Jump to content
Annons

Rundgångsbenägen Les Paul


Pagen

Recommended Posts

Hej

En polare till mig har en Les Paul som har otroligt lätt att rundgånga. Det sitter två Burstbacker hb mickar i den.

A-strängen är den som startar först, och att lägga någon form av pedal mellan är också svårt.

Med exakt samma inställning på förstärkaren och min Music Man är det i stort sett helt tyst.

Och då hålls gitarrer på samma ställe och även provoceras MM till att ge ljud ifrån sig genom att gå mot högtalare.

Halsmicken är låg skruvad och stall högt, dock är det ca 5mm mellan mic och strängar på LP'n

Dämpar man A-stränger kommer h-strängen att börja ringa efter en liten stund.

Någon som känner igen problemet???

Jobbigt med ett ständigt gnissel i gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om problemet avhjälps med att dämpa med handen så lägg bara handen över strängarna. Det är nog inte särskilt udda att strängarna börjar självsvänga om man inte dämpar, eller missuppfattar jag dig nu?=

Link to comment
Dela på andra sajter

Om problemet avhjälps med att dämpa med handen så lägg bara handen över strängarna. Det är nog inte särskilt udda att strängarna börjar självsvänga om man inte dämpar, eller missuppfattar jag dig nu?=

Lite. Om man lirar på tunna e t.ex. Då ligger a-strängen lös och ger upphov till rundgång. D.V.S Ett solo på g b e strängarna får a att flippa ur och "skrika".

Det känns som om hela gitarren svänger med vid vissa frekvenser. Det är svårt att förklara det enkelt. Tyvärr. Palmmute visst, men byta teknik för ett problem så är inte rätt lätt.

Jag har Music Man Axxis Super Sport. Fender Strata X 2 varav en med humbucker i stall pos. Samt en telecaster och ingen beter sig som LP'n.

Den är otroligt känslig.........

Link to comment
Dela på andra sajter

E det en riktig Gibbe (dvs inte Epafån?)?

Och stärkare? Valvestate på max dist? Burstbucker har ju inte så hög output,

jag har kört 500t och aldrig haft problem.

pickups_output-chart.jpg

Kan inte svara på det, då det inte är jag som varken äger eller köpt denna gura.

Ägaren har köpt den som äkta, och det finns väl inget ohederligt folk eller..............

Provad med Peavey classic 30, samt en Bugeratopp med Berhinger 4 X 12 ( Ja jag vet) Rören är nya i Bugeran och i classic spelade friskt.

Burstbucker 1 +2 sitter det i den

Link to comment
Dela på andra sajter

Rundgång i a-strängen?! Det går inte, strängar äro icke mikrofoner. Det är väl väldigt bra sustain i den bara.

Långa sustaintoner och rundgång är inte samma sak. Och Burstbucker, det sitter det väl inte på kopior?

Att spela med mycket gain och punsch i en elgitarr är lite som att gå från moped till riktigt vass motorcykel, man får ha koll på reglagen annars slår man runt.

Ett litet råd är att använda volymkontrollerna på gitarren och vrida ner dem till mindre än halva om man tex vill kompa med lite rent ljud. Jag tycker man får ett snyggare rent ljud så än att vrida ner gain på stärkaren och ha fullt på gitarren.

Edit: Ser exemplet om att spela solo på nedersta strängarna med a-strängen lös... Det funkar inte på nån gitarr, möjligen en nylonsträngad utan mick. Man måste hålla i de strängar som sk vara tysta.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Rundgång i a-strängen?! Det går inte, strängar äro icke mikrofoner. Det är väl väldigt bra sustain i den bara.

Långa sustaintoner och rundgång är inte samma sak. Och Burstbucker, det sitter det väl inte på kopior?

Att spela med mycket gain och punsch i en elgitarr är lite som att gå från moped till riktigt vass motorcykel, man får ha koll på reglagen annars slår man runt.

Ett litet råd är att använda volymkontrollerna på gitarren och vrida ner dem till mindre än halva om man tex vill kompa med lite rent ljud. Jag tycker man får ett snyggare rent ljud så än att vrida ner gain på stärkaren och ha fullt på gitarren.

Edit: Ser exemplet om att spela solo på nedersta strängarna med a-strängen lös... Det funkar inte på nån gitarr, möjligen en nylonsträngad utan mick. Man måste hålla i de strängar som sk vara tysta.

