Jump to content
Annons

Nån som behöver en riktig subbas?


Analogfreak (oregistrerad)

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)

MTL-4B.png

Ägnade hela eftermiddagen och kvällen åt att efter ritning skissa upp den här i Googlesketchup.

Det är en 4-18" låda som man kan spela skallen av folk med. Den peakar 6400W med originalelementen 🙂

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Vad väger det blå skåpet med element och allt? Man klarar sig nog långt även utomhus med ett skåp.

Sign: Horn(y) Lover.

Blåa? Den är svart. Den väger 120Kg... Toppen i MT4-systemet väger 125Kg. Jag minns när vi skulle in på en liten klubb och göra ett jobb då Dilba skulle spela och vi hade 2 stackar MT4. Det fattades lite på höjden för att vi skulle komma igenom en dörrpost. Istället för att lyfta ner de tunga topparna från Subarna så hämtade ena ljudkillen fram en rondell och slipade bort tröskeln så vi kunde rulla in hela stackarna. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Alltså... elementen spelar utåt! Inte innåt som freaks bild ser ut att göra. Utan tvärtom! Välter höghus!

Vadå spelar utåt... hahaha 🙂 Dom spelar år alla håll... 🙂

Magneterna sitter mot varandra så dom nästan nuddar varandra i centrum av lådan om det är det du syftar på. Konerna är vänd mot varsin kammare. 😄

Bilden är enligt riktningarna. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

En gång, 1985 var, spelade jag en hel natt på en hojklubb i Furuvikstrakten. På morronkvisten åkte jag på att hjälpa till att frakta hur-PAt till Hudiksvall. Det var två missfoster till basar som vägde 180 kg styck, undrar vad fan det var. Det lustiga (?) var att jag fick det ena hornet på fotknölen. När jag kom hem från Hudik sov jag i 2,5 timme, sen sprang jag Söderhamns maraton 4,2 mil i 30 graders värme! Det stod flera sidor i tidningen om mig, fast jag var bland de sista i mål innan de bröt.Hälften av de som sprang bröt pga värmeslag, jag kom runt i alla fall. Jag hade aldrig knappt sprungit alls, hade inte löpardojor ens. Vilka svin till högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
såna har jag lirat med (tror jag). har för mig att dom hördes... kan det stämma? 😄 :D

Har man rejäla steg så hörs dom 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

MTL-4B_stack.png

Så här såg det ut per scensida med MT4-basarna.

Det gick åt 4 steg att driva 8 basar med en mixerkanal.

Dom flyttar ganska mycket luft. 😠

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

MTL-4B_stack.png

Så här såg det ut per scensida med MT4-basarna.

Det gick åt 4 steg att driva 8 basar med en mixerkanal.

Dom flyttar ganska mycket luft. 😎

Var på Mallorca och kollade skitbandet UB40 back in 1994

Och dom hade då 20 basar per sida, sen staplat med MT toppar

Sen NEJ dom flyttar inte luft! Det gör inte ljud. Men däremot så sätter det molekyler i rörelse.

Så pass att det river ner berg!

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Var på Mallorca och kollade skitbandet UB40 back in 1994

Och dom hade då 20 basar per sida, sen staplat med MT toppar

Sen NEJ dom flyttar inte luft! Det gör inte ljud. Men däremot så sätter det molekyler i rörelse.

Så pass att det river ner berg!

☺️

MTH-4 ska man inte stacka för man får stora problem med interferenser och kamfiltereffekt. Man måste flyga dom i flygfästena. MTH-4-42 högst upp som sprider 40x20 grader

