Hersak Postat 20 april 2010 Anmäl Dela Postat 20 april 2010 Hej! Jag har precis köpt mig ADK A-51 och Fast Track Pro USB ljudkort.. Då jag är ganska ny inom detta området undrar jag lite saker.. Jag måste ha gainern på mic-ingången på max för att det ska bli tillräckligt högt inspelat i cubase sx, är det dåligt ljudkort eller ska det vara så? Jag kan ha det liiite mindre än max, men har jag det hälften så registrerar den inte alls nåt.. Sen så undrar jag vad A/B funktionen gör för något? Innan använde jag Behringers fca ljudkort och en mixer, endast en mick och då fick jag det inspelat med stereo i cubase, nu kommer det bara in mono, jag kan ju göra en Stereo flip i cubase, men är det samma sak? Ska jag kunna få in det i stereo direkt utan två mickar? Kan jag göra något för att höra det som stereo i lurarna medans jag sjunger och spelar in, samt lyssnar på inspelningen? Ber om ursäkt för nybörjar frågorna, men det är så svårt o hitta svar på dessa frågor.. Jättetacksam för svar! Någon som har detta ljudkortet och kan göra litet utlåtande vad dom tycker? (använder win 7 64-bit) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 20 april 2010 Anmäl Dela Postat 20 april 2010 (redigerat) Jag måste ha gainern på mic-ingången på max för att det ska bli tillräckligt högt inspelat i cubase sx, är det dåligt ljudkort eller ska det vara så? Jag kan ha det liiite mindre än max, men har jag det hälften så registrerar den inte alls nåt.. Har du satt på fantommatningen? Sjunger på rätt sida av micken? Innan använde jag Behringers fca ljudkort och en mixer, endast en mick och då fick jag det inspelat med stereo i cubase, nu kommer det bara in mono, jag kan ju göra en Stereo flip i cubase, men är det samma sak? Ska jag kunna få in det i stereo direkt utan två mickar? En mick/signal är mono. Du tjänar inget på att ha det på ett stereospår. Monospåret blir identiskt i left och right så du kommer ändå höra ljudet i båda monitorerna/lurarna Kan jag göra något för att höra det som stereo i lurarna medans jag sjunger och spelar in, samt lyssnar på inspelningen? Monosignalen skall höras i både left och right. För att höra något i stereo måste det vara i stereo. Antingen via panoreringar, inspelning effekter osv... Men jag misstänker du menar stereo som i att du kanske bara hör i ena luren, och då är det något fel. Kanske spelar in monosignalen på ett stereospår? Spela i så fall in den på ett monospår istället. Ber om ursäkt för nybörjar frågorna, men det är så svårt o hitta svar på dessa frågor.. Jättetacksam för svar! Inget att be om ursäkt för. Hoppas några svar hjälpte. http://wiki.kontrollrummet.com/Stereo MVH Anders Redigerat 20 april 2010 av Gizmozis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 20 april 2010 Anmäl Dela Postat 20 april 2010 Sen så undrar jag vad A/B funktionen gör för något? Efter att ha kollat på lite spec så tolkar jag det som att du kan ha två källor kopplade till kortet som du sedan kan A/B lyssna mellan "headphone A/B source switch for DJ-style cueing " MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hersak Postat 20 april 2010 Trådstartare Anmäl Dela Postat 20 april 2010 Jag måste ha gainern på mic-ingången på max för att det ska bli tillräckligt högt inspelat i cubase sx, är det dåligt ljudkort eller ska det vara så? Jag kan ha det liiite mindre än max, men har jag det hälften så registrerar den inte alls nåt.. Har du satt på fantommatningen? Sjunger på rätt sida av micken? Tack så mkt för alla snabba svar! Ja, jag har micken på rätt sida, och fantommatningen är igång också. Har testat i annat program med och märkte att det var samma fel.. Mvh Hersak Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 20 april 2010 Anmäl Dela Postat 20 april 2010 Mikens ohmtal? