper inte” drivrutinen, d v s om man använt ett ljudkort med CuBase och sedan försöker öppna CB utan att ha detta kort inkopplat nästa gång man startar CB så hänger det sig. Har själv märkt detta med Digidesigns (M-box 2) drivrutin. Antingen så installerar du ditt gamla ljudkort igen så du kan byta drivrutin i CB (till t ex MME-VDM) tillfälligt, eller så installerar du om CB (tar inte många minuter).

Det blir nog det andra alternativet. installera om.

Men har jag fattat rätt av andra trådar att man kan kopiera VST plugin mappen för att senare kopiera in den igen.

Eller är det kanske säkrast att dra in alla pluggar på nytt igen?

Jag har ju Philharmonic Orchestra, EZ Drumkit from Hell mm.....dessa kommer jag väl inte undan att installera om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir nog det andra alternativet. installera om.

Men har jag fattat rätt av andra trådar att man kan kopiera VST plugin mappen för att senare kopiera in den igen.

Eller är det kanske säkrast att dra in alla pluggar på nytt igen?

Jag har ju Philharmonic Orchestra, EZ Drumkit from Hell mm.....dessa kommer jag väl inte undan att installera om?

Du borde inte behöva installera om några pluggar men för säkerhets skull så kan du ju köra en kopia på VST-foldern (plugin-mappen in Steinberg-mappen) så du sedan kan kopiera tillbaks den. Förhoppningsvis så kommer snart Claes och berättar exakt hur du ska göra för att vara på den säkra sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar avinstallera drivrutinerna innan jan tar ut kortet men jag vet inte om det gör någon nytta.

Jo annars så brukar det jävlas i operativet tror jag, kanske bara småsaker men irriterande nog. Klart det gör nytta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde inte behöva installera om några pluggar men för säkerhets skull så kan du ju köra en kopia på VST-foldern (plugin-mappen in Steinberg-mappen) så du sedan kan kopiera tillbaks den. Förhoppningsvis så kommer snart Claes och berättar exakt hur du ska göra för att vara på den säkra sidan.

ok. Inte hela världen om det skulle bli att köra om dom.....men skönt om det kunde undvikas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aj då …

Vissa ljudkortsdrivrutiner ”släpper inte” drivrutinen, d v s om man använt ett ljudkort med CuBase och sedan försöker öppna CB utan att ha detta kort inkopplat nästa gång man startar CB så hänger det sig. Har själv märkt detta med Digidesigns (M-box 2) drivrutin. Antingen så installerar du ditt gamla ljudkort igen så du kan byta drivrutin i CB (till t ex MME-VDM) tillfälligt, eller så installerar du om CB (tar inte många minuter).

Jag installerade om, men Cubase verkar inte släppa gamla drivrutinen ändå, så det hänger sig vid uppstarten.

Det lutar nog åt att installera gamla kortet igen.

Det är fortfarande lite sync-fel mellan Delta kortet och Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var det fixat. Mayakortet är ute och Deltakortet installerat. Jag kommer nu in i Cubase och till och med in i den senaste låten jag höll på med

innan jag installerade om. Alltså känner det fortfarande av tidigare händelser.

Nåja, det spelar ju ingen roll.

Det som ännu inte funkar är att jag får ingen signal i datorn från mixern. Jag har nu kopplat som tidigare: Group out från mixer---In på Delta.

Jag har kollat i Cubase inställningarna och ändrat drivrutinerna i VST Audiobay till Delta.

Jag har även lagt till VST Connection 3/4, 5/6 och 7/8. Tänkte att 1/2 är XLR ingångarna och det använder jag inte för tillfället.

Den kabel jag använder är samma som innan ljudkortsbytet så det är förmodligen inte felet. Tele till RCA (L och R)

Förresten...hur vet man vilken ingång (3/4....5/6..7/8)man använder på ljudkortet? De vita kablarna är väl inte markerade vad jag sett. Eller har jag missat nåt här?

Nån som har lite tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med signal är delvis löst.

Jag tog bort "1 Analog In" och "2 Analog In", så "3 Analog In" och "4 Analog In" hamnade överst i VST Connections i Input-fliken. Jag använder ju inte XLR ingångarna.

Däremot så får jag bara signal i höger i Output-mätaren till höger på Transport bar. Varför?

Kopplar alltså Group --->Input L o R på Delta.

Nån som vill räta ut mina frågetecken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...