wallof Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Hej! Behöver rĂ„dgivning frĂ„n nĂ„gon som har testat och verkligen vet⊠Jag ska inverstera i ett par (i mina mĂ„tt mĂ€tt) fina mickar som i första hand ska anvĂ€ndas för studioinspelning av flygel. ( Mer Ă„t ett jazzbetonat sound, men det skadar inte om de har fler anvĂ€ndningsomrĂ„den.) Jag har lĂ€st pĂ„ detta och i andra forum och försökt finna bra jĂ€mförelser mellan olika mikrofonmodeller och fabrikat, men det kĂ€nns svĂ„rt nĂ€r man kommer upp i denna prisklass. Dessutom verkar det inte vara sĂ„ mĂ„nga som spelar in akustiskt piano lĂ€ngre och mycket handlar ju om vilket typ av ljud man gillar. Som det kĂ€nns nu ligger ett stereopar av AKG C414 XLS nĂ€ra tillhands. I samma prisklass kan man köpa 2st Neumann TLM103, men vad jag hört av dessa innan sĂ„ har de lite för vass topp i min smak. (?) Kollar man pĂ„ olika tillverkares hemsidor och guider fĂ„r man ocksĂ„ lite tips, men det kĂ€nns fortfarande som en för dyr âchansningâ. Mycket beror förstĂ„s pĂ„ uppmikningsteknik och akustik. Rummet jag ska spela in i Ă€r ett (ovanligt) missionshus med öppet till nock, limtrĂ€balkar och trĂ€golv, uppskattningsvis ca 5-6meters tackhöjd i mitten och 2,60 ute i kanterna. (Inga bĂ€nkar eller annat âskrĂ€pâ i vĂ€gen, dĂ€remot en liten beklĂ€dd estrad .) Tanken Ă€r att ta det sĂ€kra före det osĂ€kra och mika pĂ„ nĂ„gra olika sĂ€tt för att sedan vĂ€lja i mixen. Jag fĂ„r givetvis prova mig fram vad som lĂ„ter bĂ€st, men det blir bĂ„de ânĂ€rmikningâ och ett par rumsmickar en bit ifrĂ„n för att ta in lite mer av rummets klang. (kolla detta klipp sĂ„ förstĂ„r ni vad jag menar: ). Nu rĂ€cker tyvĂ€rr inte budgeten till ett stereopar av Neumman U87, men efter att ha lyssnat pĂ„ Claes Holmerups förtrĂ€ffliga mikrofontester ( Claes Holmerups testinseplningar ) föll jag för ett stereopar ADK Vienna som nu Ă€r bestĂ€llda â En ren chansning, jag Ă€r amatör, men det jag uppskattar Ă€r den mjuka toppen. ( Sorry Claes, ska handla av dig en annan gĂ„ng đź ) LĂ€ngre bort i rummet har jag tĂ€nkt att placera 2st Line Audio CM3. Men vad ska jag ha inne i flygeln? (âŠoch hur lĂ„ter C414/TLM103/ADK Vienna om man anvĂ€nder dem pĂ„ samma sĂ€tt som U87 i klippet? Tror ni mina ADK kan funka bra dĂ€r?) âLess is moreâ brukar man ju sĂ€ga, och jag hĂ„ller ofta med om det⊠Anledning till att jag vill mika pĂ„ mĂ„nga olika sĂ€tt Ă€r för att olika lĂ„tar ska fĂ„ olika karaktĂ€rer. En del av musiken Ă€r renodlad pianomusik utan kompinstrument, och dĂ„ tycker jag det Ă€r snyggt ett mer rumsbetonat ljud. Andra lĂ„tar Ă€r mer Ă„t jazz/popp-hĂ„llet och dĂ„ krĂ€vs det nĂ€rmikning... Tidigare har jag bara gjort demoinspelningar med billiga grejer, sĂ„ detta Ă€r ett stort steg för mig. Ăr jag helt snurrig eller tror ni det kan bli bra? ( Som mikrofonförstĂ€rkare har jag 2st 2kanaliga Neve kopior av högsta kvalitĂ© (Green Pre) och en 4kanalig RME. ) Tacksam för idĂ©er och svar! MVH / Olof