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spass Postat 21 april 2010 Anmäl Dela Postat 21 april 2010 kan du testa micken i mixerbordet för att se att den funkar använder du en xlr-kabel till ljudkortet padknappen ska inte vara intryckt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hersak Postat 21 april 2010 Trådstartare Anmäl Dela Postat 21 april 2010 kan du testa micken i mixerbordet för att se att den funkaranvänder du en xlr-kabel till ljudkortet padknappen ska inte vara intryckt Kan tyvärr inte testa med mixerbordet. Jag använder xlrkabel ja, och padknappen är INTE intryckt Det blir riktigt fint och bra ljud, men det konstiga är att det ska skruvas upp på max, så fort man sänker lite får man ingen signalstyrka Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hersak Postat 21 april 2010 Trådstartare Anmäl Dela Postat 21 april 2010 Mikens ohmtal? Hmm, hur kollar man det? Jag testade med en annan mick, det var samma sak där.. Kan man då utesluta att det är nåt fel på micken? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 21 april 2010 Anmäl Dela Postat 21 april 2010 Hur mycket gain kan preampen i ljudkortet ge? Finns det kanske någon mjukvaruswitch för att välja olika signalnivå i ljudkortets kontrollpanel/mixer? Har du kollat pad både på micken och preampen? Den bör inte vara ktiverad på något av ställena (om det finns på båda mick och preamp). Med en kondensatormick borde du inte behöva skruva upp gain på max - om inte max gain bara ligger på kanske 40dB eller något (60dB gain kan de flesta ge). Med en dynamisk mick är det betydligt större risk att man måste skruva upp högt på gain. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 21 april 2010 Anmäl Dela Postat 21 april 2010 Hmm, hur kollar man det? Jag testade med en annan mick, det var samma sak där.. Kan man då utesluta att det är nåt fel på micken? Manualerna, tekniska specifikationer på webbsidorna Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hersak Postat 22 april 2010 Trådstartare Anmäl Dela Postat 22 april 2010 Manualerna, tekniska specifikationer på webbsidorna Specifications for: Model A-51 Mk 5.1 Type: Class A Pressure Gradient FET Condenser Microphone Polar pattern: Fixed Cardioid Sensitivity: 15mv/Pa Impedance: 200Ω S/N Ratio: 77dB (Ref: Pa/A-Weighted) Equivalent Noise Level: 17dB (A-weighted IEC 268-4) Max SPL for 0.5%THD: 130dB Low Cut filter (HPF): FLAT/ 100Hz (internal switch) Power Requirements: Phantom power 48V±4V Men jag hade testat med en annan mick, jag var ändå tvungen och skruva upp gainern till nästan max.. Så då kan man väl utesluta att det är fel på micken? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spass Postat 23 april 2010 Anmäl Dela Postat 23 april 2010 Kan tyvärr inte testa med mixerbordet.Jag använder xlrkabel ja, och padknappen är INTE intryckt Det blir riktigt fint och bra ljud, men det konstiga är att det ska skruvas upp på max, så fort man sänker lite får man ingen signalstyrka antingen är preampen för svag men då borde det vara ett känt problem om du googlar eller är det glapp i regeln eller fel på fantommatningen och då ska lämna tillbaks det eller fråga försäljaren Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hersak Postat 23 april 2010 Trådstartare Anmäl Dela Postat 23 april 2010 antingen är preampen för svag men då borde det vara ett känt problem om du googlareller är det glapp i regeln eller fel på fantommatningen och då ska lämna tillbaks det eller fråga försäljaren Kan det möjligtvis vara xlrkabeln till micken? Den har jag inte provat byta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 23 april 2010 Anmäl Dela Postat 23 april 2010 Mikens ohmtal? ? Har du någonsin varit med om att detta varit ett problem med en kondensatormikrofon? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hägglund (oregistrerad) Postat 23 april 2010 Anmäl Dela Postat 23 april 2010 Det största felet många gör (även dom som hållt på ett tag) är att vrida upp gain för att få upp nivåer på mer än -20 dBFS i sin DAW. Det man inte tänker på är att optimalt för preamp med tanke på S/N avstånd är en nominell nivå på +4 dBu vilket motsvarar -20 dBFS. Försöker man lägga sig på -6 dBFS i DAW så krävs det en analog signalstyrka efter preamp på +18 dBu som nästan ingen preamp klarar av utan att ge brus. