Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Behöver rĂ„dgivning frĂ„n nĂ„gon som har testat och verkligen vet

Jag ska inverstera i ett par (i mina mÄtt mÀtt) fina mickar som i första hand ska anvÀndas för studioinspelning av flygel. ( Mer Ät ett jazzbetonat sound, men det skadar inte om de har fler anvÀndningsomrÄden.)

Jag har lÀst pÄ detta och i andra forum och försökt finna bra jÀmförelser mellan olika mikrofonmodeller och fabrikat, men det kÀnns svÄrt nÀr man kommer upp i denna prisklass. Dessutom verkar det inte vara sÄ mÄnga som spelar in akustiskt piano lÀngre och mycket handlar ju om vilket typ av ljud man gillar.

Som det kÀnns nu ligger ett stereopar av AKG C414 XLS nÀra tillhands.

I samma prisklass kan man köpa 2st Neumann TLM103, men vad jag hört av dessa innan sĂ„ har de lite för vass topp i min smak. (?) Kollar man pĂ„ olika tillverkares hemsidor och guider fĂ„r man ocksĂ„ lite tips, men det kĂ€nns fortfarande som en för dyr ”chansning”.

Mycket beror förstÄs pÄ uppmikningsteknik och akustik.

Rummet jag ska spela in i Ă€r ett (ovanligt) missionshus med öppet till nock, limtrĂ€balkar och trĂ€golv, uppskattningsvis ca 5-6meters tackhöjd i mitten och 2,60 ute i kanterna. (Inga bĂ€nkar eller annat ”skrĂ€p” i vĂ€gen, dĂ€remot en liten beklĂ€dd estrad .)

Tanken Ă€r att ta det sĂ€kra före det osĂ€kra och mika pĂ„ nĂ„gra olika sĂ€tt för att sedan vĂ€lja i mixen. Jag fĂ„r givetvis prova mig fram vad som lĂ„ter bĂ€st, men det blir bĂ„de ”nĂ€rmikning” och ett par rumsmickar en bit ifrĂ„n för att ta in lite mer av rummets klang.

(kolla detta klipp sÄ förstÄr ni vad jag menar:

).

Nu rĂ€cker tyvĂ€rr inte budgeten till ett stereopar av Neumman U87, men efter att ha lyssnat pĂ„ Claes Holmerups förtrĂ€ffliga mikrofontester ( Claes Holmerups testinseplningar ) föll jag för ett stereopar ADK Vienna som nu Ă€r bestĂ€llda – En ren chansning, jag Ă€r amatör, men det jag uppskattar Ă€r den mjuka toppen. ( Sorry Claes, ska handla av dig en annan gĂ„ng 😼 )

LÀngre bort i rummet har jag tÀnkt att placera 2st Line Audio CM3.

Men vad ska jag ha inne i flygeln? (
och hur lÄter C414/TLM103/ADK Vienna om man anvÀnder dem pÄ samma sÀtt som U87 i klippet? Tror ni mina ADK kan funka bra dÀr?)

”Less is more” brukar man ju sĂ€ga, och jag hĂ„ller ofta med om det
 Anledning till att jag vill mika pĂ„ mĂ„nga olika sĂ€tt Ă€r för att olika lĂ„tar ska fĂ„ olika karaktĂ€rer. En del av musiken Ă€r renodlad pianomusik utan kompinstrument, och dĂ„ tycker jag det Ă€r snyggt ett mer rumsbetonat ljud. Andra lĂ„tar Ă€r mer Ă„t jazz/popp-hĂ„llet och dĂ„ krĂ€vs det nĂ€rmikning...

Tidigare har jag bara gjort demoinspelningar med billiga grejer, sĂ„ detta Ă€r ett stort steg för mig. Är jag helt snurrig eller tror ni det kan bli bra?

( Som mikrofonförstÀrkare har jag 2st 2kanaliga Neve kopior av högsta kvalité (Green Pre) och en 4kanalig RME. )

Tacksam för idéer och svar!

