Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tänkte ge mig på att koppla in min POD xt digitalt då den har Spdif I/O och mitt ljudkort även har detta.

Dock vill jag gärna spela in min pod i mono. Frågan är alltså:

Är S/pdif-signaler alltid i stereo?

Om man isf vill spela in i mono får man helt enkelt bara spela in ena sidan och strunta i den andra?

Annons
Postat
Tänkte ge mig på att koppla in min POD xt digitalt då den har Spdif I/O och mitt ljudkort även har detta.

Dock vill jag gärna spela in min pod i mono. Frågan är alltså:

Är S/pdif-signaler alltid i stereo?

Om man isf vill spela in i mono får man helt enkelt bara spela in ena sidan och strunta i den andra?

Spela helt enkelt in vänster (eller höger) kanal.

Postat

Men, är det verkligen samma sak som att spela in enheten i mono?

Du menar alltså att det är ingen skillnad på att använda en mono-utgång från poden och spela in på en kanal ELLER att koppla den stereo in till datorn - spela in bara ena sidan och strunta i den andra?

Känns som man tappar en sida helt då ju? Hela meningen med stereo är väl att det ska vara olika ljud på höger-vänster? om jag då struntar i ena sidan borde jag ju tappa något i gitarrtonen?

Kör jag däremot mono ut ur poden så har ju poden redan mergat ihop left-right innan signalen når min dator.

Är jag helt ute och cyklar?

Du kan detta säkert bra mycket bättre än mig gilbert, vill bara lära mig 😆

Postat

Om du inte har någon stereo-effekt på signalen så är höger och vänster kanal identiska. Om du har en stereoeffekt på signalen så vill du inte spela in i mono.

Postat

aha okej, då är det som jag anade då.

Det är alltså bara om jag har typ ping-pong delay, stereochorus eller annat som signalen skiljer sig. Okej, tack för svar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.