ocbgb Postat 5 februari 2010 Postat 5 februari 2010 (redigerat) HallÄ hallÄ. Jag ska shoppa mig en netbook (med win xp home edition) imorn som jag i stort sett bara ska ha till att spela in lite synthslingor i reason med mitt m-audio midiklaviatur (med 15 tangenter, har ej modellnamnet i huvet, minsta versionen) som jag fÄr tillbaks imorn efter ett Ärs utlÄning. Sist jag testade lite snabbt med klaviaturet var för ett Är sen och dÄ var det latency pÄ sisÄdÀr en halv sekund eller nÄt i den stilen och jag la det Ät sidan i frustration. Nu har jag ett Midiinterface som jag kopplat min Yamaha DTXplorer till datorn med som har en midiport ledig. Nu vet jag ju inte om det kommer bli latency pÄ netbooken men jag utgÄr ifrÄn det sÄ mina frÄgor Àr: * Enklaste alternativet, kan ASIO4ALL stÀllas in sÄ det fÄr bort all latency om jag kopplar det via USB? * Alternativt skulle jag kunna koppla mitt M-Audio Midiklaviatur som bara har USB-utgÄng med en omkopplare USB>Midi (finns det ens usbhona-> midi-hanne, bara sett usbhannar->midihanne) via den lediga midiporten pÄ midi-interfacet och sedan in i datorn? Och följdfrÄgan dÀr blir; Kommer det spela nÄn roll eller kommer latency ligga kvar? VÀldans tacksam för alla svar, stora som smÄ. /Niklas Redigerat 5 februari 2010 av ocbgb
Gilbert Postat 5 februari 2010 Postat 5 februari 2010 Latency beror pÄ ljudkortet, inte midiinterfacet (om man inte Àr extremt petig).
ocbgb Postat 5 februari 2010 TrÄdstartare Postat 5 februari 2010 (redigerat) Latency beror pÄ ljudkortet, inte midiinterfacet (om man inte Àr extremt petig). ah, det Àr sant, dÄ föll midialternativet bort för ljudkortet dÀr i Àr ett HD Audio. Ett nytt ljudkort ska införskaffas 25te till netbooken men tills dess Àr frÄgan snarare om asio4all kan fÄ bort latency, pÄverkar prestandan pÄ datorn pÄ nÄgot vis asio4all? Redigerat 5 februari 2010 av ocbgb
Gilbert Postat 5 februari 2010 Postat 5 februari 2010 Asio4all Àr en nödlösning om man inte har ett ljudkort som stödjer ASIO. Om du köper ett (musik)-ljudkort sÄ behöver du inte asio4all. Vilken latency du kan anvÀnda beror pÄ vilket ljudkort du köper samt vilken dator du har. Interna (men med stöd för ASIO) ljudkort ger lÀgst latency, FW-kort ger lite sÀmre och USB sÀmst men undantag förekommer beroende pÄ om datorn fungerar som den ska eller inte.
ocbgb Postat 5 februari 2010 TrÄdstartare Postat 5 februari 2010 Jag fÄr helt enkelt se vad som hÀnder imorn med netbooken om den blir kompis med klaviaturet med eller utan asios hjÀlp, gÄr det Ät pipan fÄr jag shoppa mig ett externt ljudkort helt enkelt.. dock hÄller jag pÄ och bekantar mig med zoom h2 som sÀgs ska fungera som ett ljudkort, men hur det kan hjÀlpa mig med klaviaturets usb-utgÄng förblir olöst.
GIGAN (oregistrerad) Postat 5 februari 2010 Postat 5 februari 2010 (redigerat) Jag fÄr helt enkelt se vad som hÀnder imorn med netbooken om den blir kompis med klaviaturet med eller utan asios hjÀlp, gÄr det Ät pipan fÄr jag shoppa mig ett externt ljudkort helt enkelt.. dock hÄller jag pÄ och bekantar mig med zoom h2 som sÀgs ska fungera som ett ljudkort, men hur det kan hjÀlpa mig med klaviaturets usb-utgÄng förblir olöst. Hej! Zoom Àr ingen lyckad lösning som ljudkort, iaf enl min erfarenhet. Fick köra med Asio4all och det det blev för mycket latency ÀndÄ. Zoom Àr bÀst för liveinspelning & det blir lite kaka pÄ kaka, och en dÄlig sÄdan om du ska anvÀnda zoom som ljudkort, tillsammans med dator. Satsa pÄ ett externt ljudkort ist. Vad kör du för operativsystem? Redigerat 5 februari 2010 av GIGAN
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.