Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Min första post här så här på kvällskvisten:)

I alla fall...Jag behöver hjälp med en sak, eller mer har jag en fråga. Har jobbat i Reason ett par år och kan relativt mycket. Har ägnat mitt skapande åt soundtrack musik, trance ambient etc.

Nu har jag dock börjat på ett nytt projekt som är Black Metal. Och det innebär snabba gitarrer och trummor, etc..ja, ni som lyssnar/lyssnat på det vet vad jag pratar om.

Jag har testat en del och jag blir inte nöjd. När jag försöker få det att gå snabbt(ritar i pianorullen) Så blir det mer att det hackar och det låter bara fel. Har tyvärr ingen tillgång till gitarr och saknar helt färdigheten eller talangen att spela. Därav ritar jag ut noter i pianorullen vilket fungerar utmärkt..enda tills de ska gå snabbt. Då blir det bara pannkaka och ljudet blir väldigt rörigt och för distat så man knappt hör melodin..

Så, hur kan jag gå tillväga för snabba upp det? Någon som gjort något liknande i reason? Jag har även testat och kört matrixen och det låter lika rörigt där om inte mer.

Kanske rentutav är omöjligt att få till en snabb gitarr? Har även testat samples men likadant där, hackar när jag försöker rita ut mindre toner så det ska gå snabbare.

Skulle vara högst tacksam för hjälp!!

Tilläggas är att jag har Reason 4.

Trevlig Kväll

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Funkar inte med samples till sånt här. Det låter illa och statiskt. Bara att glömma.

Postat
Funkar inte med samples till sånt här. Det låter illa och statiskt. Bara att glömma.

Det var ju inte min fråga direkt. Utan hur man kan få tempot att gå snabbare utan att det blir grötigt och för distat. Jag har en del refills som låter hur bra som helst ifall man drar en lång ton men inte en kort.

Så, jag ska ge upp idén?

DieHard (oregistrerad)
Postat

Ha mindre dist än vad man tror. Bara att lyssna på hur mycket mindre dist det är än vad man vill tro det är.

Postat
Ha mindre dist än vad man tror. Bara att lyssna på hur mycket mindre dist det är än vad man vill tro det är.

Tack för tipset. Hur ska jag gå tillväga för att få det att låta bra även när tempot ökas? Någon idé?

Eller finns de måhända något annat program som är bättre lämpat? Cubase kanske?

DieHard (oregistrerad)
Postat

Det har inget med vilket program man använder. Det fungerar snarlikt i alla program. Det hänger mer på ens kunskaper. Med det materialet man har går det inte göra så mycket mer för att få det att låta bra. Det är som med samplad bas. Det kan låta bra men om man försöker få en samplad bas spela snabba partierlåter det allt annat än roligt.

Postat
Det har inget med vilket program man använder. Det fungerar snarlikt i alla program. Det hänger mer på ens kunskaper. Med det materialet man har går det inte göra så mycket mer för att få det att låta bra. Det är som med samplad bas. Det kan låta bra men om man försöker få en samplad bas spela snabba partierlåter det allt annat än roligt.

Ok, det är väl så antar jag..Undrar om det finns en annan väg att snabba upp partierna..guess not..☺️

Tack för din hjälp i alla fall.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Nä man kan inte trolla hur som helst med ett grundmaterial som är som det är. Tekniken är inte där än för att få allt låta helt realistiskt i alla lägen. Det lär komma men inte idag än tyvärr.

• 5 veckor senare...
Postat
Tja!

Min första post här så här på kvällskvisten:)

I alla fall...Jag behöver hjälp med en sak, eller mer har jag en fråga. Har jobbat i Reason ett par år och kan relativt mycket. Har ägnat mitt skapande åt soundtrack musik, trance ambient etc.

Nu har jag dock börjat på ett nytt projekt som är Black Metal. Och det innebär snabba gitarrer och trummor, etc..ja, ni som lyssnar/lyssnat på det vet vad jag pratar om.

Jag har testat en del och jag blir inte nöjd. När jag försöker få det att gå snabbt(ritar i pianorullen) Så blir det mer att det hackar och det låter bara fel. Har tyvärr ingen tillgång till gitarr och saknar helt färdigheten eller talangen att spela. Därav ritar jag ut noter i pianorullen vilket fungerar utmärkt..enda tills de ska gå snabbt. Då blir det bara pannkaka och ljudet blir väldigt rörigt och för distat så man knappt hör melodin..

Så, hur kan jag gå tillväga för snabba upp det? Någon som gjort något liknande i reason? Jag har även testat och kört matrixen och det låter lika rörigt där om inte mer.

Kanske rentutav är omöjligt att få till en snabb gitarr? Har även testat samples men likadant där, hackar när jag försöker rita ut mindre toner så det ska gå snabbare.

Skulle vara högst tacksam för hjälp!!

Tilläggas är att jag har Reason 4.

Trevlig Kväll

Black metal i Reason? Häftigt! Men du kanske borde fokusera på att lägga in synthar (ta typ "Repeater"-synthen i Thor och dista den) för att få "gitarrliknande" ljud istället för att köra med ngn form av samplade gitarrer? Då blir det ju också en lite nyare typ av black om du förstår:) Utveckla soundet:)

Sedan är det ju ibland svårt att köra fullt spett på alla ljud/samplingar när man spelar upp dom snabbt. Så om du t.ex. skriver BM-trummor i Reason måste du nog jobba en del med velocity/dynamik för att slippa att allt låter data.

Lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.