Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

En gÄng i tiden hade jag en tabell över vilket hertztal som motsvarades av en viss ton i en viss oktav.

Den Àr nu som uppslukad av jorden och dÀrför undrar jag om nÄgon vÀnlig sjÀl kan lÀnka till denna tabell?

Annons
Postat

Annars kan du ju göra en sjÀlv.

Det vanliga A-t har 440 Hertz vid 20 grader Celcius om man följer internationell standard frÄn kring 1920.

En oktav upp -- dubbla frekvensen, en oktav ner ger halva frevensen.

Steget mellan tvÄ toner i den "perfekta" skalan Àr tolfte roten ur 2.

Jag skriver "perfekta" eftersom den typen av skala finns i de flesta elektroniska tangentbord, och lÄter lika illa i alla tonarter. Musiker som kan pÄverkar skalan, till exempel sÄngare, anpassar tonstegen. Allra mest hör man det pÄ terserna, en durters Àr mindre Àn "perfekt", en mollters Àr större. Sen finns det ju ocksÄ andra skalor med fler toner eller som lÄter helt falska i vÄra öron.

// Gunnar

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Temperation kallas det... 😛

Men det hÀr anger endast de fundamentala frekvenserna vilket i praktiken blir ganska ointressant eftersom övertoner och resonanser ligger pÄ andra frekvenser.

LĂ€r dig mixa med öronen istĂ€llet! 🙂

Redigerat av Analogfreak
Postat
Temperation kallas det... 😛

Men det hÀr anger endast de fundamentala frekvenserna vilket i praktiken blir ganska ointressant eftersom övertoner och resonanser ligger pÄ andra frekvenser.

LĂ€r dig mixa med öronen istĂ€llet! 🙂

Kan dock fungera bra som riktmĂ€rke för lĂ„gfrekventa bekymmer. 🙂

One-note-bass syndrome

Postat
Kan dock fungera bra som riktmĂ€rke för lĂ„gfrekventa bekymmer. 😛

One-note-bass syndrome

Exakt sĂ„ 🙂

Postat
Den hÀr till exempel? Tog mig cirka tre sekunder att söka upp.

Jo, jag vet att den Àr lÀtt att hitta. Problemet var att jag inte visste vilka sökord jag skulle anvÀnda.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.