Jump to content
Annons

Dåligt med processorkraft i Power Mac G5


stevelong

Recommended Posts

Jag har en Power Mac G5 1,8 Ghz som rullar på och är snabb som sjutton jämfört med min PC med quadprocessor. Är jättenöjd med den, men jag tycker att det verkar dåligt med processorkraft i den när jag kör Pro Tools 8. Har lite ramminne, 1 Gb men det har väl ingen större inverkan när man använder plugins?

Hade uppe 12 spår med nån eq eller så på hälften och 4 subgrupper med lite eq och kompressor på + ett Airreverb på egen regel. När jag sen kopplade in Ozone 3 så sa datorn ifrån. Kan bara köra med buffer size 1024.

Har beställt ett par Gb ramminne till men tycker att jag borde ha hyfsat med processorkraft ändå.

Är det nåt jag kan ha gjort fel, är ju rookie då detta är min första Mac.

MVH

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har en Power Mac G5 1,8 Ghz som rullar på och är snabb som sjutton jämfört med min PC med quadprocessor. Är jättenöjd med den, men jag tycker att det verkar dåligt med processorkraft i den när jag kör Pro Tools 8. Har lite ramminne, 1 Gb men det har väl ingen större inverkan när man använder plugins?

Hade uppe 12 spår med nån eq eller så på hälften och 4 subgrupper med lite eq och kompressor på + ett Airreverb på egen regel. När jag sen kopplade in Ozone 3 så sa datorn ifrån. Kan bara köra med buffer size 1024.

Har beställt ett par Gb ramminne till men tycker att jag borde ha hyfsat med processorkraft ändå.

Är det nåt jag kan ha gjort fel, är ju rookie då detta är min första Mac.

MVH

Stefan

Mer minne är aldrig fel. Din dator är dock rätt gammal så samma processorkraft som i en nyare dator lär du aldrig få.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Nej det kan inte vara rätt att din 1,8 Ghz G5 är snabbare än en quadcore PC då har du nåt fel i din PC. Min quadcore PC (q6600) när jag leker med osx SL 10.6.2 på den slår en G5 med hästlängder.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)
Beror väl på bloatware = windows.

Nej det har nog inget med osx eller windows att göra överhuvudtaget. En quacore är snabbare än en propp i en G5a oavsett om den körs på osx eller windows, välkänt faktum finns tester på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det har nog inget med osx eller windows att göra överhuvudtaget. En quacore är snabbare än en propp i en G5a oavsett om den körs på osx eller windows, välkänt faktum finns tester på det.

Jo fast OSX är oftast ett lite bättre optimerat OS än Windows. Sen har ju PowerPC processorer vissa fördelar jämfört med nyare processorer som ofta har en massa inbyggda strömspararfunktioner som IRL kan slöa ned deras effektivitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det har nog inget med osx eller windows att göra överhuvudtaget. En quacore är snabbare än en propp i en G5a oavsett om den körs på osx eller windows, välkänt faktum finns tester på det.

Att en quadcore rent tekniskt är snabbare än G5:an kan vi fastslå.

Däremot, hur programmet eller operativsystemet är skrivet spelar absolut roll hur effektivt det utnyttjar hårdvaran.

Lite som att ha en sämre förare i en snabb bil som tävlar mot en duktig förare i en bil som inte har fullt så mycket prestanda...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Rosemarry (oregistrerad)

I think with many of us relying on Final Cut Studio and other applications leveraging the GPU for processing power, the lack of high end video cards for Macs is a major unresolved problem. In the time frame of computer evolution, Mac video card support is nothing short of embarrassing.

Link to comment
Dela på andra sajter

I think with many of us relying on Final Cut Studio and other applications leveraging the GPU for processing power, the lack of high end video cards for Macs is a major unresolved problem. In the time frame of computer evolution, Mac video card support is nothing short of embarrassing.

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

I think with many of us relying on Final Cut Studio and other applications leveraging the GPU for processing power, the lack of high end video cards for Macs is a major unresolved problem. In the time frame of computer evolution, Mac video card support is nothing short of embarrassing.

Say Whaaaaat ? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Power Mac G5 1,8 Ghz som rullar på och är snabb som sjutton jämfört med min PC med quadprocessor. Är jättenöjd med den, men jag tycker att det verkar dåligt med processorkraft i den när jag kör Pro Tools 8. Har lite ramminne, 1 Gb men det har väl ingen större inverkan när man använder plugins?

Hade uppe 12 spår med nån eq eller så på hälften och 4 subgrupper med lite eq och kompressor på + ett Airreverb på egen regel. När jag sen kopplade in Ozone 3 så sa datorn ifrån. Kan bara köra med buffer size 1024.

Har beställt ett par Gb ramminne till men tycker att jag borde ha hyfsat med processorkraft ändå.

Är det nåt jag kan ha gjort fel, är ju rookie då detta är min första Mac.

MVH

Stefan

Hade stora projekt utan problem på den tiden jag körde med en G5. 12 spår med så få pluggar borde inte ställa till det... Uppstår detta problemet lite då och då eller bara när du använder Ozone? Kanske en bugg i mjukvaran. Testa att uppdatera till den senaste versionen om du inte har den. Jag kör logic och 60 spår med minst lika många pluggar och ett antal mjukvaru-instrument brukade inte vara ett problem överhuvudtaget.

Redigerat av rsound
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...