Jump to content
Annons

Presonus Firebox VS. Emu 0404


Mr163

Recommended Posts

Hej! Behöver snabba svar, ska iväg idag till stan och handla ett nytt ljudkort. När jag ringde musikbörsen så rekommenderade killen EMU 0404 istället för fireboxen som jag hade tänkt att köpa. Vad är skillnaden och vilket är bättre? Fireboxen är med firewire och emu 0404 är usb.

Vilken borde jag köpa?

Tacksam för hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Presonus Firebox

+ Bra mikpreamp

+ Firewire ger extra låg latency

+ Har fler utgångar

- Vilket firewirechipset har du i datorn?

// 96 kHz D/A, men spelar det någon roll?

E-MU 0404 USB

+ Bra mjukvarupaket medföljer, bantade versioner av väldigt många musikprogram

+ USB 1.1 funkar och finns i alla datorer, inte lika känsligt som Firewire

- USB ger inte jättebra latency och drar lite mer kraft av CPU

// 192 kHz D/A, men spelar det någon roll?

Båda är ett bra val, men vet du att du har en bra Firewire-port skulle jag tagit Firebox.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla snabba svaren. Nu är jag riktig förvirrad. Gick ner till musikbörsen och frågade killen där som hade koll på ljudkort och sånt. Han rekommenderade EMU 0404:an. Det var usb 2.0 som var snabbare än gamla usb och att EMU är lite bättre på att uppdatera drivrutiner. Fireboxen lät också bra.¨men han tyckte att EMU är mer stabil.

Sen om vi kommer till firewire porten så har jag ingen aning om vad för firewire chip jag har. Köpte datorn från PC City det är en märkes dator: Packard bell.

Ljudkortet ska inte användas för att spela in ett band eller något. Ska bara använda mick preampen för att kunna spela in sång och rap, sen är det bara beat skapande som gäller. Då så sa killen att EMU var ett bättre val.

Jag ska gå ner immorn igen och handla, kunde inte köpa nu idag eftersom jag var osäker.

Så vilken skulle ni ha rekommenderat ?

Behöver svar så snabbt som möjligt, så snälla nån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om FW fungerar på din dator så är FW generellt ett bättre val och FireBox är överlag ett bättre kort (läs; kan mer).

Okej.. jag e f*n helt snurrig i huvudet nu... Hörde att presonus ska sluta tillverka Firebox och koncentrera sig mer på Audiobox som, är usb versionen av Firebox.

Va e de jag ska göraaaaa 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Trots att det är USB2 kan jag lova dig att du inte får någon fördröjning som stör alls med 0404:an. Ett mycket bra kort för prisklassen tycker jag.

Tackar för svaret!, men ja tror att de kommer bli en EMU 0404, ska kolla med butiken ifall man kan testa ljudkortet eller något. Ifall de går o testa så får jag se vilken som passar mig..

Att fireboxen kommer slutat tillverkas sa killen i butiken. Dom kommer att jobba mer med audiobox.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla, har inte hunnit formatera ännu men hoppas att allt fungerar så som det ska. På presonus hemsia står det: Windows XP (32-bit & 64-bit) and Windows Vista (32-bit & 64-bit) Installer for FireBox, fattade inte så bra ☺️ Är ingen data expert men ifall jag uppgraderar till SP3 kommer den att fungera?

Sen en fråga till. Ska jag ha strömadaptern inkopplad?

Använder stationär.

EDIT: Det står: Windows XP SP2 (32- or 64-bit) or later or Vista (32- or 64-bit)

Redigerat av Mr163
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Tack alla, har inte hunnit formatera ännu men hoppas att allt fungerar så som det ska. På presonus hemsia står det: Windows XP (32-bit & 64-bit) and Windows Vista (32-bit & 64-bit) Installer for FireBox, fattade inte så bra 😏 Är ingen data expert men ifall jag uppgraderar till SP3 kommer den att fungera?

Sen en fråga till. Ska jag ha strömadaptern inkopplad?

Använder stationär.

EDIT: Det står: Windows XP SP2 (32- or 64-bit) or later or Vista (32- or 64-bit)

SP3 kommer funka.

Om du har 6-pinnars fw behöver du inte strömadaptern men jag skulle rekommendera dig att använda den ändå, om du inte har som tanke att flytta runt den en massa.

här kan du läsa om 4-pinnars och 6-pinnars fw:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...&hl=firebox

Link to comment
Dela på andra sajter

och se till att fixa hotfixen för Winxp FW400 begränsningen..

https://www.studio.se/index.php?showtopic=72996

Den optimeringen har jag faktiskt inte sett, tackar!

Jag har haft Emu 0404 usb. Det var väldigt bra, nice med high-z/line-in/mic med phantom-matning. Men som sagt, USB slöar ner ganska ordentligt, faktiskt. En dator som vi använde firewire kort från början hade vi typ 16 kanaler på i cubase. Sen när vi använde mitt usb kort några dagar efter så började det hacka som fan med alla kanalerna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla. Nu har jag installerat windows xp på datorn. Men nu kommer det upp ett problem!

Jag har installerat allting och laddat ner senaste drivrutinerna för min Firebox.

Efter att ha installerat så säger den att jag ska connecta fireboxen för att avsluta installationen, Men när jag gör de så kommer det fram en ruta och säger: "Firebox searching for devices..." nånting. Men efter ngn minut så kommer samma ruta upp igen där den säger att jag ska koppla in fireboxen och sedan klicka på next för att avsluta intallationen...

Vad kan det här bero på?, Vad ska jag göra!

Snälla behöver verkligen hjälp med det här...

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

har du installerat hotfixen som jag skrev ovan?

Hej alla. Nu har jag installerat windows xp på datorn. Men nu kommer det upp ett problem!

Jag har installerat allting och laddat ner senaste drivrutinerna för min Firebox.

Efter att ha installerat så säger den att jag ska connecta fireboxen för att avsluta installationen, Men när jag gör de så kommer det fram en ruta och säger: "Firebox searching for devices..." nånting. Men efter ngn minut så kommer samma ruta upp igen där den säger att jag ska koppla in fireboxen och sedan klicka på next för att avsluta intallationen...

Vad kan det här bero på?, Vad ska jag göra!

Snälla behöver verkligen hjälp med det här...

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

det är same shit där

Nej det har jag inte gjort. Skulle du kunna skicka länk?

Men jag använder inte SP3, utan min xp är SP2

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

kolla på min länk, där har Pmm (Patrik) skickat hur hotfixen heter för XP SP2!

Skulle någon kunna skicka länken till hotfixen? Hittar inget på google.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt ja är ingen dator proffs, skulle du kunna skriva nu exakt vad det e jag ska göra? Kommer det att fungera efter?

Skulle vara bra om du kunde skriva lite mer om vad ja ska göra nu. Ska jag uppgradera till SP3 eller inte? Lite mer detaljer o vad som ska laddas ner?

Jag har OHCI Compliant IEEE 1394 Host controller på datorn. Så står det i Enhetshanteraren iaf.

När ja har windows vista så fungerar det att installera ljudkortet men så snabbt ja formaterar till xp så fungerar inte den...

Link to comment
Dela på andra sajter

*Bump* ingen som vet? Kan det bero på att min Firewire port på datorn inte stödjer windows XP?, För när ja har vista så fungerar det att installera Fireboxen.

Vad är det ja ska göra? Borde ja gå över till ett USB Ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...