och MTH-4-64 under som sprider 60x40 grader. Vi körde 8 MT4-toppar per sida (4st 40x20 och 4st 60x40). Jag snackade med en kille på standard audio häromdagen om gamla MT4. Han blev så nostalgisk och berättade massor om dom. Han var med på Nortelco-tiden och levererade MT4-riggar. Han anser att dom fortfarande står i en klass för sig. Lite tunga att hantera bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen är väl vitsen med hornbasar att ett ensamt element med en måttligt kraftig stärkare ska kunna spela starkt som f-n. Jag hade ett par SUNN horn, de var riktigt små, med en 18" i varje, de lät så ini h-e. Dum som fan i skallen var jag när jag sålde dem. De hade som toppar enbart ett par 1" (tror jag) diskanthorn som gick ganska lågt, men det fattades en del mid, därför bytte jag bort alltihop mot nåt skit jag förträngt. När jag hörde hur värdelösa de slutna baslådorna jag köpt och körde på samma 2 ggr 500 steg var i jämförelse så var det nära att jag grät. I ett år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag har hört mig för bland tekniker på olika stora ljudfirmor runtom i landet och berättade om tanken att rekonstruera dessa fantastiska subbar som inte tillverkas längre, dock med lite andra mått så att man får plats med de högeffektiva elementen som har större magneter. Lådan skulle få en peak-effekttålighet på 9600W. Jag fick mycket positiv respons. Enligt en konstruktör som mycket väl känner till lådorna så tror han att subarna kommer få en otroligt hög SPL om man använder de absolut bästa stegen på marknaden.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

MTL-4X_demo.png

Det här är ett väldigt intressant projekt jag håller på med och har fått flera ljudfirmor intresserade.

Gamla MTL-4B som lådan heter utvecklades på 80-talet när EV lanserade sitt MT (Manifold Technology) koncept. Lådkonstruktionen ser ungefär likadan ut för topparna som för subbarna. Iom att lådorna är i princip kubisk med yttermåtten 915 x 915 x 762 (mm) så blev det en olycklig konstruktion. Då man flyger topparna och den undre lådan

tiltas ner för att täcka upp där den över slutar sprida så får man ett gap i framkanten på lådan på flera decimeter med med otäckta ytor som följd. Stackar man lådorna så uppstår interferenser. Subbarna däremot stackade man framför eller på ytterkanterna av scenen.

Efter Line-Array systemens genombrott så kom man ju fram till att MTL4 funkar bäst att använda som sub eftersom den ändå inte ska flygas i trussen så då spelar det ju ingen roll om den är en kub på 120kg som man får vara 2 man för att lyfta. MTL4 är nämligen en av de absolut mest effektiva baslådor genom tiderna med sin konstruktion där 4 18" element samverkar mot lådans centrum och bygger upp ett enormt ljudtryck.

Senare utvecklade Electro-Voice sitt bästa 18" element (EVX180B) i historien som har en nominell effekttålighet på 1000W och tål transienter på 2400W. Det kan jämföras med DL18MT som satt i MTL-4B som bara peakade 1600W . 4st EVX-180 element skulle nämligen ha en kontinuerlig effekttålighet på 4000W (fördelat på 2 x 4Ohms last). Man upptäckte ganska snart att det inte gick att få dit 4st EVX-180 eftersom magneterna var för stora. Det blev för trångt i lådans mitt.

Jag har efter mycket luskande fått tag på måtten på MTL4 och håller nu på att rita upp den och gör den måttanpassad för EVX-180B. Lådan kommer tåla transienter på 9,6 kW. Det kommer krävas 2st bryggkopplade Camco Vortex6 för att driva 2 lådor.

Jag skulle vilja bygga 16st såna här lådor med totalt 64st EVX-180B. Då går det åt 2st delningsprocessorer EV-DX38 och 16st Camco Vortex6.

😄

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Mäktigt!!! Hur delar man till de där? Var kanske det heter...

Jag tror också på en rennesans för hornbasar. mer ljud per slutstegswatt, mer ljud per kg, mer ljud per $. Och ett ljud som inte stannar i högtalaren, utan ett ljud som gör att baskaggeklubban flyger ut 100 meter bort och knackar den chockade lyssnaren i pannan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Glöm inte att staga lådan 😆

Den blir tillräckligt stadig med dubbla 19mm MDF-skivor 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

"Senare utvecklade Electro-Voice sitt bästa 18" element (EVX180B) i historien som har en nominell effekttålighet på 1000W och tål transienter på 2400W."

Dessa siffror gällde väl snarare på den tiden elementet hette EVX180A enligt vad jag har förstått... Efter att en allt för stor mängd element spelats sönder sänkte EV specen och elementet döptes om. Ett brutalt element är det dock, har haft dessa i flera av mina basar och har bara lyckats knäcka ett enda 😛 Tycker personligen inte om MTL-4:orna, krävde ganska mycket EQ för att bli plana i responsen. Men spela högt kunde dom! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
"Senare utvecklade Electro-Voice sitt bästa 18" element (EVX180B) i historien som har en nominell effekttålighet på 1000W och tål transienter på 2400W."

