Jump to content
Annons

Framtiden för FireWire?


Dr. D

Recommended Posts

Hej alla,

Det börjar bli dags för mig att köpa nytt ljudkort! Har ett rme multiface (generation 1) som börjat glappa efter lång och trogen tjänst. Kommer behöva uppdatera dator också, lutar starkt åt en macbook (pro).

Jag har läst en massa om moderna ljudkort och är ganska insatt i debatten USB vs FireWire vad gäller låg stabil latency. Jag var i princip övertygad om att jag ville ha ett FireWire kort denna gång. Tex presonus firestudio mobile som verkar vara perfekt för mig. Det som får mig att tveka nu är funderingar om framtiden för FireWire på lite längre sikt. Jag vill gärna att kortet jag köper nu skall funka också nästa gång det är dags för refresh av dator, vilket för mig betyder minst typ 5 år...

Det var väl Apple som skapade FireWire(?). Och nu har tom dom skippat fw interface på sina macbooks (finns bara på pro). USB däremot har ju alla, och kommer i version 3 nu.

Vad tror ni - kommer det finnas FireWire på burkarna man köper om 5 år? USB 3 eller 4 lär ju finnas, kommer det vara bra nog för professionell låg latency audio? Eller skall jag kanske strunta i vilket, bara köpa det som funkar bra nu och vara beredd att byta kort igen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad tror ni - kommer det finnas FireWire på burkarna man köper om 5 år? USB 3 eller 4 lär ju finnas, kommer det vara bra nog för professionell låg latency audio? Eller skall jag kanske strunta i vilket, bara köpa det som funkar bra nu och vara beredd att byta kort igen...

TRor nog det kommer att finnas möjlighet att köra firewire även om fem år, i värsta fall via någon expansionsplats. Det kommer nog att hänga kvar i proffsvärlden ett tag till, med fw 3200 runt hörnet exempelvis.

Köp det du behöver nu och om du om fem år vuxit ur det kortet, köp nytt. Om du känner att det kortet är bra i förhållande till datorn, köp annan dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Har du använt ditt RME Multiface till en bärbar mac innan?

Är personligen inne på ett RME Multiface II, men vet inte om den är kompatibel med min MacBook.

Nope. Till PC laptop. Vad jag har hört dock så skall alla RMEs kort funka helt OK på Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...