Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Ordna en spelning! 😛

NÀ, allvarligt talat. Det finns ju gott om publikljud man skulle kunna anvÀnda. Problemet Àr vÀl om man vill göra det lagligt. Jag har tillgÄng till ett par serier ljudeffektskivor via jobbet. Skitbra kvalitet pÄ ljuden, bl a en uppsjö olika publiker. AlltifrÄn ett litet gÀng pÄ rökig pub till arenapublik. Dock kostar de svinsupermycket. Jag köpte dem inte sjÀlv sÄ jag vÄgar inte sÀga exakt. Dessutom köptes en komplett serie om 10 CD-skivor, jag vet inte ens om man kan köpa dem en och en. LÀraren som köpte in dem hÀvade alltid att serien kostade 8 000 kr. Men dÄ har man ocksÄ köpt rÀtten att anvÀnda dem i kommersiella sammanhang. Heter de "The Hollywood Edge" nÄnting sÄnt. Sök annars pÄ Google. Sökord "Sound effects". Altavista.se har t o m en speciell sökflik för ljud. Min erfarenhet Àr dock att ljudkvaliteten oftast lÀmnar en hel del i övrigt att önska. Ett par gÄnger har vi hittat schysst inspelade och "MP3:ade ljud men man fÄr slita hund. Lycka Till!

Postat

Jag Àr ocksÄ intresserad av denna trÄd, dÀrför skriver jag hÀr och klickar i "skicka email vid svar" sÄ att jag inte missar nÄgot.

😏

Postat

men du, du kan ju ta ett halvdant hyfsat lÄngt crowd-ljud, ett till liknande och panorera höger respektive vÀnster, sedan spela in dig sjÀlv och kompisar en minut var och sedan bara gröta ihop allt. och som extra bonus kan du breta pÄ en tredje crowd smÀck i mitten, De e lÀtt Ä hitta halvdanna crowd ljud, men om du dubblerar dig sjÀlv och kompisar in i smeten sÄ fÄr du en viss klarhet men ÀndÄ det massiva sorlet me de kassa samplingarna och djupet i panoreringarna och om du lÀgger pÄ nÄt kul verb

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.