Dessa siffror gällde väl snarare på den tiden elementet hette EVX180A enligt vad jag har förstått... Efter att en allt för stor mängd element spelats sönder sänkte EV specen och elementet döptes om. Ett brutalt element är det dock, har haft dessa i flera av mina basar och har bara lyckats knäcka ett enda 😉 Tycker personligen inte om MTL-4:orna, krävde ganska mycket EQ för att bli plana i responsen. Men spela högt kunde dom! 😆

Subbarna spelar riktigt tajt och bra! Skillnaden mellan EVX-180A och EVX-180B är att den första versionen hade en Xmax på över 10mm medan den bara är 6mm på B-versionen (ungefär samma som DL18MT) Vad menar du med att dom inte planade ut i responsen? Du måste ju delaykompensera för fasfel. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Sen måste du ha riktiga processorer med brant q-värde så du inte får massa läckage.

Du hade kanske inte steg som klarade av att driva dom så du fick minimal dämpfaktor. 😆

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Subbarna spelar riktigt tajt och bra! Skillnaden mellan EVX-180A och EVX-180B är att den första versionen hade en Xmax på över 10mm medan den bara är 6mm på B-versionen (ungefär samma som DL18MT) Vad menar du med att dom inte planade ut i responsen? Du måste ju delaykompensera för fasfel. 🙂

Jag tycker att freq-gången för 4orna är för ojämn jämfört med dagens Subbar, men ingen tvekan om att den var revolationerande när den kom.

Men det kan ju ändras med nyare element.

Va då delaykompensera??? Det görs ju för att få systemet att spela rätt och samverka. Jag menar att lådan i sig ger ett ojämnt resultat i basen, lite onödigt mycket peakar och dippar. Det är ju inget man fixar med faskorrigering det blir ju till att ta fram EQ.

Frågar man säljare så är 180B ett nytt element.... frågar man teknikerna så är det exakt samma element med ny spec, inga ändringar utom lappen på baksidan!

Beställ en omkoning till ett 180A och man får ett 180B. Ställde denna frågan för länge sedan då jag ville kona om alla elementen i ett gäng basar. Fick tom svar från USA ang detta, ska se om jag har kvar det mejlet i min andra dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag tycker att freq-gången för 4orna är för ojämn jämfört med dagens Subbar, men ingen tvekan om att den var revolationerande när den kom.

Men det kan ju ändras med nyare element.

Va då delaykompensera??? Det görs ju för att få systemet att spela rätt och samverka. Jag menar att lådan i sig ger ett ojämnt resultat i basen, lite onödigt mycket peakar och dippar. Det är ju inget man fixar med faskorrigering det blir ju till att ta fram EQ.

Frågar man säljare så är 180B ett nytt element.... frågar man teknikerna så är det exakt samma element med ny spec, inga ändringar utom lappen på baksidan!

Beställ en omkoning till ett 180A och man får ett 180B. Ställde denna frågan för länge sedan då jag ville kona om alla elementen i ett gäng basar. Fick tom svar från USA ang detta, ska se om jag har kvar det mejlet i min andra dator.

http://www.eviaudio.fr/doc/electrovoice/co...eurs/DL18MT.pdf

Tittar man på EV:s egna specar på elementet i MTL-4 så har du största dippen vid 63 Hz och pekaen vid 98 Hz och mellan dom punkterna skiljer det 0,9 dB och det tycker inte jag är särskilt mycket.

http://archives.telex.com/archives/EV/Spea...TL-4B%20EDS.pdf

Tittar man däremot på dokument för MTL-4 så ser man att frekvenskurvan planat ut och man får 0,9 dB skillnad mellan 60 Hz och 160 Hz.

MTL-4 spelar bäst om man delar den vid 160 Hz och det är där den ska delas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen måste du ha riktiga processorer med brant q-värde så du inte får massa läckage.

Du hade kanske inte steg som klarade av att driva dom så du fick minimal dämpfaktor. 😐

Har aldrig haft detta systemet själv eller kikat i papprena men har gästat på flera ställen med MTL och har aldrig varit imponerad faktiskt. Oavsett om det har varit riktigt bra inställt eller i i princip bara delat. 160hz delning? Där ser man, det va högt upp... Kanske det e det som gör att jag inte diggar systemet. Upplever alltid att baskagge är ett stort problem i detta systemet. Låter alltid Led Zeppelin 😉 Inget fel i det i rätt sammanhang men att köra Deathmetal eller nått liknande gör att man får skära å boosta till förbannelse.

