Jump to content
Annons

Babyface RME nya usb ljudkort!


Basso

Recommended Posts

Annons

Titta, en blå "Apogee Duet" fast med 8 ch ADAT I/O och det sitter MIDI I/O i piskan.

Vad gäller USB 2.0 så används tekniken man utvecklade till Fireface UC.

Min enda fråga är

, varför är ytan 1/3 av bildskärmsstorleken? Fem kanaler i bredd och sedan måste man scrolla åt alla håll?
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Jo, USB är inte så kul men RME har faktiskt lyckats:

http://www.rme-audio.de/en_products_firefa...s/en_uc_general

Det går inte. Det är hårdvaran som gör att USB är mer ineffektivt än FW. Att man lyckas pressa ner latency

beror enbart på att maskinerna är snabba. Vill du övertyga mig så får du presentera ett klockcykel schema

för båda. Reklam broschyrer ger jag inte ett dugg för. De vågar inte ens påstå att deras USB lösning

fungerar lika bra vid hög last som firewire. Men de skriver att drivrutinen inte skapar mycket last. Men

det är inte samma sak. Men visst, ju snabbare maskinerna är och ju fler cores de har desto mindre

har betydelsen för ljudströmmar som är små i jämförelse med maskinernas interna bandbred.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte. Det är hårdvaran som gör att USB är mer ineffektivt än FW. Att man lyckas pressa ner latency

beror enbart på att maskinerna är snabba. Vill du övertyga mig så får du presentera ett klockcykel schema

för båda. Reklam broschyrer ger jag inte ett dugg för. De vågar inte ens påstå att deras USB lösning

fungerar lika bra vid hög last som firewire. Men de skriver att drivrutinen inte skapar mycket last. Men

det är inte samma sak. Men visst, ju snabbare maskinerna är och ju fler cores de har desto mindre

har betydelsen för ljudströmmar som är små i jämförelse med maskinernas interna bandbred.

"Buffer sizes down to 32 samples can be used in practice with CPU loads close to 100%."

http://www.rme-audio.de/en_products_firefa...s/en_uc_general

Med det fungerar givetvis inte med alla USB-kontroller som också beskrivs i texten (om man läser den... 🙁 )

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
"Buffer sizes down to 32 samples can be used in practice with CPU loads close to 100%."

http://www.rme-audio.de/en_products_firefa...s/en_uc_general

Med det fungerar givetvis inte med alla USB-kontroller som också beskrivs i texten (om man läser den... 😆 )

Undrar hur den praktiken ser ut. Cubase som applikation slutar fungera vid runt 50 procent cpu last.

Du verkar gilla dem! Har du provat den större UC:n?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
pme (oregistrerad)
Hej!

Någon som kan ge mig lite info om skillnaderna mellan denna och Apogee Duet?

Bättre/sämre? Ska köra den på min Imac Intel.

Den stora skillnaden är att babyface har adat och duet går att köpa. Sedan man nog spekulera övriga features och kvalitet. Jag skulle i alla fall välja att

babyface före duet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora skillnaden är att babyface har adat och duet går att köpa. Sedan man nog spekulera övriga features och kvalitet. Jag skulle i alla fall välja att

babyface före duet.

Synd bara att den ser jävligt plastig och billig ut. Fattar inte vad de tänkte när de ändå har sneglat så mycket på Duet'en. Kolla filmerna på youtube där de använder snurrplattan på babyface'n, den ser hur glappig ut som helst. Duet'en andas kvalitet och är kvalitet, men den saknar självklart lite fler in/ut och möjlighet till att bygga ut den. Det är synd :/

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Synd bara att den ser jävligt plastig och billig ut. Fattar inte vad de tänkte när de ändå har sneglat så mycket på Duet'en. Kolla filmerna på youtube där de använder snurrplattan på babyface'n, den ser hur glappig ut som helst. Duet'en andas kvalitet och är kvalitet, men den saknar självklart lite fler in/ut och möjlighet till att bygga ut den. Det är synd :/

Ska bli spännande att se den i verkligheten. RME brukar inte vara plastiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla filmerna på youtube där de använder snurrplattan på babyface'n

Det som jag mest undrar över är hur ett kort med 22 ingångar lyckas med USB 2.0.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...