ptr Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 (redigerat) Jag tillhör dom fĂ„ som avskyr alla varianter av 414 micken.. đ Om du söker pĂ„ forat sĂ„ kommer du att hitta att jag tycker att Röde K2 Ă€r ett bra alternativ till U87 för en 5e-del av priset, speciellt om man byter ut röret till nĂ„got bĂ€ttre! Sedan hade jag nog satt stormembranarna ute i rummet och ett par LA CM3 inne i flygeln.. Ăr rummet och instrumentet nĂ„got sĂ„ nĂ€r bra tar man ju gĂ€rna nĂ„got rundtagande en bit ifrĂ„n instrumentet (sĂ€llan en njure) och en liten njure som CM3 nĂ€rmickat... Nu Ă€r jag igentligen ingen vĂ€n av nĂ€rmickat eftersom det i mina öron ALLTID lĂ„ter konstlat! Men det Ă€r ju ett sound som mĂ„nga Jazzpianister verka rikta sig mot... Men en hyfsat prisatt mick som jag tycker funkat bra innanför locket pĂ„ en flygel Ă€r DPAs 4091, men den Ă€r rundtagande sĂ„ det Ă€r kanske inte allas smakriktning! Handlar man hos Thomann fĂ„r man ett par av varje (K2&4091) och har pengar över till nya rör och ett par CM3 för vad en U87a kostar! đđđź :o /ptr Redigerat 8 februari 2010 av ptr
Nightfly Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 (redigerat) DPA har en ganska bra guide till hur man kan micka flygel. Man behöver ju inte anvĂ€nda deras dyra mickar om man inte vill - utan kan anvĂ€nda idĂ©erna i alla fall. http://www.dpamicrophones.com/en/Microphon...ikingPiano.aspx Hur de placerade mickarna: http://www.dpamicrophones.com/en/Microphon...0Placement.aspx Min spontana tanke Ă€r att ju fler mikrofoner man blandar in, desto lĂ€ttare Ă€r det att dra pĂ„ sig fasfel och andra problem. Som ptr sĂ€ger, rundtagande mikrofoner tar upp vĂ€ldigt fint (om miljön tillĂ„ter dem) - sĂ„ tvĂ„ rundtagande mikrofoner kan nog vara bra. Personligen tycker jag om nĂ€r man fĂ„r med instrumentets övriga ljud, dvs. tangentnedtryckningar och pedalerna ocksĂ„. GĂ€rna lite pianopalls-knarr - men det Ă€r kanske bara jag. đ Redigerat 8 februari 2010 av Nightfly
trombonisten Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Tips pĂ„ artiklar: http://www.soundonsound.com/sos/apr09/arti...rightpianos.htm http://www.soundonsound.com/sos/jan08/arti...ording_0108.htm Mycket info och med ljudfiler. Ăr det en enstaka inspelning du tĂ€nker dig, glöm inte kolla om du kan hyra eller lĂ„na mickar. Det borde till exempel inte kosta mer Ă€n 150 kronor per dag att hyra till exempel en U87. Du hinner hyra mĂ„nga dagar för inköpskostnaden. Kolla till exempel hĂ€r: http://www.ljud-bildmedia.se/index.php?pag...show&id=134 // Gunnar
wallof Postat 8 februari 2010 TrĂ„dstartare Postat 8 februari 2010 Stort tack för era idĂ©er. Som sagt, jag Ă€r amatör och behöver alla rĂ„d jag kan fĂ„. Jag hĂ„ller med dig Nightfly, hammare, dĂ€mmare och pianopall Ă€r en del av helheten. Ska kolla vidare pĂ„ lĂ€nkarna du skickade. Det som kanske uppfattas lite rörigt Ă€r att jag alltsĂ„ ska spela in samma instrument med tvĂ„ helt olika typer av ljud beroende pĂ„ lĂ„tarna. Jag gillar bĂ„de det âkonstladeâ och det narturliga, allt beroende pĂ„ vilken musik vi talar om. Men att ha rundtagande