Jump to content
Annons

Spectralanalysator?


Recommended Posts

Jag gör mina grejer i digitalporta, tänker inte skaffa någon DAW. Men jag skulle vilja ha nåt riktigt enkelt masterprogram så jag kan stoppa in mina cd i laptopen och där titta på hur eq-kurvan blev, typ nån sorts spektralanalysator. Jag har nyss gjort en cd med visor, det är bara ak gitarr o bas i kompet, ingen diskantberikande hihat så det vore fint att kunna jämföra med andra skivor som spelats in liknande. "En fattig trubadur", med Cornelis är en inspelning jag tycker är fantastisk både musikaliskt och tekniskt.

Jag har tänkt lämna bort mina grejer för mastring, men vill gärna kunna se en sån där kurva där frekvenserna hoppar och har sig. Finns det såna program? Lite aut eq och aut multibandskompressor, sen vore jag nöjd och glad.

post-8284-1267603835_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 71
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Så här stod det:

"* Spektrogramläge för att visualisera frekvenser.

* “Plot Spectrum” kommando för detaljerad frekvensanalys."

Det låter ju kanon! Och det ser ut att vara gratis? Hur kan nån vara så snäll? Är det 1,3 versionen jag bör ha när jag har Vista i laptoppen?

Link to comment
Dela på andra sajter

GN:

Hoppas inte för mycket på en spektralanalysator. Den kommer inte att visa dig om det låter bra eller dåligt när du masterar… tyvärr.

Så dum är jag inte att jag tror det räcker att enbart titta i det blå skåpet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så dum är jag inte att jag tror det räcker att enbart titta i det blå skåpet.

Det jag menar är att du inte kommer att få någon hjälp av en SA (förutsatt att du inte är helt ute och cyklar när du EQ:ar men det tror jag inte du är).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menar är att du inte kommer att få någon hjälp av en SA (förutsatt att du inte är helt ute och cyklar när du EQ:ar men det tror jag inte du är).

Jag skulle vilja ha ett mer komplett mastringsprogram tror jag. Det sura är att jag aldrig fattar ens hur man startar nåt enda program, jag är så otroligt datadyslektiskt. Jag vill ju inte göra några drastiska ändringar, men jag vet att tex en måttligt använd multibandskompressor kan göra positiva saker med ljudet. Så ett specifikt program för det vore bäst. Inspelningsdelen vill jag helst slippa. I portan finns det bara trebands eq, de funkar bra tycker jag, men lite väl enkelt är det ibland. Kompressorerna är inte heller nåt så där extremt bra, inte för masterspåret i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ha ett mer komplett mastringsprogram tror jag. Det sura är att jag aldrig fattar ens hur man startar nåt enda program, jag är så otroligt datadyslektiskt. Jag vill ju inte göra några drastiska ändringar, men jag vet att tex en måttligt använd multibandskompressor kan göra positiva saker med ljudet. Så ett specifikt program för det vore bäst. Inspelningsdelen vill jag helst slippa. I portan finns det bara trebands eq, de funkar bra tycker jag, men lite väl enkelt är det ibland. Kompressorerna är inte heller nåt så där extremt bra, inte för masterspåret i alla fall.

Om du inte vill betala hiskeliga summor för hårdvara så är det nog en bra idé att börja bli vän med datorn... Man kan göra väldigt mycket men ett enkelt gratisprogram och lite pluggar, t ex Ozone:

http://www.izotope.com/products/audio/ozone/guides.html

EDIT:

Denna guide är inte så tokig faktiskt:

http://www.izotope.com/products/audio/ozon...teringGuide.PDF

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag tror att Nilsson en dag kommer att veta hur grunderna i Cubase funkar och då kommer han rata sin porta i jämförelse.

Då kommer han säga nåt i stil med: Hur fan kunde jag vara så dum så jag tjurade på så länge med portan när det här med data blir så mycket bättre.... och så väldigt svårt är det faktiskt inte... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att Nilsson en dag kommer att veta hur grunderna i Cubase funkar och då kommer han rata sin porta i jämförelse.

