Jump to content
Annons

Pump-effekt à la Benny Benassi


Taner

Recommended Posts

De här är ingen tråd om hur man återskapar Benassis typiska lead så var inte orolig 🙂 Min fråga gäller hans mixning/mastring, hur han får sin låt Who's Your Daddy att helt enkelt "pumpa".

Det hörs tydligt att han sidechainat en hel del vilket jag sen tidigare vet kan ge ett intryck av "pump", frågan är om det är allt? Känns som han gjort något med kicken också, kanske sidechainat dem låga frekvenserna?

Vet att många här är iallafall bättre på att analysera låtar och hoppades på att någon kanske skulle kunna hjälpa mig klura ut detta 🙂

MvH

T

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
De här är ingen tråd om hur man återskapar Benassis typiska lead så var inte orolig 🙂 Min fråga gäller hans mixning/mastring, hur han får sin låt Who's Your Daddy att helt enkelt "pumpa".
Det hörs tydligt att han sidechainat en hel del vilket jag sen tidigare vet kan ge ett intryck av "pump", frågan är om det är allt? Känns som han gjort något med kicken också, kanske sidechainat dem låga frekvenserna?

[...]

Näää, vad skulle han ha sidechainat dem emot, menar du?

Annars är det väl bra ljudval, bra arr, lagra ljud, sidechain-kompression o.s.v. Tror inte det finns nån magisk ingrediens för att få till det där. Öva öva öva 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar från min laptop men jag säger Sidechain med ganska lång release. Sen tror jag att du kommer lite närmre det pumpet om du blandar in bakåtvända samplingar, kanske en klapp eller en ride och du lägger så att slutet, det vill säga det som var början innan du vände ljudet, slutar där kicken börjar. Därefter kan det ge lite extra sväng att lägga din snare eller klapp - som du antagligen vill ha på andra och fjärde taktslaget i varje takt - lite lite innan det faktiska slaget. Alltså att du du avmarkerar snap to grid eller motsvarande och drar den lite så den triggas lite innan kicken. Men bara lite, inte ens en 64-del.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...