Jump to content
Annons

Aktiva och passiva högtalare


Fryslagg

Recommended Posts

Hejsan! Behöver hjälp med en liten sak.

Använder mig just nu av 2 aktiva högtalare och en 16 kanals mixer, och nu fått förfrågan om jag vill köpa en del passiva högtalare och steg, och här kommer då min fråga, kan ja koppla allt tillsammans med dessa grejer jag har, eller måste ja köpa nått mer? Funkar det överhuvudtaget att koppla ihop det?`

Tacksam för svar! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag antar att du kopplar från mixern till slutsteget och därifrån till högtalarna?

Hur många utgångar har mixern?

Hur många linjeingångar resp högtalarutgångar har slutsteget? Hur många kan du köra parallellt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att du kopplar från mixern till slutsteget och därifrån till högtalarna?

Hur många utgångar har mixern?

Hur många linjeingångar resp högtalarutgångar har slutsteget? Hur många kan du köra parallellt?

Aa det gör jag!

Mixern har bara 2 utgångar, och det jag ska köpa vet jag inte riktigt, får ta å kolla upp det nogrannare då, skulle bara se om det ens va någon idé att kolla på dom, men tar en titt och återkommer:) Tack så mycke!

Link to comment
Dela på andra sajter

På aktiva högtalare brukar det finnas en typ(Loop out eller något annat namn) Iallafall en utgång på slutsteget i högtalaren. Den utgången kan du koppla till det slutsteget som du har till dom passiva högtalarna.

//Stoffe

KR Studio HB

Link to comment
Dela på andra sajter

På aktiva högtalare brukar det finnas en typ(Loop out eller något annat namn) Iallafall en utgång på slutsteget i högtalaren. Den utgången kan du koppla till det slutsteget som du har till dom passiva högtalarna.

//Stoffe

KR Studio HB

Fast ifall man seriekopplar högtalarna har man väl ingen möjlighet att justera voymen individuellt?

(Förutom att gå till slutsteget och vrida på den eventuella volyratten då. Men jag tänkte från mixer-bordet.)

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Fast ifall man seriekopplar högtalarna har man väl ingen möjlighet att justera voymen individuellt?

(Förutom att gå till slutsteget och vrida på den eventuella volyratten då. Men jag tänkte från mixer-bordet.)

stämmer!

finns det aux- eller grupputgångar du kan använda på mixerbordet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är både passiva och aktiva högtalare mikrofoner?

S. Pydig. 😏

Sedan min tid som sjöman har jag faktiskt för mig att det finns högtalare (till sjöss) som även fungerar som mikrofon. Modell snabbtelefon alltså. Kommer dock inte ihåg vad de heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan min tid som sjöman har jag faktiskt för mig att det finns högtalare (till sjöss) som även fungerar som mikrofon. Modell snabbtelefon alltså. Kommer dock inte ihåg vad de heter.

Alla vanliga högtalarelement fungerar faktiskt på samma sätt som en dynamisk mikrofon (fast tvärtom vid normalt bruk, men det är samma princip så det går att vända). Det är därför man ibland ser baselement användas som baskaggemick...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...