Jump to content
Annons

Ny byggtråd från helsingborg!


Thome

Recommended Posts

Tjena!

nu bliredags att byggastudio på ritkigt!

tänkte att det kunde vara skoj med en byggtråd till här på forumet så nu kör vi : )

än så länge är vi i skiss-stadiet, vi får antagligen tillgång till lokalen den 1:a maj. tills dess ska alla ritningar och alltmaterial vara inköpt, så det är hög tid att sätta igång!

här nedan följer en bild på hur lokalen ser ut som jag har tänkt mig just nu. vi har ett stort rum på 47 kvadrat att bygga i, med snedtak. i mitten är takhöjden ca 3 meter, och i sidorna ca 140 cm.

såhär kan det se ut efter ljudisolering! några inputs och kommentarer? bör vi utforma lokalen annorlunda? tips på hur man akustikbehandlar ett rum med snedtak?

alla kommentarer är välkomna!

peace!

post-15215-1268647616_thumb.png

Redigerat av Thome
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Usch va avis jag är 😕 Själv får man sitta kvar i källarn med sin sketna akustik...

Är det lilla rummet kvadratiskt? Det är nog inte bra i så fall, har för mig att problem med stående vågor blir så mycket värre i kvadratiska utrymmen.

Edit; glömde att önska lycka till 🙂

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Usch va avis jag är 😕 Själv får man sitta kvar i källarn med sin sketna akustik...

Är det lilla rummet kvadratiskt? Det är nog inte bra i så fall, har för mig att problem med stående vågor blir så mycket värre i kvadratiska utrymmen.

Edit; glömde att önska lycka till 🙂

hej!

du hittar säkert ut ur källaren någon gång!

båda rummen är kvadratiska, men med tanke på det förbannade snedtaket lär det ju inte bli några stående vågor, såvitt jag har förstått det. har läst lite i olika trådar på forumet, och vad jag kan få fram så kommer det bli svårtsom attan att räkna ut vilka problemfrekvensersomkommer uppstå i rummen...

eventuellt kanske man får utforma lokalen på ett annat sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

hej!

du hittar säkert ut ur källaren någon gång!

båda rummen är kvadratiska, men med tanke på det förbannade snedtaket lär det ju inte bli några stående vågor, såvitt jag har förstått det. har läst lite i olika trådar på forumet, och vad jag kan få fram så kommer det bli svårtsom attan att räkna ut vilka problemfrekvensersomkommer uppstå i rummen...

eventuellt kanske man får utforma lokalen på ett annat sätt?

Stående vågor förekommer mellan golv-tak, vägg-vägg, så du kommer antagligen fortfarande få lite problem med detta.

Att räkna ut problemfrekvenser är inte så himla knepigt. Vitt brus med mätmick är nog det enklaste för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ser jag på bilden att du har ett lutande tak över hela rummen. My bad!

Se över avstånd mellan väggar, och börja där. Här har du störst risk för stående vågor.

Ta 344m/s (ljudets hastighet vid 21 grader) och dividera med det metriska avståndet mellan väggarna för att få en hint, samt kör en koll med mätmick.

Avstämda basfällor och absorbera första reflektionerna är första prioritet efter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

anledningen till att jag rekomenderade i den andra tråden att ha dörr med fönster i mitten är för att dörren sitter, så det är ritat nu, där kommer du behöva bygga basfälla. även om du väljer att inte bygga in högtalarna. kostnaden för dörr med fönster blir nog mindre än både dörr och fönster.

det ända alternativ jag ser är om ni bygger kontrollrum 90grader(mot hur det är ritat nu) med platt tak mitt i lokalen med 2 små rum på varge sida. men det blir nog för litet kontrollrum?. ungefär så här: http://johnlsayers.com/Recmanual/Images/Studio%201.gif

akustik planeringen är jävligt viktig innan man bygger så man slipper masssa fel. här finns att läsa: http://johnlsayers.com/Recmanual/index.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
anledningen till att jag rekomenderade i den andra tråden att ha dörr med fönster i mitten är för att dörren sitter, så det är ritat nu, där kommer du behöva bygga basfälla. även om du väljer att inte bygga in högtalarna. kostnaden för dörr med fönster blir nog mindre än både dörr och fönster.

