Jump to content
Annons

Kan det funka utan MIDI på ljudkortet?


LIPPE

Recommended Posts

Okej kan aldrig bestämma mig vad jag ska ha för ljudkort finns för mkt och kan ingenting men iaf, kom på en sak som kanske fungerar kanske inte hjälp tack..

Har funderat på ux1:an och den har ju inte MIDI som vore bra och ha, eftersom jag vill kunna spela in med digitaltrummorna, MEN, om jag nu skulle köpa ux1:an så blir ju den datorns ljudkort, så skulle jag inte bara kunna koppla en vanlig MIDI/USB sladd från trummorna till datorn utan att få massa latency?? eller funkar det inte alls så?

gärna snabba svar, om det funkar eller ej är det ända jag behöver veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
kommer det inte bli mkt mer latency med MIDI/USB kabel än om jag hade ett ljudkort MED MIDI eller skulle det inte bli nån speciell skillnad?

Som sagt :

MIDI-interface finns det gott om, de påverkar inte latencyn. Latency har enbart med ljudkortet att göra!
m.a.o Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

kommer det inte bli mkt mer latency med MIDI/USB kabel än om jag hade ett ljudkort MED MIDI eller skulle det inte bli nån speciell skillnad?

Absolut max 1 ms sämre, d v s obetydligt. Som tidigare nämnts så är det ljudkortet som avgör vilken latency du får (d v s när ljudet skall ut ur datorn om du spelar på VSTis t ex).

Link to comment
Dela på andra sajter

kommer det inte bli mkt mer latency med MIDI/USB kabel än om jag hade ett ljudkort MED MIDI eller skulle det inte bli nån speciell skillnad?

även på ljudkort med inbyggt midi är det två helt separata interface som jobbar med olika drivrutiner

alltså är det iprincip ingen skillnad att använda olika midiinterface

olika midiinterface har olika latency men den är försumbart liten

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...