Jump to content
Annons

Recommended Posts

tblue (oregistrerad)
Postat

Hej, har nu börjat spela gura igen efter ett par års uppehåll. Vad det gäller tablatur, så lärde jag aldrig mig hur jag ska hålla fingrarna (högerhanden) riktigt bra.

För att lättast spela ett intro eller liknande ska man ju ha "ett" finger på varje sträng lärde jag mig av min musiklärare, men kommer inte ihåg vilket finger på vilken sträng. Är så jobbigt att köra tabs med bara tummen pek och långfingret. bättre att köra med alla ju 🥰

Tack Tony

Annons
Postat (redigerat)

Jag blev helt förvirrad av detta inlägg men.....

bild1pk.png

Linjen högst upp (mot taket) är strängen längst ner på gitarren osv. Sedan de siffror som står etc 7. Det betyder att du ska trycka ned på det 7 bandet på gitarren. Om det står såhär då.

bild2e.png

Ska du trycka ned på andra bandet på tredje strängen ned ifrån vilket då är, ett A på G strängen.

Står det flera i en rak linje med varandra (lodrätt), ska du ta alla på en gång, annars plocka eller vad som står.

Got it?

Redigerat av Gäst
tblue (oregistrerad)
Postat
Jag blev helt förvirrad av detta inlägg men.....

bild1pk.png

Linjen högst upp (mot taket) är strängen längst ner på gitarren osv. Sedan de siffror som står etc 7. Det betyder att du ska trycka ned på det 7 bandet på gitarren. Om det står såhär då.

bild2e.png

Ska du trycka ned på andra bandet på tredje strängen ned ifrån vilket då är, ett A på G strängen.

Står det flera i en rak linje med varandra (lodrätt), ska du ta alla på en gång, annars plocka eller vad som står.

Got it?

okej, ska försöka formulera om det då. Jag vet hur man spelar tabs, men hur håller man fingrarna. Dvs med Höger handen.

För kör man tabs vill man ju gärna inte bara använda tummen och pekfingret som jag ofta gör utan alla fingrar.

Säg att man spelar detta

e|--------------------------------|----------------------------------|

b|--------------------------------|----------------------------------|

g|-----7b7.5-----9---7----------|---------------------------7------|

d|-9---------9---9---9-7---9-7-|-----7-------------------7---9-7-|

a|-----------------------9--------|-9-7---9S7-5-7-5---5-7S9-----|

e|--------------------------------|-----------------7-----------------|

och i ett bra tempo, så kan man inte med höger handen spela på varje sträng med bara tummen och perfingret (för i detta fall används fyra strängar samtidigt. Utan man vill nästan ha ett finger på varje sträng.

Ska man då börja med använda tummen på både E och A sträng och de andra fingrarna på resten strängar. Eller börjar man med tummen på E och sen pek på A, eller hur är det?

Mvh Tony

Postat

Tumme för E,A,D sträng. Dvs de tre översta. Pek på G, lång på B och slutligen ring på E-sträng.

Detta är den klassiska skolan, eller som mäster Segovia lärde ut..... =)

Eller så kör man med plektrum. Ovanstående tabexempel kan vara lite knökigt med tummen...

Rock On!

Postat

Det finns ingen regel skulle jag säga egentligen. Som du tycker är bekvämt och enklast. Det kommer ju låta samma bara du spelar rätt.

:S

tblue (oregistrerad)
Postat
Tumme för E,A,D sträng. Dvs de tre översta. Pek på G, lång på B och slutligen ring på E-sträng.

Detta är den klassiska skolan, eller som mäster Segovia lärde ut..... =)

Eller så kör man med plektrum. Ovanstående tabexempel kan vara lite knökigt med tummen...

Rock On!

A, just det så var det. Tackar =)

Har för sökt med plektrum förut, men gillar inte de riktigt, Bättre med fingrarna =)

Yes, det kan det vara, men bara man har grunden, så kan man ju hitta sin egen lilla väg sen. Alltid lättare när man utgår ifrån ett sätt 🥰

Tack igen!

Mvh Tony

Förresten, kollade lite på tabs igår, kan allt vad h, p och liknande är, men sen såg jag bokstaven r och det vet jag inte vad det står för. Någon som vet de?

mattias_k (oregistrerad)
Postat
Förresten, kollade lite på tabs igår, kan allt vad h, p och liknande är, men sen såg jag bokstaven r och det vet jag inte vad det står för. Någon som vet de?

Brukar väl stå för en bend-release, tror jag?

tblue (oregistrerad)
Postat
Brukar väl stå för en bend-release, tror jag?

okej, asså, var så lätt. tack =)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.