Jump to content
Annons

Hej


Gäst

Recommended Posts

Annons

Du har två mic preamps i ljudkortet. Samt två lajningångar (stavning). Så du behöver inte köpa någon preamp för just den anledningen 😄.

Jag hade en nt2-a med mitt förra duet kort, och det var guld värt 😄.

I apogees programvara Maestro, kan du sätta i 48v för den kanalan du kopplat in micen 🙂. Så är det bara att tuta och köra.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

preamparna i Duet kortet är verkligen inte bra! Så du helt rätt i att köpa något externt...finns dock en hel del att välja bland...har för mig att GUitar Nilsson här på forumet köpte en sjysst Aphex preamp, jag har en SSL Alpha channel, oxå skitbra!

Men som sagt, finns mkt att välja bland!

Link to comment
Dela på andra sajter

preamparna i Duet kortet är verkligen inte bra! Så du helt rätt i att köpa något externt...finns dock en hel del att välja bland...har för mig att GUitar Nilsson här på forumet köpte en sjysst Aphex preamp, jag har en SSL Alpha channel, oxå skitbra!

Men som sagt, finns mkt att välja bland!

Jag tycker verkligen inte preamparna är dåliga i Duet??? :S. De fungerar kanon. Samma som sitter i ensemble har jag läst med.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Är så glad att jag fick lära mig att söka på Google. Tack.

Jag skulle ju säga att det räcker med preampsen i ljudkortet, köp en dyrare mic istället.

Jepp. Sedan köp till en preamp om du vill ändra ljudet som du vill 😄

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

jag sade inte att de är dåliga, de räcker ju till inspelning - men inget speciellt liksom!

Allt beror ju på! Ska du göra en demoinspelning, komponering etc räcker ju kortets preamp

Link to comment
Dela på andra sajter

jag sade inte att de är dåliga, de räcker ju till inspelning - men inget speciellt liksom!

Allt beror ju på! Ska du göra en demoinspelning, komponering etc räcker ju kortets preamp

Apogee duets micpreamps håller väldigt hög kvalitet.

För den prislappen får man mig veteligen ingen billigare kombination av ljudkort och micpre.

Link to comment
Dela på andra sajter

får jag låna denna tråden när vi är inne på preamp?

jag har en shure sm 58 (dynamisk alltså) som jag kopplar in på mitt terratec phase x24.

får löjligt låg volym. måste skrika typ för att något ska tas upp.

är det pga att jag kör för lång sladd (6 m mic-sladd)??

eller behöver jag en preamp?

har testat att koppla in micken på en mixer med mic in och den funkar bra där.

jag ska även tillägga att jag matar ljudkortet med 1000 mA vilket funkar bra men ljudkortet behöver 1500 mA enligt

specen (har slarvat bort orginaltransformatorn) är det för lite kräm helt enkelt?

Redigerat av k.man
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Antog nästan det men tänkte att det skadar inte att kolla så man vet säkert först. 😎

Kul där med googlesökningen också 😉 Sitter på jobbet så har inte så mycket chans att surfa så skrev ett snabbt inlägg utan att söka först! Chiefen blir inte glad annars vet du.

Röde NT2 verkar bra, inga andra förslag?

Neumann TL102! 6500 kr ungefär...

Link to comment
Dela på andra sajter

är det pga att jag kör för lång sladd (6 m mic-sladd)??

Nej.

jag ska även tillägga att jag matar ljudkortet med 1000 mA vilket funkar bra men ljudkortet behöver 1500 mA enligt

specen (har slarvat bort orginaltransformatorn) är det för lite kräm helt enkelt?

Troligt, eller så är mickförstärkarna i kortet väldigt dåliga (lite gain).

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen gillade jag inte nt2:an Alldelles för mycket diskant för min smak, eller för min röst kanske man ska säga. är inget stort fan av att allt ska vara krispigt

NT2-A mycket diskant?

Brukar snarare låta aningen tillbakadragen jämfört med andra kondingar. Mer åt C414.

Det kanske var fel då det exemplaret…

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

klart du får i och med att duet inte är billigt!!!

Apogee duets micpreamps håller väldigt hög kvalitet.

För den prislappen får man mig veteligen ingen billigare kombination av ljudkort och micpre.

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

min skala inklusive mappning för er som går i skola! 😏

dåligt (underkänt)

funkar, ok (godkänt)

bra (VG)

mkt bra (MVG)

ehum
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat den nu?

Nä, TLM102 blir nog bara en dröm...

Men jag har bytt Aphex channelstrippen mot en stereopreamp, en Audient Mico. Saknade stereo... Och med Micon tycker jag att min Violet Dolly helt plötsligt låter väldigt gött. Med noll eq låter NT2-A bättre än Dollyn tycker jag, men till min skrovelröst låter Dollyn bättre sen jag eqat rätt så rejält, den förskönar det hela så att säga. Fattar nu vad en trevlig färgning vill säga. Tycker det går lättare att inte sjunga falskt genom Dollyn! Tidigare jämförelser med NT2-A gjorde att jag funderade på att sälja Dollyn vidare, köpte den beg här på forumet. Men nu får den vara kvar i mickstallet. Till ak gitarr håller jag nog mer på både NT2-A och NT1-A. Är så vinterseg att jag inte orkat testa NT1-A på ak gitarr genom Micon, men skulle tro att det blir helt grymt särskilt i stereo, jag har två NT1-A. Lägger ut nåt prov senare... 😑

Edit: Undrar om det kan vara svårt att få en snygg färgning på sång med en så bra mick som TL102? Jag tycker i alla fall att NT2-A låter så bra att de är svårare än Dollyn att färga.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Gäst ändrade titeln till Hej

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...