Jump to content
Annons

Bra VST kompressor för House musik?


SystemF (oregistrerad)

Recommended Posts

SystemF (oregistrerad)

NĂ„n som kan rekommendera nĂ„n bra plugin som lĂ€mpar sig för house/club musik? Tycker inte om waves, sĂ„ andra tips uppskattas! 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
SystemF (oregistrerad)
Vad Àr det för fel pÄ C1?

Vad ska du ha kompressorn till förresten?

Vet inte riktigt vad det Ă€r, men det Ă€r nĂ„nting skumt med den 😆 ,,, L2 brukar jag anvĂ€nda dĂ€remot ganska mkt, en pĂ„ varje grupp oftast, och en över hela mixen :rolleyes:

Villa ha en bra kompressor som jag kan ha pĂ„ hela slutmixen i olika elektroniska sammanhang,, trance/house/techno. 😆

Redigerat av SystemF
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SystemF (oregistrerad)
Waves C1an med EQ-sidechain Ă€r fet till mangeltechno 🙂

Jag har försökt fĂ„ till nĂ„n bra sidechain med C1:an, men jag fĂ„r bara till den sĂ„ att det lĂ„ter pĂ„ en sida, och sen mĂ„ste man skicka den till en monokanal för att det ska lĂ„ta i mitten.. fast jag kanske gör nĂ„t fel..., 😠

För sidechain gillar jag Db-Audioware kompressorn, kÀnns mera som riktig sidechain pÄ nÄgot sÀtt.

Ska ta mig en titt pÄ den dÀr blue tube du nÀmner ocksÄ!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

rsn_compressor.gif😆

ps, observera det maxxade trycket pĂ„ instĂ€llningarna 😄 ds

Du.. Patrik....det dĂ€r Ă€r ju en echtes pump-kompressor... 😄

Waves Renaissance-kompressorn Àr rÀtt skön..men den fÀrgar ju ljudet (till det bÀttre).. C1'an tycker jag Àr transparent o fin till det mesta och Àr nog den kompressorn som jag tar till nÀr inget annat funkar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...
Waves C1an med EQ-sidechain Ă€r fet till mangeltechno 😆

Jag har försökt fĂ„ till nĂ„n bra sidechain med C1:an, men jag fĂ„r bara till den sĂ„ att det lĂ„ter pĂ„ en sida, och sen mĂ„ste man skicka den till en monokanal för att det ska lĂ„ta i mitten.. fast jag kanske gör nĂ„t fel..., 🙂

Verkar som att du valt monovarianten av kompressorn. Finns monovarianter av nÀstan alla wavespluggarna i paketet.

För sidechain gillar jag Db-Audioware kompressorn, kÀnns mera som riktig sidechain pÄ nÄgot sÀtt.

Jes men det Àr tvÄ olika typer av sidechain ju. DB audioware funkar ju bara om du har en styrsignal, t.ex. en kick som materialet ska ducka för. C1 m sidechain kan du ju lÀgga pÄ en master, och vÀlja att allting under 100 hz t.ex. ska vara styrsignal för resten.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SystemF (oregistrerad)
Jes men det Àr tvÄ olika typer av sidechain ju. DB audioware funkar ju bara om du har en styrsignal, t.ex. en kick som materialet ska ducka för. C1 m sidechain kan du ju lÀgga pÄ en master, och vÀlja att allting under 100 hz t.ex. ska vara styrsignal för resten.

Okej sÄ att man fÄr till lite pump pÄ lÄten? Men man kan inte fÄ till riktig stereo sidechain med en kick som styrsignal med C1:an dÄ?

Nu har jag iaf fixat en t.c-electronic tripple-C.. den lÄter finfint tycker jag! BÄde pÄ t.ex kick-bas och pÄ hela mixen! Jag Àr nöjd! :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men man kan inte fÄ till riktig stereo sidechain med en kick som styrsignal med C1:an dÄ?

Nopes. De har lite olika anvÀndningsomrÄden.

Nu har jag iaf fixat en t.c-electronic tripple-C.. den lÄter finfint tycker jag! BÄde pÄ t.ex kick-bas och pÄ hela mixen! Jag Àr nöjd!  :rolleyes:

Bra val, har ocksĂ„ en sĂ„dan och Ă€r nöjd 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SystemF (oregistrerad)
Det finns ingen sk kompressor speciellt för house musik 🙂  Hitta nĂ„n som lĂ„ter och funkar bra bara 😛

Jag vet att det inte finns nĂ„t som heter "housecompressor", jag ville ha plugin tips frĂ„n folk som hĂ„ller pĂ„ med samma musikstil, som redan har hittat nĂ„t som lĂ„ter bra 😉

Redigerat av SystemF
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...