mikar ute i rummet lĂ„ter ju helt klart vettigt! NĂ€r det gĂ€ller instrumentet har jag bra koll dĂ„ jag Ă€r utbildad pianotekniker, men dĂ€r stannar ocksĂ„ erfarenheterna. För mĂ„nga Ă„r sedan var vi med skolan pĂ„ Sveriges Radio och fick en snabb kurs i mikrofonteknik för flygel, men vi fick aldrig tid till att spela in och jĂ€mföra skillnaderna mellan olika typer av placeringar. Jag har försökt snappa upp sĂ„ mycket sĂ„ möjligt av andras erfarenheter och testat en del sjĂ€lv med grejerna jag har idag⊠Men att anvĂ€nda CM3 för nĂ€rmikning (Jazz sound) har jag en rĂ€dsla för⊠Blir det inte himla tydligt och vasst? Jag vet inte om jag verkligen vill höra âverklighetenâ i förstĂ€rkt form om det Ă€r ett "modernt" jazz ljud jag vill uppnÄ⊠HĂ€r har jag nog en önskan om att âburraâ till det lite. Onaturligt mycket bas, lite rassel ifrĂ„n dĂ€mmare&hammare, och en mer âsilkeslenâ diskant. . DĂ€remot sĂ„ verkar ju Röde K2 (som rundtagande) ett lockande alternativ vid placering enligt klippet⊠Tack för tipset âptrâ. Gunnar: Kanon bra idĂ© att hyra grejer, har tĂ€nkt tanken men viste inte vad jag kunde fĂ„ tag i grejer! đ Jag ska rĂ€kna lite pĂ„ det. LĂ€nkarna Ă€r ocksĂ„ bra. Var inne dĂ€r igĂ„r kvĂ€ll. MVH / Olof
wallof Postat 8 februari 2010 TrĂ„dstartare Postat 8 februari 2010 Gunnar: SĂ„ det fanns ljudexempel ocksĂ„, det missade jag i gĂ„rkvĂ€ll... Nu blev sidan betydligt mer intressant! Stort tack! đČ
Guitar Nilsson Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Jag har CM3, och de Àr ganska bra men absolut inte sÄ bra att du ska ha dem till sjÀlva nÀrmickningen under flygellocket. DÀr ska du sÀtta det dyraste krutet du skaffar. Jag kan nÀstan lova att du fÄr med betydligt mer rumsakustik i den lokalen Àn vad du tror, dÀrför ska du ha ett par fina mickar under locket, K2 Àr sÀkert bra. Jag spelade in en flygel i en kyrka nyss, och oj vad kyrkakustiken kom med trots nÀrmickning. Jag satte tvÄ CM3 under flygeln pÄ ca 15 cm frÄn botten. Pianissan ville kunna stÀnga locket ibland för att fÄ svagare ljud beroende pÄ om hela kören eller bara en sjöng. Ska du spela in pÄ fyra spÄr kan det vara en idé att köra tvÄ dyrmickar ovan strÀngarna och tvÄ CM3 pÄ undersidan. DÄ kan du mÀta avstÄnden ocksÄ sÄ det blir lika lÄngt till strÀngarna bÄde pÄ ovan och undersidan. Har du tÀnkt köra med bara fyra mickar sÄ gör sÄ, och skippa rumsmickarna, du kommer garanterat att fÄ med jÀttemycket av rum och applÄder ÀndÄ, troligen kommer du att tycka att det tom blir för mycket av rummet Àven utan rumsmickar.
Anders F Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Satt nyligen och lyssnade pÄ olika mickar för flygel. BestÀllde dÄ earhworks demoskiva dÀr man kan lyssna pÄ deras egna pianomickar jÀmförde med 414, SCX25, dpa 4011, B&K 2007 och dpa SMK 4061 och mÄste sÀga att alla mickarna lÀt bra, men earthworks mickar andades! SÄ för min del sÄ kommer nog ett par sÄdana mickar inhandlas för ÀndamÄlet i framtiden. MVH Anders
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.