det ända alternativ jag ser är om ni bygger kontrollrum 90grader(mot hur det är ritat nu) med platt tak mitt i lokalen med 2 små rum på varge sida. men det blir nog för litet kontrollrum?. ungefär så här: http://johnlsayers.com/Recmanual/Images/Studio%201.gif

akustik planeringen är jävligt viktig innan man bygger så man slipper masssa fel. här finns att läsa: http://johnlsayers.com/Recmanual/index.htm

hej!

håller på att göra en skiss där planlösningen bygger på ett rum i mitten och 2 mindre inspelningsrum. kanske eventuellt ett kontrollrum, ett inspelningsrum och ett "relax" rum?

kanske skönt för banden att kunna ta det lugnt mellan tagningarna utan att behöva gå ner till köket på första våningen 😄

men det kanske blir en klastrofobisk känsla attsitta och spela trummor i ett mini-inspelningsrum...

EDIT:

jag har redan dörrar och fönster, därför jag gärna använder det.. någon som har koll på vad det hade kostat med glasdörr som klarar ljudisoleringen?

Redigerat av Thome
Link to comment
Dela på andra sajter

Så!

ny design på studion.

kan det funkabättre såhär?

planade ut takhöjden i främre delen av kontrollrummet och gjorde det större, minskade inspelningsrummet med ca en meter.

självklart ska det upp fler absorbenter, men det blev ju lite basfällor bakom högtalarna i alla fall 🙂

post-15215-1268740635_thumb.gif

post-15215-1268740640_thumb.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

har kikat en hel del nu på john slayers forum, och ett och ett har blivit en helt ny ritning med stora basfällor och sneda väggar. kommer lägga upp den så fort den är klar!

har lite frågor om flytande golv, hur gör jag det så billigt som möjligt? vilken typ av gummi ska jag använda?

ska mäta upp hur mycket det stör ner till kontoren i nästa vecka med ett trumset och en decibellmätare, men antar att detbör behövas en del ljudisolering...

Redigerat av Thome
Link to comment
Dela på andra sajter

har kikat en hel del nu på john slayers forum, och ett och ett har blivit en helt ny ritning med stora basfällor och sneda väggar. kommer lägga upp den så fort den är klar!

ofta är det bara akustiken som är sedna väggar tex senställd slot resonator, själva rummet (ljudisolering) är oftast bättre att bygga så nära ytter väggarna som möjligt för spara plats.

exempel:

http://www.johnlsayers.com/Studio/Pages/Somewhere.htm

har lite frågor om flytande golv, hur gör jag det så billigt som möjligt? vilken typ av gummi ska jag använda?

kolla detta golvet:

http://www.vibratec.se/data_sheets/CDM-pdf...ems/ISO-DPM.pdf

jag tror paroc eller isover har nån liknande isolering. har sett byggen på gearzluts där dom använder detta, bl.a detta: http://www.gearslutz.com/board/photo-diari...ew-place-2.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vi håller på att beräkna alla kostnader för allt material just nu, och funderar lite på vilken tjocklek väggreklarna bör ha.

räcker det med 45x45? isoleringen blir ju också 45 mm, är det för tunnt?

vi kommer ha (från ena rummet sätt) Dubbel gips, isolering, 20 cm luft, isolering, dubbel gips.

kanske räcker med 45 mm?

Redigerat av Thome
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi håller på att beräkna allakostnader för alla material just nu, och funderar lite på vilken tjocklek väggreklarnabör ha.

räcker det med 45x45? isoleringen blirju ochså 45 mm, är det för tunnt?

vi kommer ha (från ena rummet sätt) Dubbel gips, isolering, 20 cm luft, isolering, dubbel gips.

kanske räcker med 45 mm?