MVH / Olof

Annons
Postat (redigerat)

Jag tillhör dom fĂ„ som avskyr alla varianter av 414 micken.. 😉

Om du söker pÄ forat sÄ kommer du att hitta att jag tycker att Röde K2 Àr ett bra alternativ till U87 för en 5e-del av priset, speciellt om man byter ut röret till nÄgot bÀttre!

Sedan hade jag nog satt stormembranarna ute i rummet och ett par LA CM3 inne i flygeln.. Är rummet och instrumentet nĂ„got sĂ„ nĂ€r bra tar man ju gĂ€rna nĂ„got rundtagande en bit ifrĂ„n instrumentet (sĂ€llan en njure) och en liten njure som CM3 nĂ€rmickat... Nu Ă€r jag igentligen ingen vĂ€n av nĂ€rmickat eftersom det i mina öron ALLTID lĂ„ter konstlat! Men det Ă€r ju ett sound som mĂ„nga Jazzpianister verka rikta sig mot... Men en hyfsat prisatt mick som jag tycker funkat bra innanför locket pĂ„ en flygel Ă€r DPAs 4091, men den Ă€r rundtagande sĂ„ det Ă€r kanske inte allas smakriktning!

Handlar man hos Thomann fĂ„r man ett par av varje (K2&4091) och har pengar över till nya rör och ett par CM3 för vad en U87a kostar! 😆😄😼 :o

/ptr

Redigerat av ptr
Postat (redigerat)

DPA har en ganska bra guide till hur man kan micka flygel. Man behöver ju inte anvÀnda deras dyra mickar om man inte vill - utan kan anvÀnda idéerna i alla fall.

http://www.dpamicrophones.com/en/Microphon...ikingPiano.aspx

Hur de placerade mickarna:

http://www.dpamicrophones.com/en/Microphon...0Placement.aspx

Min spontana tanke Àr att ju fler mikrofoner man blandar in, desto lÀttare Àr det att dra pÄ sig fasfel och andra problem. Som ptr sÀger, rundtagande mikrofoner tar upp vÀldigt fint (om miljön tillÄter dem) - sÄ tvÄ rundtagande mikrofoner kan nog vara bra.

Personligen tycker jag om nĂ€r man fĂ„r med instrumentets övriga ljud, dvs. tangentnedtryckningar och pedalerna ocksĂ„. GĂ€rna lite pianopalls-knarr - men det Ă€r kanske bara jag. 😆

Redigerat av Nightfly
Postat

Tips pÄ artiklar:

http://www.soundonsound.com/sos/apr09/arti...rightpianos.htm

http://www.soundonsound.com/sos/jan08/arti...ording_0108.htm

Mycket info och med ljudfiler.

Är det en enstaka inspelning du tĂ€nker dig, glöm inte kolla om du kan hyra eller lĂ„na mickar. Det borde till exempel inte kosta mer Ă€n 150 kronor per dag att hyra till exempel en U87. Du hinner hyra mĂ„nga dagar för inköpskostnaden. Kolla till exempel hĂ€r:

http://www.ljud-bildmedia.se/index.php?pag...show&id=134

// Gunnar

Postat

Stort tack för era idéer. Som sagt, jag Àr amatör och behöver alla rÄd jag kan fÄ.

Jag hÄller med dig Nightfly, hammare, dÀmmare och pianopall Àr en del av helheten.

Ska kolla vidare pÄ lÀnkarna du skickade.

Det som kanske uppfattas lite rörigt Ă€r att jag alltsĂ„ ska spela in samma instrument med tvĂ„ helt olika typer av ljud beroende pĂ„ lĂ„tarna. Jag gillar bĂ„de det ”konstlade” och det narturliga, allt beroende pĂ„ vilken musik vi talar om.