Då kommer han säga nåt i stil med: Hur fan kunde jag vara så dum så jag tjurade på så länge med portan när det här med data blir så mycket bättre.... och så väldigt svårt är det faktiskt inte... 😛

Då har jag ändå inte slängt några pengar i sjön, portan kostade inte mer än ett ljudkort. Mickar o allt annat passar även sen. Och i dagsläget får jag till mer och bättre grejer än vad många med kraftfulla datorer får.

För att kunna använda ett mastringsprogram fullt ut måste jag tyvärr köpa grejer så jag kan koppla ljudet in och ut ur datorn. Och antagligen även köpa en stationär dator, det blir pengar det. Roligare att köpa mikrofoner...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte vill betala hiskeliga summor för hårdvara så är det nog en bra idé att börja bli vän med datorn... Man kan göra väldigt mycket men ett enkelt gratisprogram och lite pluggar, t ex Ozone:

http://www.izotope.com/products/audio/ozone/guides.html

EDIT:

Denna guide är inte så tokig faktiskt:

http://www.izotope.com/products/audio/ozon...teringGuide.PDF

De här länkarna tackar jag extra mycket för, har börjat läsa om mastring redan! Verkar vara väldigt bra beskrivet. Läser jag några timmar varje dag så kanske jag kan använda det! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör upp allihopa!

Skulle vi inte kunna starta en tråd där vi lär Guitar Nilsson att bli vän med sin dator.

Det råder väl inga tvivel om att han behärskar sin (ganska fina) inspelningsutrustning redan idag, men jag ser ju också stora möjligheter i att kunna mixa och mastra sin porta-inspelade musik i en daw. Jag menar, han har ju redan ett rätt, dvs. bra inspelade ljudspår (vilket är mer än många av oss här på forumet klarar av).

Jag tänker:

A: Skapa ett användarkonto i datorn, som inte använder epost och internet och annat tjafs.

B: Föra över filer från portan till datorn.

C: Lära sig ett enkelt gratis (eller billigt) musikprogram.

D: Mixologi med gratis (eller billiga) pluggar.

E: Enklare hemmabehovs-mastering.

När A är avklarat, så kör man igång med B osv.

Frågor:

Skulle Nilsson ställa upp som försökskanin?

Hjälper ni kunniga veteraner till, och bidrar med input?

Detta skulle kunna bli en bra tråd för nitning.

Vad tror ni?

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör upp allihopa!

Skulle vi inte kunna starta en tråd där vi lär Guitar Nilsson att bli vän med sin dator.

Det råder väl inga tvivel om att han behärskar sin (ganska fina) inspelningsutrustning redan idag, men jag ser ju också stora möjligheter i att kunna mixa och mastra sin porta-inspelade musik i en daw. Jag menar, han har ju redan ett rätt, dvs. bra inspelade ljudspår (vilket är mer än många av oss här på forumet klarar av).

Jag tänker:

A: Skapa ett användarkonto i datorn, som inte använder epost och internet och annat tjafs.

B: Föra över filer från portan till datorn.

C: Lära sig ett enkelt gratis (eller billigt) musikprogram.

D: Mixologi med gratis (eller billiga) pluggar.

E: Enklare hemmabehovs-mastering.

När A är avklarat, så kör man igång med B osv.

Frågor:

Skulle Nilsson ställa upp som försökskanin?

Hjälper ni kunniga veteraner till, och bidrar med input?

Detta skulle kunna bli en bra tråd för nitning.

Vad tror ni?

/Johan

Varför inte en artikelserie i tidningen... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hör upp allihopa!

Skulle vi inte kunna starta en tråd där vi lär Guitar Nilsson att bli vän med sin dator.

Det råder väl inga tvivel om att han behärskar sin (ganska fina) inspelningsutrustning redan idag, men jag ser ju också stora möjligheter i att kunna mixa och mastra sin porta-inspelade musik i en daw. Jag menar, han har ju redan ett rätt, dvs. bra inspelade ljudspår (vilket är mer än många av oss här på forumet klarar av).

Jag tänker:

A: Skapa ett användarkonto i datorn, som inte använder epost och internet och annat tjafs.

B: Föra över filer från portan till datorn.

C: Lära sig ett enkelt gratis (eller billigt) musikprogram.

