Jump to content
Annons

Slinga -> Låt


klingis

Recommended Posts

Hejsan!

Har suttit och filat lite på en slinga jag började med igår kväll. Jag är dock riktigt USEL på att bygga upp hela låtar så jag undrar om någon har några tips och/eller förslag till hur jag kan börja. Hoppas nämligen på att det lossnar sen 😉

Kan också notera att jag bara har cirka 2 färdiga låtar i mitt bagage varav den senaste gjordes för 3 år sen. (fjortistrance..hehe)

Hursomhelst, här är en länk till klippet:

Slingan

//klingis

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm ... det inte så lätt att svara på, och det beror ju på vad du vill göra för musik.

Så här brukar jag göra:

1) Tag fram ett stråkljud och välj ut några ackord som funkar till slingan.

2) Lägg på trummor. Det funkar med vilket komp som helst, bara det låter.

3) Hitta på en basgång som funkar.

När du har en loop på ett antal takter kan du börja finjustera; programmera om trummorna så att det svänger, fixa basgången så att den svänger, lägg på extra slingor och effektljud som passar.

När du har gjort det är det dags att försöka hitta på övergångar till andra delar av låten, t ex refräng om du gör en poplåt. Om du gör en låt baserad på ackorden C, F, G, Am, Em, Dm (C-dur) kan du ta ett G7 som sista ackord i versen och göra en knorr på basen så att man fattar att refrängen kommer.

Gör du trance har jag hört att subtraktivt låtskrivande ska vara bra. Man loopar då t ex 16 takter och lägger på allt mer grejer, t ex slingor, basgångar och effekter som hela tiden passar till varandra. När man känner att nu klarar jag inte av att hitta på mer bygger man upp låten genom att sätta på respektive stänga av de olika delarna.

Fast egentligen är det helt omöjligt att säga hur du ska göra. Ett tips kan låta bra i en låt, men helt fel i en annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver inte direkt nån som säger hur jag ska göra, skulle bara vara kul att få lite råd man förhoppningsvis får användning av!🙂

Edit: ett tips är ju ändå ett tips, funkar det så funkar det, funkar det inte så användar man sig inte av det 😛 en sak till, det blir enklare att ge fungerande tips om man lyssnar på slingan vilket du inte verkar ha gjort (?) ;D

Redigerat av klingis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv hade lagt mkt vikt på beaten, gjort den lite RnB/poppig, inte fullt så kvantiserad kanske.....lite åt Christian Waltz håller kanske.......ungefär.....lagt en skön synthbas, kanske lite Zzzzurrande......i refrängen kan man lägga lite hackande Marcato(hur det nu stavas) stråkar, tillsammans med lite flytande stråkar också kanske......bygga vidare på akustiska gittarren.......alternativ låter man nån lite poppig distad gura komma in i refrängen, istället för stråkarna.......

Skulle kunna slänga in claps i refrängen, som kan ge lite "party"/"alla gungar med"-känsla......

I verserna kan man testa med nått rhodes piano.....som antingen kan lira lite rytmisk, eller bara vissa ackord som ligger lite längre för att fylla ut lite.....

Men som sagt, det är mina ytterst personliga förslag....hade jag själv jobbat på låten hade den nog dragits åt det hållet....man kan dra den åt alla möjliga håll beroende på hur "man är lagd" liksom....

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: ett tips är ju ändå ett tips, funkar det så funkar det, funkar det inte så användar man sig inte av det 😄 en sak till, det blir enklare att ge fungerande tips om man lyssnar på slingan vilket du inte verkar ha gjort (?) ;D

Ehh ... det verkar som det är dags att ställa sig i skamvrån. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat. Här är mina råd:

1) Slingan är (tycker jag) en typisk sångmelodi. Hitta därför på en text som går att sjunga till den.

2) Hitta på lite mer text och sjung med en annan melodi.

3) Tag sedan ett G7 och övergå till refrängen! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat. Här är mina råd:

1) Slingan är (tycker jag) en typisk sångmelodi. Hitta därför på en text som går att sjunga till den.

2) Hitta på lite mer text och sjung med en annan melodi.

3) Tag sedan ett G7 och övergå till refrängen!  😛

*puss* 😄

Trevliga tips! Ska nog försöka göra något lite svängigare av det, kanske rentav låta farsan arrangera nåt med mina nuvarande melodier som grund. Vi får se hur det blir 🙂 Fler tips uppskattas givetvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är härligt att se så många tips!! Men nja....jag hade nog ökat till kanske 125-130 bpm och använt slingan ovanpå ett skönt schalgerdriv, med bastrumma på alla slagen, och givet virvel på 2 & 4, och relativt öppen high-hat hela vägen i refrängen. jag tycker du ska använda slingan till refräng. slipa på den lite, men med ett bra driv kan den kanske bli något.

hej hopp,

peterpop

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Mysig feeling överlag, men jag hade filat lite till på melodin. Nu är den stegvis nästan rakt igenom och kan låta till skalövning i värsta fall.

Att jobba med motiv och sekvenser funkar alltid och det har även du märkt medvetet eller omedvetet. Förhållningar i form av ackordfrämmande toner är också ett väldigt bra knep för att få bort det tråkiga soundet av "bara meloditoner som ingår i det aktuella ackordet". Synkoperingar har du använt också och det är jag själv en storälskare av i populärmusik 😉

Du kanske skulle kunna lägga in lite ostinatofigurer (jag är helsåld på sånt hehe). Alltså en figur som ligger svagt och vaggar i bakgrunden. Inte hela tiden kanske, men kanske kan träda in i någon fras sådär.

Din sättning funkar ganska bra hur som helst. Stiligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...