Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Gäller detta tricks bara när man kör ett rent audio-projekt?

Den ökade latencyn spelar ju ingen roll när man mixar eftersom allting startar samtidigt ändå. MEN, en sak lyckades jag inte reda ut i skallen - funkar detta tricks endast när man mixar uteslutande med audiokanaler?

Blir det alltså problem om man kör någon VSTi? I mitt fall EZ drummer...

Jag har en rätt tung mix igång och jag måste köra på minst 768 samples för att kunna dra projektet. Jag har dock en EZ-instans igång som jag inte har fryst utan den går i realtid. Innebär det problem att jag kör samplingarna på 768-1024 eller det har ingen inverkan?

Är latencyn alltså bara ett problem när man spelar in?

Annons
Postat

Ska inte vara några problem. Din PDC i ditt DAW tar hand om den latency som uppkommer vid mixningen vid högre bufferinställningar. 🥰

MVH

Anders

Postat
Förutsatt att din DAW har PDC... (ProTools LE saknar detta, alla andra program mig veterligt har PDC).

PDC = Plugin Delay Compensation

Eftersom det stod VSTi antar jag att det inte va Pro tools LE i fråga 🥰

MVH

Anders

Postat

hehe, anders har huvudet på skaft 🥰

Det är Cubase 5.

Upplevde ett störigt ljud i en mix vid ett ställe och började fundera på om det kunde ha med detta att göra... Men då är det inte det som är problemet iaf. Precis som ni säger ska ju Cubase ta hand om det själv via PDC. Jag mixar som sagt projektet med en buffer size på 1024 för att vara snäll mot datorn.

Postat
hehe, anders har huvudet på skaft 🥰

Det är Cubase 5.

Upplevde ett störigt ljud i en mix vid ett ställe och började fundera på om det kunde ha med detta att göra... Men då är det inte det som är problemet iaf. Precis som ni säger ska ju Cubase ta hand om det själv via PDC. Jag mixar som sagt projektet med en buffer size på 1024 för att vara snäll mot datorn.

Vissa pluggar har jag hört kan ge fel värden till cubase. Men eftersom jag inte jobbar i Cubase så vet jag inte alls hur du kollar det, men det kan ju någon som jobbar i cubase svara på. Men det skulle ju kunna vara problemet om du upplever att cubase inte kompenserar korrekt för latencyn.

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.