D: Mixologi med gratis (eller billiga) pluggar.

E: Enklare hemmabehovs-mastering.

När A är avklarat, så kör man igång med B osv.

Frågor:

Skulle Nilsson ställa upp som försökskanin?

Hjälper ni kunniga veteraner till, och bidrar med input?

Detta skulle kunna bli en bra tråd för nitning.

Vad tror ni?

/Johan

Jag har alltid varit en kanin så gärna! Det jag är mest intresserad av är mastring av stereospåret.

Kan man göra det i en laptop? Alltså att jag petar in en cd i laptopen, tar in låtarna i programmet och sen låter laptopen bränna en mastrad cd?

Izotop tyckte jag såg väldigt bra ut, men det var väl inte gratis?

Nu har jag listat ut ett nytt stort ställe där vi kan spela in bandet dessutom, så nu vill jag kunna mastra.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

att den oöverstigliga tröskeln är att han inte vill

av princip å prestige

Du snackar skit. Denna tråd startad av mig handlar om att jag vill lära mig nåt mastringsprogram. Det vore bra om du gav fan i skitskrivandet i just denna tråd i alla fall. Det finns så många andra trådar där du kan skriva hur duktig du är och hur korkade alla andra är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på hur mycket den kan göra så är det nästan gratis... 😄

Izotop verkar bättre ju mer jag läser, det är här jag kollar:

http://www.izotope.com/products/audio/ozon...teringGuide.PDF

Det är skrivet på ett lättbegripligt sätt. Eq snapshots är nåt liknande vad jag tänkte mig. Multibandskompressorn är säkerligen också bra. Den Behringer Ultramizer burk jag hade var ju nåt liknade det här fast med Behringerkvalitet, så helt nytt skulle inte det här vara för mig.

Men frågan är vad jag behöver mer för grejer förutom programmet för att kunna använda det? Jag har ju bara en enkel Acer laptop... I den finns det väl inget ljudkort eller nånting. Hörlursutgången har ett skapligt tomgånssprak också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Izotops Masteringguide påpekar att Pink Floyds "Dark side of the moon" använde mycket litet av komprimering och limitrar, och ändå sålt hur mycket som helst.

The Loudness Maximizer in Ozone uses 64-bit processing and proprietary analog modeling. What this means to you is that you can do extreme loudness maximization without distortion or other artifacts. Just consider whether that’s what you want or not. Dark Side of the Moon is one the best selling CDs of all time, and it used very

little compression or limiting. More loudness means less dynamics (highs and lows). There’s always a tradeoff.

Vad kan man säga om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Du snackar skit. Denna tråd startad av mig handlar om att jag vill lära mig nåt mastringsprogram. Det vore bra om du gav fan i skitskrivandet i just denna tråd i alla fall. Det finns så många andra trådar där du kan skriva hur duktig du är och hur korkade alla andra är.

Det ligger faktiskt lite i vad Demonproducenten säger. Du har bestämt dig för att datorer är djävulens påfund och att riktiga musiker använder rullbandare eller portastudio.

Inget illa menat med det men det är omöjligt att utvecklas om man har en destruktiv inställning till allt man inte kan. 😕

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ligger faktiskt lite i vad Demonproducenten säger. Du har bestämt dig för att datorer är djävulens påfund och att riktiga musiker använder rullbandare eller portastudio.

Inget illa menat med det men det är omöjligt att utvecklas om man har en destruktiv inställning till allt man inte kan. 😕

Du skriver lika puckat du med, ni är helt klart i samma divison av skitsnackare. Om jag var ointresserad av att mastra i datorn skulle jag då fråga vilket program som är bra, mm?

Destruktiv inställning? Det måste ha varit dig själv du tänkte på. Att du kan sitta i Boden och tro dig veta vad jag tänker och tycker, att jag tycker datorer är djävulens påfund är ju skrattretande. Visst tycker jag att allt med datorer är jobbigt, varför vet jag inte, andra har det lättare, varför det är så vet jag inte heller.

Men jag vet i alla fall att jag gjort mycket mer musik än vad du och Demonproducenten har gjort tillsammans. Skit samma hur man gör musiken bara man gör den. Att mastra i datorn har jag alltid sett som intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...