Men att ha rundtagande mikar ute i rummet lÄter ju helt klart vettigt!

NĂ€r det gĂ€ller instrumentet har jag bra koll dĂ„ jag Ă€r utbildad pianotekniker, men dĂ€r stannar ocksĂ„ erfarenheterna. För mĂ„nga Ă„r sedan var vi med skolan pĂ„ Sveriges Radio och fick en snabb kurs i mikrofonteknik för flygel, men vi fick aldrig tid till att spela in och jĂ€mföra skillnaderna mellan olika typer av placeringar. Jag har försökt snappa upp sĂ„ mycket sĂ„ möjligt av andras erfarenheter och testat en del sjĂ€lv med grejerna jag har idag

Men att anvĂ€nda CM3 för nĂ€rmikning (Jazz sound) har jag en rĂ€dsla för
 Blir det inte himla tydligt och vasst? Jag vet inte om jag verkligen vill höra ”verkligheten” i förstĂ€rkt form om det Ă€r ett "modernt" jazz ljud jag vill uppnÄ  HĂ€r har jag nog en önskan om att ”burra” till det lite. Onaturligt mycket bas, lite rassel ifrĂ„n dĂ€mmare&hammare, och en mer ”silkeslen” diskant. .

DĂ€remot sĂ„ verkar ju Röde K2 (som rundtagande) ett lockande alternativ vid placering enligt klippet
 Tack för tipset ”ptr”.

Gunnar: Kanon bra idĂ© att hyra grejer, har tĂ€nkt tanken men viste inte vad jag kunde fĂ„ tag i grejer! 🙂 Jag ska rĂ€kna lite pĂ„ det. LĂ€nkarna Ă€r ocksĂ„ bra. Var inne dĂ€r igĂ„r kvĂ€ll.

MVH / Olof

Postat

Gunnar: SĂ„ det fanns ljudexempel ocksĂ„, det missade jag i gĂ„rkvĂ€ll... Nu blev sidan betydligt mer intressant! Stort tack! đŸ˜Č

Postat

Jag har CM3, och de Àr ganska bra men absolut inte sÄ bra att du ska ha dem till sjÀlva nÀrmickningen under flygellocket. DÀr ska du sÀtta det dyraste krutet du skaffar. Jag kan nÀstan lova att du fÄr med betydligt mer rumsakustik i den lokalen Àn vad du tror, dÀrför ska du ha ett par fina mickar under locket, K2 Àr sÀkert bra. Jag spelade in en flygel i en kyrka nyss, och oj vad kyrkakustiken kom med trots nÀrmickning. Jag satte tvÄ CM3 under flygeln pÄ ca 15 cm frÄn botten. Pianissan ville kunna stÀnga locket ibland för att fÄ svagare ljud beroende pÄ om hela kören eller bara en sjöng. Ska du spela in pÄ fyra spÄr kan det vara en idé att köra tvÄ dyrmickar ovan strÀngarna och tvÄ CM3 pÄ undersidan. DÄ kan du mÀta avstÄnden ocksÄ sÄ det blir lika lÄngt till strÀngarna bÄde pÄ ovan och undersidan.

Har du tÀnkt köra med bara fyra mickar sÄ gör sÄ, och skippa rumsmickarna, du kommer garanterat att fÄ med jÀttemycket av rum och applÄder ÀndÄ, troligen kommer du att tycka att det tom blir för mycket av rummet Àven utan rumsmickar.

Postat

Satt nyligen och lyssnade pÄ olika mickar för flygel. BestÀllde dÄ earhworks demoskiva dÀr man kan lyssna pÄ deras egna pianomickar jÀmförde med 414, SCX25, dpa 4011, B&K 2007 och dpa SMK 4061 och mÄste sÀga att alla mickarna lÀt bra, men earthworks mickar andades! SÄ för min del sÄ kommer nog ett par sÄdana mickar inhandlas för ÀndamÄlet i framtiden.

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.