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 23 april 2010 Anmäl Dela Postat 23 april 2010 Det största felet många gör (även dom som hållt på ett tag) är att vrida upp gain för att få upp nivåer på mer än -20 dBFS i sin DAW. Det man inte tänker på är att optimalt för preamp med tanke på S/N avstånd är en nominell nivå på +4 dBu vilket motsvarar -20 dBFS. Försöker man lägga sig på -6 dBFS i DAW så krävs det en analog signalstyrka efter preamp på +18 dBu som nästan ingen preamp klarar av utan att ge brus. ? "We got no such standardized reference. x dBFS is a digital voltage level (peak) and y dBVU or dBu is an analog voltage level (RMS). Digital and analogue are two totally different realms. There is no relation between dBFS and dBVU or dBu, whatsoever." http://www.sengpielaudio.com/calculator-db-volt.htm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hägglund (oregistrerad) Postat 23 april 2010 Anmäl Dela Postat 23 april 2010 (redigerat) ? "We got no such standardized reference. x dBFS is a digital voltage level (peak) and y dBVU or dBu is an analog voltage level (RMS). Digital and analogue are two totally different realms. There is no relation between dBFS and dBVU or dBu, whatsoever." http://www.sengpielaudio.com/calculator-db-volt.htm 0dBFS is the level that the converter will clip. In a digital pro audio system the nominal line level is +4dBu and full scale is often +22dBu (18 dB of headroom). 0dBFS = +22dBu in this case. http://newsgroups.derkeiler.com/Archive/Co...4/msg00389.html Redigerat 23 april 2010 av Hägglund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 23 april 2010 Anmäl Dela Postat 23 april 2010 (redigerat) 0dBFS is the level that the converter will clip. In a digital pro audiosystem the nominal line level is +4dBu and full scale is often +22dBu (18 dB of headroom). 0dBFS = +22dBu in this case. http://newsgroups.derkeiler.com/Archive/Co...4/msg00389.html ”We got no such standardized reference. x dBFS is a digital voltage level (peak) and y dBVU or dBu is an analog voltage level (RMS). Digital and analogue are two totally different realms. There is no relation between dBFS and dBVU or dBu, whatsoever. Analog meter (ppm): attack time 10 to 300 ms − reading rms values. Digital meter: attack time < 1 ms − reading peak values. That is really some difference. Advice: Watch only your digital meters and go up to 0 dBFS, but never go over this mark. We use "headroom" in the analog domain. That is OK, but we don't need digital "headroom" as an always unused forbidden zone. You are free to choose your private headroom, if you like that, but here is no standard that you must do that. Never take the following funny guessing game for granted. Use it only as a rough guide: European & UK calibration for Post & Film is −18 dBFS = 0 VU BBC spec: −18 dBFS = PPM "4" = 0 dBu American Post: −20 dBFS = 0 VU = +4 dBu Orchestral −18 dBFS = 0 VU = +4 dBu Rock and / or Radio −16, or −14, or −12 dBFS = 0 VU = +4 dBu Digi 002 is only capable of −14 dBFS. German ARD & studio PPM +6 dBu = −10 (−9) dBFS. +16 (+15)dBu = 0 dBFS. No VU. EBU R68-1992 - The European Broadcasting Union recommends: digital level -9 dBFs (maximum). Reference level -18 dBFs. 0 dBFs equal to +15 dBu. Notice: 0 dBFS is the permitted maximum level.” Nog om detta nu då det drar åt OT! Redigerat 23 april 2010 av Gilbert Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hägglund (oregistrerad) Postat 23 april 2010 Anmäl Dela Postat 23 april 2010 (redigerat) Vilka nivåer visar ingående kanal i DAW när gain är inställd på ca 75%? Redigerat 23 april 2010 av Hägglund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 23 april 2010 Anmäl Dela Postat 23 april 2010 Vilka nivåer visar ingående