Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

I samband med en flytt ska jag ta och inreda ett litet utrymme för musicerande, vilket krÀver att jag bygger en vÀgg. Jag vill bygga en vÀgg i glas med skjutdörrar. Jag anvÀnder inga stÀrkare, utan bara monitorhögtalare - och mitt mÄl Àr att det ska bli hyfsat isolerat, dvs inte bÀttre Àn vad en vanlig vÀgg kan erbjuda.....

Tar tacksamt emot förslag till vilka material som kan anvÀndas för tÀtning och liknande....

Thanks!

peterpop

Annons
Postat

vanlig vÀgg i standard fallet tar 35-44 dB för att komma upp i denna nivÄ pÄ glas krÀvs minimum 6 mm glas helst dubbel glas... Skjutdörren kan bli problem mÄste bli lufttÀt....Sen Àr frÄgan skall du ha helt i glas eller bara frÄn 1200 frÄn golv till överkant dörr eller?

Postat

tackar! tanken Àr att det skall var glas i princip pÄ hela vÀggen. en snickare jag varit i kontakt med sÀger att det Àr möjligt att fÄ en skjutdörr isolerad, men vill fÄ lite mer input till vilka material som skal anvÀndas för tÀtning, beroende pÄ hur isolerat man vill att det ska vara....... Jag vill egentligen bara att det skall bli "normal-isolerat" men han vill vÀl ha nÄgot konkret att gÄ pÄ för att inte riskera hamna i sitsen att jag blir missnöjd....

peterpop

Postat

Tror det finns speciella ljudfogmassor... Vi körde dock med vanlig fogmassa men frÄga sin snickare om han vet eller ring till tip sikaflex. (vet inte om du menar isolering i fogarna?!)

/Oskar

Postat

Bör ha tvÄ fristÄende vÀggar. EnkelvÀgg blir vÀldigt dyrt om det ska bli bra tror jag. Att köpa en fÀrdig glasvÀgg kan nog bli vÀldigt dyrt. Att bygga sjÀlv i Plexi kan vara ett alternativ, fast det blir inte billigt det heller.

Postat (redigerat)

Borde bli enorma problem med akustiken om du skall ha en Hel Glas vÀgg..

För att inte tala om Dyrt...

Fast det beror ju pÄ Ät vilket hÄll du sitter i relation till vÀggen..

Redigerat av Piccazzo
Postat
Bör ha tvÄ fristÄende vÀggar. EnkelvÀgg blir vÀldigt dyrt om det ska bli bra tror jag. Att köpa en fÀrdig glasvÀgg kan nog bli vÀldigt dyrt. Att bygga sjÀlv i Plexi kan vara ett alternativ, fast det blir inte billigt det heller.

2 vÀggar Àr inte alltid bÀttre Àn en det beror pÄ tyngden och grejjer. Men i 9 fall av 10 Àr det gips och lÀttvÀggar man pratar om och dÄ Àr 2 skiktsvÀggar bÀttre med dubbla regelsystem. Det som styr dÄ blir avstÄndet mellan skivorna och dess vikt per kvadrat meter. En standard vÀgg 2 gips 70 regel 2 cm luft spalt 70 regel och 2 gips funkar ganska bra ger en lÀgsta frekvens pÄ vÀggen runt hmm 45 Hz skall och en reduktion pÄ runt 60 dB vilket Àr helt okej om man inte dunkar trummor eller annat högljutt eller lÄgfrekvent. Sen om man har en dörr eller fönster sÄ fÄr man andra bekymmer.

Postat

2 vÀggar Àr inte alltid bÀttre Àn en det beror pÄ tyngden och grejjer. Men i 9 fall av 10 Àr det gips och lÀttvÀggar man pratar om och dÄ Àr 2 skiktsvÀggar bÀttre med dubbla regelsystem.

klart att det alltid Ă€r bĂ€ttre med tvĂ„ vĂ€ggar oavsett om vi snackar skitvĂ€ggar eller inte. Men jag förstĂ„r nog vad du menar! 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.