Jump to content
Annons

Skillnaden mellan en matrix och en aux?

Recommended Posts

mattehalen (oregistrerad)
Postat

Jag och en kompis satt och prata lite om vad skillnaden på an aux och en matrix är på ett livebord är och jag kunde inte svara på det.

Kan någon hjälpa till?

Annons
Postat

En matrix är som en omvänd mixer, där man kan plocka in olika auxar eller utgångar och beblanda efter tycke och smak. Själv har jag aldrig använt dem som något mixverktyg, bara för att kunna få en extra utgång från mastern och liknande.

Postat
Jag och en kompis satt och prata lite om vad skillnaden på an aux och en matrix är på ett livebord är och jag kunde inte svara på det.

Kan någon hjälpa till?

Här finns lite basics om användandet av matrixer men även en annan massa matnyttigt!

SOUND SYSTEM SETUP, TUNING AND OPTIMIZATION

En matrix är i och för sig en aux men kan inte bli routad på samma sätt som en aux.

Aux eller send är i de flesta fall en tappning före eller efter fader och är tillika endast en kanal med detta menas mono.

Matrixen bör hellre ses som en extra masterutgång med egen nivå som kan bli routad på samma sätt som en buss.

Dessa är alltid vad jag vet, i stereo över en fader.

Ofta används matrixer för specialeffekter inom teater. Alternativt som frontfills eller som surround.

Hoppas du fått lite kött på benen!

Take care!

/Cruncharn'

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

En auxiliary är en matrix där man fritt kan skicka kanaler oberoende av varandra till olika oberoende utgångar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.