Föredrar nog x-subarna om man ska bygga nått med 180-elementen eller dynacord W28 om man vill ha kastlängd 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Nu förstår varför du inte gillar systemet. Du vill ha mycket botten och hängmatta i midbasen. Jag har aldrig flrstått vitsen med system som delar subbarna vid 80 Hz. Då får ju topparna ta väldigt mycket bas medan subbarna bara står och mullrar utan att det finns nåt tryck i dom.

70-talsrock låter förjävla bra på MT4.... och dom spelar starkt.... Men ännu mer tryck blir det med lådorna enligt min ritning där man nu kan trycka in 4st EVX-180B.

Då gäller det att hålla i hatten när man lyfter regeln. 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förstår varför du inte gillar systemet. Du vill ha mycket botten och hängmatta i midbasen. Jag har aldrig flrstått vitsen med system som delar subbarna vid 80 Hz. Då får ju topparna ta väldigt mycket bas medan subbarna bara står och mullrar utan att det finns nåt tryck i dom.

70-talsrock låter förjävla bra på MT4.... och dom spelar starkt.... Men ännu mer tryck blir det med lådorna enligt min ritning där man nu kan trycka in 4st EVX-180B.

Då gäller det att hålla i hatten när man lyfter regeln. 😕

Jag kan inte komma ihåg när jag körde ett 70-tals band för en stor publik senast 🙂 (har aldrig kört ett gamalt rockband som betalt bra i varjefall hehe)

Nu e det ju inte så att bara jag utan typ hela publiken, banden och arrangörerna vill ha ett system som låter lite mordernare än MT4 😉

Annars hade nog systemet fortfarande sålts. Volym är bara en liten del av vad man vill ha av ett system, det ska spela rakt, sprida så att man kan hålla så nära dB-gränser som möjligt över hela publikområdet, det ska va allmänt accepterat av majoriteten av tekniker och INTE väga som en pansarvagn 😉

Jag vet inte om jag skulle säga att det behöver låta hängmatta för att man delar lägre, ett vältrimmat PA spelar ju rakt över i stort sett alla frekvenser. Det ställer man ju som krav om man får PA på plats till ett gig. Över 100hz är inte nått jag vill ha mullrandes på golvet det vill jag över alla dämpande kroppar... och rappa som en käftsmäll för att få riktigt tryck i virvel, gura och attack på elbas. Det jag tycker mindre element gör mycket bättre och mer kontrollerat.

Det kan säkert funka skitbra med EVX180 element i en liknande låda om du ska ha dom till egna jobb och det kan säkert spela skitan av mycke men har du tänkt att hyra ut prylar till andra så hade jag inte byggt efter en lådtyp som numera är borta på nästan alla riders och flera har även listat dem som icke acceptabla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det har nog mer med topparna att göra då de var väldigt svåra att täcka upp utan frekvensbortfall.

Hur mycket tryck i gitarren har du kring 100 Hz egentligen? 😎 Sånt skär du väl bort?

MTL-4 är en väldigt bra sub som kan användas till vilket Line-Array system som helst. Det handlar bara om att trimma in systemet seriöst (nåt man bara behöver göra en gång) och spara det som en preset sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har nog mer med topparna att göra då de var väldigt svåra att täcka upp utan frekvensbortfall.

Hur mycket tryck i gitarren har du kring 100 Hz egentligen? 😎 Sånt skär du väl bort?

MTL-4 är en väldigt bra sub som kan användas till vilket Line-Array system som helst. Det handlar bara om att trimma in systemet seriöst (nåt man bara behöver göra en gång) och spara det som en preset sen.

I death,Black, Grind och liknande e det ofta önskvärt med rejält tryck ner till 100Hz likaså i virvel. Klart att den kan användas till vilket line som helst det kan man ju med vilken som helst i stort sett men det finns ju bättre subbar idag. Den går inte heller vad jag vet att bygga ihop till ett cardioid-kluster.

Jag vet ju inte vad det e för stolpskott som har fixat riggarna jag giggat på men nån riktigt jämn å fin lågbas har jag aldrig märkt i 4:or

Hur har du tänkt att dela?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...