Jump to content
Annons

slog sönder min trumm pinne


LIPPE

Recommended Posts

Annons

Mja riktigt så fort har det väl aldrig gått. Du hade väl otur och fick ett dåligt exemplar, där kanske träfibrerna låg olyckligt, eller stocken hade någon inre spricka.

Hållbarheten i allmänhet för stockar beror ju kvalitén, (vilket ofta är proportionellt med priset) och jag förmodar att det kanske var en ganska billig variant du köpte? Men självklart bör ju stockar av alla märken hålla ett tag iallfall.

Det välkända märket Pro-Mark har jag kört med mycket och tycker deras livslängd är mycket bra.

Hare!

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Många faktorer spelar självklart in i detta...

Som nämnt, hur fibrerna ligger i träbiten kan vara viktigt.

Vad var det för stockar, var det ett sådant par som du köper för cirka 125:-/par(gjorda av träslag som hickory eller ek, ganska hårda träslag) eller "lågbudget" stuff där du får tre par för samma pris(oftast gjorda av lönn)? Även detta nämnt, Pro-Marks stockar håller relativt bra, de påstår ju i alla fall att de försöker matcha stockarna med varandra så bra som möjligt, de tar trä från samma del av trädet för att få jämn vikt och hållbarhet.

Ser beror det ju på spelstilen, jag själv råkar ibland "hugga" mina stockar på cymbalerna eftersom jag ofta är ute efter ett ganska "dämpat" sound vilket innebär att jag ibland råkar vinkla stocken liiite för vertikalt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har slagit av en i ett par helt nya i en inräkning! Slå det ni!

Det är därför man ska akta sig för udda taktarter, då spricker budgetstockarna av förvirring! 😮

Jag minns några år sen, drog med mitt (Rockband?)-spel till några polare. Jag som var lite mindre och inte hade någon trumvana slog faktiskt ALDRIG på kanterna av padsen (som för i övrigt är gjorda av plast). Så därför klarade spelets medföljande pinnar med 87% luft mina slag, dock inte en av mina vänners, som även var trummis... Jag kommer fortfarande ihåg hur paff jag blev när stockarna brast efter att han passerat upptakten till någon 90-tals dänga, blev nästan tårögd. 😄 Fick dock en ny uppsättning riktiga stockar som jag mot all förmodan tyckte bättre om att spela med och som faktiskt var vad som triggade mig att testa på lite riktiga trummor. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det kan ju bero lite på tekniken. Spelade med en trummis som slog hårt och lite fel (om det nu finns rätt och fel...). Runt hans set såg det ut som på ett sågverk, flisor av trumpinnar överallt. Trumskinnen höll inte så slut började han laga dem med eltejp och 'gaffa'. Cymbalerna sprack och när musikaffärerna började känna igenom så att han inte fick nya cymbaler på garantin längre lagade han även dessa med gaffa. Och ständigt förbannad var han, över den dåliga kvaliten på allt som han köpte, som märkligt nog höll för andra trummisar. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du körde med 7A kan jag iofs förstå det - även om det var Vic Firth. Ligg runt 5A i stället - barrel tip.

Eller prova Easton Ahead. De ligger väl på 300 spänn paret eller nå't (aldrig behövt dem). Phil Rudd lobbade för dem innan iaf.

Sedan förstår jag förvisso inte den hardcore-attityden som fortfarande florerar, att det är häftigt att ha sönder stockarna så snabbt som möjligt.

Jag tycker mest det pekar på bristande teknik. Å andra sidan har många "animal" eller Bonzo som förebild, vilket är förståeligt. Har man

dessutom råd med nya stockar varannan minut är det ju lugnt. Jobbigt med flisorna i rimshot-zonen dock.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...