ocbgb Postat 5 februari 2010 Postat 5 februari 2010 (redigerat) Hallå hallå. Jag ska shoppa mig en netbook (med win xp home edition) imorn som jag i stort sett bara ska ha till att spela in lite synthslingor i reason med mitt m-audio midiklaviatur (med 15 tangenter, har ej modellnamnet i huvet, minsta versionen) som jag får tillbaks imorn efter ett års utlåning. Sist jag testade lite snabbt med klaviaturet var för ett år sen och då var det latency på sisådär en halv sekund eller nåt i den stilen och jag la det åt sidan i frustration. Nu har jag ett Midiinterface som jag kopplat min Yamaha DTXplorer till datorn med som har en midiport ledig. Nu vet jag ju inte om det kommer bli latency på netbooken men jag utgår ifrån det så mina frågor är: * Enklaste alternativet, kan ASIO4ALL ställas in så det får bort all latency om jag kopplar det via USB? * Alternativt skulle jag kunna koppla mitt M-Audio Midiklaviatur som bara har USB-utgång med en omkopplare USB>Midi (finns det ens usbhona-> midi-hanne, bara sett usbhannar->midihanne) via den lediga midiporten på midi-interfacet och sedan in i datorn? Och följdfrågan där blir; Kommer det spela nån roll eller kommer latency ligga kvar? Väldans tacksam för alla svar, stora som små. /Niklas Redigerat 5 februari 2010 av ocbgb
Gilbert Postat 5 februari 2010 Postat 5 februari 2010 Latency beror på ljudkortet, inte midiinterfacet (om man inte är extremt petig).
ocbgb Postat 5 februari 2010 Trådstartare Postat 5 februari 2010 (redigerat) Latency beror på ljudkortet, inte midiinterfacet (om man inte är extremt petig). ah, det är sant, då föll midialternativet bort för ljudkortet där i är ett HD Audio. Ett nytt ljudkort ska införskaffas 25te till netbooken men tills dess är frågan snarare om asio4all kan få bort latency, påverkar prestandan på datorn på något vis asio4all? Redigerat 5 februari 2010 av ocbgb
Gilbert Postat 5 februari 2010 Postat 5 februari 2010 Asio4all är en nödlösning om man inte har ett ljudkort som stödjer ASIO. Om du köper ett (musik)-ljudkort så behöver du inte asio4all. Vilken latency du kan använda beror på vilket ljudkort du köper samt vilken dator du har. Interna (men med stöd för ASIO) ljudkort ger lägst latency, FW-kort ger lite sämre och USB sämst men undantag förekommer beroende på om datorn fungerar som den ska eller inte.
ocbgb Postat 5 februari 2010 Trådstartare Postat 5 februari 2010 Jag får helt enkelt se vad som händer imorn med netbooken om den blir kompis med klaviaturet med eller utan asios hjälp, går det åt pipan får jag shoppa mig ett externt ljudkort helt enkelt.. dock håller jag på och bekantar mig med zoom h2 som sägs ska fungera som ett ljudkort, men hur det kan hjälpa mig med klaviaturets usb-utgång förblir olöst.
GIGAN (oregistrerad) Postat 5 februari 2010 Postat 5 februari 2010 (redigerat) Jag får helt enkelt se vad som händer imorn med netbooken om den blir kompis med klaviaturet med eller utan asios hjälp, går det åt pipan får jag shoppa mig ett externt ljudkort helt enkelt.. dock håller jag på och bekantar mig med zoom h2 som sägs ska fungera som ett ljudkort, men hur det kan hjälpa mig med klaviaturets usb-utgång förblir olöst. Hej! Zoom är ingen lyckad lösning som ljudkort, iaf enl min erfarenhet. Fick köra med Asio4all och det det blev för mycket latency ändå. Zoom är bäst för liveinspelning & det blir lite kaka på kaka, och en dålig sådan om du ska använda zoom som ljudkort, tillsammans med dator. Satsa på ett externt ljudkort ist. Vad kör du för operativsystem? Redigerat 5 februari 2010 av GIGAN
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.