Jump to content
Annons

DropOuts på basen


Jasi

Recommended Posts

Håller på att göra en låt i PA arbetet..

Nu är den mixad ganska hyffsat...

Men jag har haft DropOuts på Basen

jag mixar den i Cubase LE4.

Vad ska jag göra?

Låten heter Calm Thunder Å ligger uppe här så ni kan höra

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Jasi

jag kollade lite i din låtblogg.

Om det är så att du kopierat samma basspår och panorerat dom höger,vänster så blir det tyvärr inte stereo.

Det blir bara en starkare mono-signal. har du dessutom lagt på stereowidener så kan detta vara anledningen till dina dropouts.

Använd bara ett basspår panat i mitten. Då blir det enklare.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Fanns en bugg i Cubase 5 förut som jag stötte på. Den gjorde att basen kunde försvinna ibland när man öppnade ett projekt.. Var som att man skurit bort massa bas med en EQ. Blev likadant om man försökte göra en Audio Mixdown. Verkar dock som det försvann iom en uppdatering. Kanske är samma bugg? Eller så är det som MattiasA skrev, jag har inte lyssnat på din låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jasi

jag kollade lite i din låtblogg.

Om det är så att du kopierat samma basspår och panorerat dom höger,vänster så blir det tyvärr inte stereo.

Det blir bara en starkare mono-signal. har du dessutom lagt på stereowidener så kan detta vara anledningen till dina dropouts.

Använd bara ett basspår panat i mitten. Då blir det enklare.

MVH

Hmmja.. lättare blir det nog..

Tyckte den lät lite "lite" så jag tog så å gjorde för att få större svävigare ljud..

Får se om det hjälps om man gör ett vanligt spår istället då.. =/

Om det inte går att göra ett nytt Stereo spår å typ Bounca in den monosignalen till så det blir vanlig stereo?

Hur isåfall?

[/br]

Fanns en bugg i Cubase 5 förut som jag stötte på. Den gjorde att basen kunde försvinna ibland när man öppnade ett projekt.. Var som att man skurit bort massa bas med en EQ. Blev likadant om man försökte göra en Audio Mixdown. Verkar dock som det försvann iom en uppdatering. Kanske är samma bugg? Eller så är det som MattiasA skrev, jag har inte lyssnat på din låt.

Hmm ja den va lite svårare att ta reda på =/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmja.. lättare blir det nog..

Tyckte den lät lite "lite" så jag tog så å gjorde för att få större svävigare ljud..

Får se om det hjälps om man gör ett vanligt spår istället då.. =/

Om det inte går att göra ett nytt Stereo spår å typ Bounca in den monosignalen till så det blir vanlig stereo?

Hur isåfall?

Hmm ja den va lite svårare att ta reda på =/

Förstår inte riktigt hur du menar men om jag fattar dig rätt så vill du alltså ha basen i stereo.

Men du har bara spelat in ett basspår? Så "vanlig stereo" är uteslutet.

Då återstår bara att skapa ett stereospår på konstgjort sätt. Vilket du redan försökt genom att kopiera samma spår o panorerat dessa åt var sitt håll. Men detta blir samma sak som mono eftersom båda spåren är likadana. Det enda du vinner är volym vilket du likaväl kan göra med volymregeln/ratten.

Men börja med att fråga varför du vill ha basen i stereo? Vilket sound är du ute efter?

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte att basen blev så "tunn" när jag bara hade ett monospår i center. PS : jag hade spelat in 2 st spår å bouncat till 1 i min porta som blev till 1.

Så jag vill ha typ "spacigare" å "större" sound. Testat att EQa fram det men det funkade inte så bra. Men den där stereo widener (gör så det blir Fake stereo) funkade bra tyckte jag..

Om det finns andra sätt säg gärna 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte att basen blev så "tunn" när jag bara hade ett monospår i center. PS : jag hade spelat in 2 st spår å bouncat till 1 i min porta som blev till 1.

Så jag vill ha typ "spacigare" å "större" sound. Testat att EQa fram det men det funkade inte så bra. Men den där stereo widener (gör så det blir Fake stereo) funkade bra tyckte jag..

Om det finns andra sätt säg gärna 😛

Ok så du har spelat in 2 spår i alla fall.

När du bouncar ifrån portan till 1 spår? Är dom panorerade i portan eller som en stereofil eller har du bouncat båda spåren till ett monospår?

Men jag skulle kraftigt råda till att ha 1 basspår i mitten. Och höj basen med eq i basregistret(som ovan talare nämnde) samtidigt som du skär bort mycket bas ifrån gitarrerna med ett Högpassfilter.

och en stereowidener gör inte så att det blir fakestereo. Den använder fasskillnader för att få det att låta bredare.

Det finns en massa trådar här på forumet om basljud. Där kommer du att hitta massa skön information. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...