Jump to content
Annons

Varför monitorer / hörlurar ?


ticcitocc

Recommended Posts

Jag bygger en hemmastudio och undrar lite om högtalare som jag ska använda. Vad är det speciella med just monitorer ? Två små högtalarlådor som ser likadana ut i en studio för 10 000 och en studio för 100 000. Vad skiljer en monitor från en vanlig högtalare ? Och om man har bra monitorer, varför ska man då ha hörlurar ?

Jag bara frågar 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad skiljer en monitor från en vanlig högtalare ?

Monitorer har förmågan att inte "förfina" ljudet, genom att t.ex. dra upp basen och diskanten, utan att återge ljudet med en så rak frekvenskurva som möjligt. Så när du lyssnar i ett par bra monitorer, och nivåerna mellan de olika instrumenten/ljuden känns jämna i volym, så har du troligtvis en bra balans mellan de olika frekvenserna. Om du mixar i vanliga högtalare måste du lära dig att kompensera för "förfinings-kurvan", genom att t.ex. dra ner basen. Detta går ju helt ok så länge du vet hur dina högtalare låter, men många hifi-högtalare saknar den klarhet i ljudet som bra monitorer ger.

Och om man har bra monitorer, varför ska man då ha hörlurar ?

Jag bara frågar  😛

Dels är det ju bra att ha olika lyssningsmöjligheter. Även om du har ett par bra monitorer, är det inte säkert att du satt en mix som låter bra på alla anläggningar.

Sedan är det ju bra om man bor i lägenhet och vill göra musik på natten 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

"Vanliga högtalare" är byggda för att låta så behagligt som möjligt. Monitorer är byggda för att återge så detaljerat och ärligt ljud som möjligt. Det blir lättare att jobba med ljud om man har hela ljudbilden att jobba med och inte bara en urvald ljudbild som oftast låter bra.

Hörlurar kan va bra att varva med för att höra att det låter bra även där, musik upplevs ju helt annorlunda i hörlurar. Så kan det vara bra om man vill jobba sent och inte störa andra. Så ser man ut som en alien när man går omkring på stan med ett par stora lurar, och det kan vara bra i vissa lägen också.

edit: you win dis time dbd...

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte råd att lägga speciellt mycket pengar på monitorer. Vad ska jag har för några om jag vill komma riktigt billigt undan ?

Ett utmärkt tillfälle att kolla in denna tråden!

INTRESSANT

Word. 😉

(upprörd röst) :...men nu gjorde jag min sökning i Word och fick INTE några bra träffar alls på studioforumet... (obs buskis)

natti

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...