Jump to content
Annons

Klickar om mjukvaruinstrumenten


lonewind

Recommended Posts

Tja!

Har ett stort problem med mjukvaruinstrument i logic pro 9.0.2.

När ett mjukvaruinstrumentspår startar så klickar det till och, detta kommer även med på bouncen.

Har provat att ta bort alla pluggar, kört på det interna ljudkortet, testat andra bufferstorlekar. Inget hjälper. Detta är verkligen ett problem och jag skulle uppskatta stort alla tips till eventuella lösningar.

Jag har en iMac i7. OS X 10.6.2. Logic Pro 9.0.2.

Apogee Duet ljudkort (men det verkar inte ha något med saken att göra då det klickar även utan det ikopplat).

Mvh

Chris

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det är inte samma problem som diskuterades i den här tråden då?

https://www.studio.se/index.php?showtopic=72119

Testa också att flytta fram alla midi/audio-block typ en takt in i låten. Tidigare har det iallafall varit problem i vissa hostar när musiken har börjat på första takten i projektet.

Hej, tack för snabbt svar.

Det verkar inte vara samma problem som i tråden du nämner.

Instrumentet i fråga börjar först en takt in så det är nog inte heller lösningen att flytta allt.

Klicket är samma typ av klick man får när man gjort ett dåligt klipp i ett audiospår eller t ex när man överlastar processorn i cubase på en pc.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En för hårt ställd kompressor med kort releae och attacktid?

Lätta på attacken i envelopgeneratorn i instrumentet, långsammare attack?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

En för hårt ställd kompressor med kort releae och attacktid?

Lätta på attacken i envelopgeneratorn i instrumentet, långsammare attack?

Hej!

Har provat att köra helt utan pluggar på både kanal och master. Hjälper inte.

Instrumentet är i det här fallet EXS24/steinway piano där attacken redan är rejält nedställd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du startar Logic i 32bit istället för 64. Visa saker funkar inte i 64, än.

Kanske är att den vlii köra det men går inte så klickar det bara till. Helt vild gissning bara.

Är klicket jämt på samma ställe i låten, även om du flyttar projektet. Ta reda på vilket spår det ligger på. Eller över allt, oavsett?

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som att jag trots att jag först inte trodde det fick rätt svar av jarlo och det tackar jag för.

Det visar sig att om jag skjuter fram hela låten lite till så blir jag av med startklicket.

Dock är ju inte det här en ultimat lösning. Det ska ju inte behöva vara såhär tycker man.

Så har någon en bättre så lyssnar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...