kanal i DAW när gain är inställd på ca 75%? "The golden rule is to never express analog signal levels in terms of dBFS. Follow this and you will not confuse anyone." * * http://www.rane.com/note169.html Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hägglund (oregistrerad) Postat 23 april 2010 Anmäl Dela Postat 23 april 2010 (redigerat) "The golden rule is to never express analog signal levels in terms of dBFS. Follow this and you will not confuse anyone." * * http://www.rane.com/note169.html Jag ställde faktiskt frågan till trådskaparen eftersom det är han som har problem. James är säkert intresserad av att ta den här diskussionen med dig i en annan tråd. Men nu tänkte jag försöka hjälpa den här killen med nivåerna. Redigerat 23 april 2010 av Hägglund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 23 april 2010 Anmäl Dela Postat 23 april 2010 Jag ställde faktiskt frågan till trådskaparen eftersom det är han som har problem. James är säkert intresserad av att ta den här diskussionen med dig i en annan tråd.Men nu tänkte jag försöka hjälpa den här killen med nivåerna. Ah, ok. My bad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hersak Postat 28 april 2010 Trådstartare Anmäl Dela Postat 28 april 2010 Vilka nivåer visar ingående kanal i DAW när gain är inställd på ca 75%? Hmm, jag är som sagt lite ny på detta, använder Cubase SX, var hittar jag vilken nivå signalen kommer upp till? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 28 april 2010 Anmäl Dela Postat 28 april 2010 (redigerat) Hmm, jag är som sagt lite ny på detta, använder Cubase SX, var hittar jag vilken nivå signalen kommer upp till? du hittar det i cubase, staplarna som åker upp å ner när du sätter programmet rec-mode hur ser du att nivån är låg menar du annars? kan du få signalen att clippa på ljudkortets röda diod? Redigerat 28 april 2010 av Demonproducenten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
enclave Postat 9 juli 2011 Anmäl Dela Postat 9 juli 2011 har precis samma problem som dig! har m-audio fast track pro ljudkort och måste ha gainen på max för att det ska spela in nått. och det gör att ljudet blir väldigt brusigt och dålig kvalite 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 9 juli 2011 Anmäl Dela Postat 9 juli 2011 Kollar man på specarna, så står det att preampen i det ljudkortet kan ge ">40dB gain". Står det så, så brukar det innebära att det är precis över 40dB - något som kanske är i klenaste laget, beroende på vilken mick det är... Se till att du inte har Pad-knappen intryckt - för då dämpar du 20dB och det blir väldigt mycket svagare. Finns det en Pad-switch på din mick (det brukar stå något i stil med: -xxdB intill switchen i så fall), så ställ den så att den inte dämpar. Vad är det för någon mikrofon och hur långt ifrån den har du munnen när du sjunger? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
enclave Postat 16 juli 2011 Anmäl Dela Postat 16 juli 2011 Kollar man på specarna, så står det att preampen i det ljudkortet kan ge ">40dB gain". Står det så, så brukar det innebära att det är precis över 40dB - något som kanske är i klenaste laget, beroende på vilken mick det är... Se till att du inte har Pad-knappen intryckt - för då dämpar du 20dB och det blir väldigt mycket svagare. Finns det en Pad-switch på din mick (det brukar stå något i stil med: -xxdB intill switchen i så fall), så ställ den så att den inte dämpar. Vad är det för någon mikrofon och hur långt ifrån den har du munnen när du sjunger? jag har en shure sm57 och jag spellar in gitarr med den, och då har jag den runt 2 cm ifrån högtalarlådan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 16 juli 2011 Anmäl Dela Postat 16 juli 2011 jag har en shure sm57 och jag spellar in gitarr med den, och då har jag den runt 2 cm ifrån högtalarlådan. Får du för låg signal då, så kör du alldeles för låg volym på stärkaren... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.