När jag byggde min studio så använde 95mm isolering. Jag hade hjälp av en akustik arkitekt, och det är verkligen att rekommendera om ni ändå ska investera pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

har en byggartitekt som jag har mycket kontakt med som hjälper mig, och hon tyckte också att 95 mm vore att föredra. vad gäller golvet, är det dubbel gips som gäller där med, under klickgolvet? har för mig att någon har sagt att det kan bli för mycket resonans i golvet om man använder 2 lager gips? tycker dock det låter knepigt eftersom man brukar ha det i väggarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag byggde min studio så använde 95mm isolering. Jag hade hjälp av en akustik arkitekt, och det är verkligen att rekommendera om ni ändå ska investera pengar.

sedan är ju luftspalten viktig åxå. det är bättre med 95 och 100mm luft mellan i dubbelvägg(gips-iso-luft-iso-gips) tjockare iso med mindre luft tex 150 iso+25mm(25mm tror jag det stod på parocs hemsidasida, fast med 95 iso).

det bästa är väl minst lika mycket luft(eller mer) som man har tjock iso(rätta om jag har fel?)

Link to comment
Dela på andra sajter

har en byggartitekt som jag har mycket kontakt med som hjälper mig, och hon tyckte också att 95 mm vore att föredra. vad gäller golvet, är det dubbel gips som gäller där med, under klickgolvet? har för mig att någon har sagt att det kan bli för mycket resonans i golvet om man använder 2 lager gips? tycker dock det låter knepigt eftersom man brukar ha det i väggarna...

Jag har 3 lager GOLV gips under klick golvet. Lagrena ligger om lått så att man minimerar luft att tränga igenom. Jag har även 3 lager gips på väggarna även där ligger lagrena om lått. Det är bättre om du har en akustiker som hjälper dig än en bygg arkitekt.

Det där med resonans i golvet... Ju fler lager gips du har desto mer absorberar du tonen som ditt rum förstärkar om du förstår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 3 lager GOLV gips under klick golvet. Lagrena ligger om lått så att man minimerar luft att tränga igenom. Jag har även 3 lager gips på väggarna även där ligger lagrena om lått. Det är bättre om du har en akustiker som hjälper dig än en bygg arkitekt.

Det där med resonans i golvet... Ju fler lager gips du har desto mer absorberar du tonen som ditt rum förstärkar om du förstår?

fast det är ju altid till en viss gräns sedan är det bättre med andra meterial än gips.

bäst är att gjuta golv i betong så länge den befinteliga byggnade pallar detta.

men ett bra alternaiv är lägga in betongplattor(trädgårdspalttor) i golvet. trä reglar och skivmaterial med trä ska man hälst undvika, läs andra inlägget här: http://www.gearslutz.com/board/studio-buil...rs-problem.html

Link to comment
Dela på andra sajter

fast det är ju altid till en viss gräns sedan är det bättre med andra meterial än gips.

bäst är att gjuta golv i betong så länge den befinteliga byggnade pallar detta.

men ett bra alternaiv är lägga in betongplattor(trädgårdspalttor) i golvet. trä reglar och skivmaterial med trä ska man hälst undvika, läs andra inlägget här: http://www.gearslutz.com/board/studio-buil...rs-problem.html

Givetvis. Dock tror jag inte folk i regel bygger såpass dyra studios och ialla fall inte den som gäller denna tråd. Men som sagt det bästa man kan göra är att kontakta en akustiker, så kan de anpassa dina behov efter ambition och budget. Jag fick fantastiska resultat i min studio, tack vare akustiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis. Dock tror jag inte folk i regel bygger såpass dyra studios och ialla fall inte den som gäller denna tråd. Men som sagt det bästa man kan göra är att kontakta en akustiker, så kan de anpassa dina behov efter ambition och budget. Jag fick fantastiska resultat i min studio, tack vare akustiker.

hej! tack för alal svar!

vem anlitade du som akusiksrkitekt?

hur mycket kostade hela bygget med dina lokaler, och hur stor del av det gick till att betala för själva konsoltationen?

Link to comment
Dela på andra sajter

hej! tack för alal svar!

vem anlitade du som akusiksrkitekt?

hur mycket kostade hela bygget med dina lokaler, och hur stor del av det gick till att betala för själva konsoltationen?

Det hela kostade cirka 120000:- inkl. konsoltationen. Men då har jag en far som jobbar inom byggbranchen så jag fick gratis arbets kraft och bra pris på materialet. Du kan PM:a mig så skickar jag hans kontakt.

Mvh Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...