Det funkar fint på mina gitarrer. Problemet är så kraftigt att ÄVEN om man dämpar alla strängarna kommer det ljud som inte går att beskriva ut ur guran. LP'n vill säga.

Detta med samma kabel, förstärkare, spelare och plektrum som med nästintill knäpptyst Fender med HB i stall position.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar fint på mina gitarrer. Problemet är så kraftigt att ÄVEN om man dämpar alla strängarna kommer det ljud som inte går att beskriva ut ur guran. LP'n vill säga.

Detta med samma kabel, förstärkare, spelare och plektrum som med nästintill knäpptyst Fender med HB i stall position.

Då är det nog nåt lurt med gitarren. Mickarna kan ju vara dåliga även på en ny gitarr om man har en j-a otur. Man kan ta bort plåtarna på såna mickar så barea spolarna syns, men vill man sen sätta tillbaks plåten är det väldigt svårt att få "tätt" och det blir lättare rundgång, känner en gitarrbyggare som lärde mig det nyligen.

Att Fendern är en mycket bättre gitarr än Fenderlkopian Gibson det visste vi ju förut, hehe. 😉😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det är något konstigt med just den guran, är inget understatment. Fattar bara inte hur man ska få bort problemet. Fasfel???? Vända kablar från mickar??? +/-....

Man har ju varit med om resonans från fjädrar i fender som dämpats med skumgummi. Men så vitt jag vet sitter det inga fjädrar på en LP med fast stall.

Vad har en LP för resonans låda. Ska va helt solid vad jag vet. Förutom elektronik hålen, men ändå......

Byggde själv en telecaster thinline med mer urgröpt kropp än orginal. Och den är inte det minsta känslig för rundgång..... Låter fin fint. Jeff Beck och Little 59 på den.

Snart är det tid för att gräva lite med diverse verktyg.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är så kraftigt att ÄVEN om man dämpar alla strängarna kommer det ljud som inte går att beskriva ut ur guran.

Detta låter lurigt.

Låter för mig som pickupfel.

En gitjusterare som jobbar åt en stor Svensk grossist har förklarat detta för mig en gång.

Kommer inte ihåg detaljerna men ungefär så här.

Spolen är belagd med vax eller något i den stilen som med tiden släpper eller går sönder.

Micken kan då bete sig enl beskrivningen. Har för mig att det fanns ett fuskknep, typ:

Doppa den i stearin och dra några varv eltejp runt, ja ungefär så. Antagligen var det inte stearin

men ganska bra kunde det bli.

Det känns inte som Burstbuckrarna har så många år på nacken men fel kan det ju bli ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta låter lurigt.

Låter för mig som pickupfel.

En gitjusterare som jobbar åt en stor Svensk grossist har förklarat detta för mig en gång.

Kommer inte ihåg detaljerna men ungefär så här.

Spolen är belagd med vax eller något i den stilen som med tiden släpper eller går sönder.

Micken kan då bete sig enl beskrivningen. Har för mig att det fanns ett fuskknep, typ:

Doppa den i stearin och dra några varv eltejp runt, ja ungefär så. Antagligen var det inte stearin

men ganska bra kunde det bli.

Det känns inte som Burstbuckrarna har så många år på nacken men fel kan det ju bli ändå.

Det är inte stearin utan en vax av något slag. Jag ska be honom komma över med gitarren så att jag kan titta lite närmare ner i dess kropp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

En polare till mig har en Les Paul som har otroligt lätt att rundgånga. Det sitter två Burstbacker hb mickar i den.

Om spolen sitter löst inne i pickupen blir den "microphonic" dvs den tar även upp ljud i luften. Om det t.ex låter i högtalaren när du skriker i pickupen (hörs bäst med eko) är den "microphonic". När man "pottar", dvs dränker spolen i vax/paraffin så kan den inte röra sig längre. Be polaren lämna in gitarren om han är osäker på tillvägagångssättet, särskilt om det är en Gibson.

Halvakustiska gitarrer brukar gå lättare få i rundgång (vissa gitarrister byter till en sådan när de vill ha detta ljud)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade micken igår och, visst är den mikrofonisk. Det hjälpte lite att sätta ner den i höjd, men problemet kvarstår. Rundar mycket lätt.

Nu skulle man bara ta reda på hur vaxningen går till. Är det något som man kan lösa själv?

Finns det någon som har erfarenhet av det?

Tack för tipsen ni andra. Det guida mig rätt.

Mats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...