Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena !

NÀr jag spelar in pÄ min akustiska gitarr via line in/mic intaget, sÄ upplever jag att kvalitén pÄ gitarren Àr dÄlig.

Och vad jag förstÄr sÄ Àr det faktiskt inte programet eller ljudet i datorn som gör att ljudet blir konstigt.

Jag upplever t,ex. att 4'e strÀngen (D) typ "skorrar", ungefÀr som att - Först slÄr jag pÄ strÀngen, och strÀngen börjar lÄta/vibrera.

Sen nÀr strÀngen Àr pÄvÀg att sluta vibrera/sluta lÄta, sÄ Àr det som att, nÀr den ska tillbaka till utgÄngslÀget, sÄ lÄter det som om

den rör vid gitarr halsen, sĂ„ att ljudet blir "skorrande", vet inte hur jag ska förklara det pĂ„ annat sĂ€tt 😼

sen upplever jag att vissa strÀngar för ett otydligt ljud, speciellt de övre strÀngarna, (6)E, (5)A och (4)D.

Medans de undre strÀngarna (3)G, (2)B och (1)E, lÄter klart och tydligt.

Att tillÀgga Àr att gitarren Àr av relativt billig typ, och köpte den för ungefÀr runt 1200kr för nÄtt Är sedan.

För mig sÄ lÄter det som att det Àr gitarren det hÀnger lite pÄ, för jag upplever ungefÀr samma problem

om jag spelar pÄ gitarren utan att ha kopplat in den, alltsÄ bara för mig sjÀlv. Bara de att nÀr jag kopplar in den sÄ förstÀrks ju ljudet,

och dÀrochmed Àven de skönhetsfel som jag talar om.

Nu lÄter kanske frÄgan dum, men som sagt sÄ lÄter det i mina öron som att det borde vara gitarren som Àr av en billig typ, och sjÀlva

ljudet inte blir bÀttre pÄ den för det Àr en sÄ pass simpel gitarr.

Eller har det hÀr med EQ att göra ? Att sortera ut de toner jag inte vill höra ? Jag har försökt med detta, men det gÄr inte att rensa bort de dÀr

irriterande ljuden utan att jag t,ex. tar bort ALLT ljud frÄn Lo-mid och det lÄter bara inte bra.

SÄ vad tror ni ? Har det med EQ att göra ? Eller Àr det en ny gitarr som behövs, en bÀttre sÄ att sÀga ?

Hoppas jag inte snurrat till det allt för mycket och att det gĂ„r att förstĂ„ vad jag menar 😕

Annons
Postat

HallÄ!

Att linea akustiska gitarrer blir enligt min erfarenhet sÀllan speciellt bra. SÀrskilt om det rör sig om billigare gitarrer. Det handlar inte bara om hur gitarren i sig lÄter (utan att vara inkopplad) utan Àven om mickarna i gitarren som tar upp det ljud som du sedan linear in i datorn. De kan sitta lite skojigt eller bara vara dÄliga, vilket i vÀldigt hög grad pÄverkar ljudet.

Vad det gÀller eq osv Àr jag skeptisk... lÄter det kass i grundljudet Àr det sÀllan mycket man kan göra. Du skulle ju kunna försöka sÀnka

fulfrekvenserna, men dÄ kommer du Àven tappa annat i mixen som du verkar ha mÀrkt sjÀlv.

Sen Àr jag tyvÀrr ingen gitarrtekniker som vet vad man kan göra gitarren och dess mickar, jag kan bara rekommendera dig att istÀllet (om du inte redan har en?) införskaffa en lÀmplig "extern" mic. I den lite billigare klassen (men ÀndÄ mycket vÀl fungerande) hittar du till ex Shure Sm57 eller StudioProjects B1, bÄda runt 1000 lappen. Funkar Àven till sÄng.

Sen kan du aldrig rÀkna med att gitarren kommer att lÄta bÀttre inspelad Àn vad den gör akustiskt, sÄ om du inte Àr nöjd med grundljudet sÄ kan det vara dags att skaffa sig en ny gura. Men sen ligger ljudet inte alltid i grejerna heller, du kanske kan fÄ till ett apsnyggt, om Àn lite annorlunda ljud med gitarren du har.

DÄ var min uppsats hÀr fÀrdig, sÄ jag lÀmnar scenen till nÄgon som vet nÄgot om hur man kan fixa ett schysst gitarrljud via lineutgÄngen.

Postat
  Joelbille sa:
HallÄ!

Att linea akustiska gitarrer blir enligt min erfarenhet sÀllan speciellt bra. SÀrskilt om det rör sig om billigare gitarrer. Det handlar inte bara om hur gitarren i sig lÄter (utan att vara inkopplad) utan Àven om mickarna i gitarren som tar upp det ljud som du sedan linear in i datorn. De kan sitta lite skojigt eller bara vara dÄliga, vilket i vÀldigt hög grad pÄverkar ljudet.

Vad det gÀller eq osv Àr jag skeptisk... lÄter det kass i grundljudet Àr det sÀllan mycket man kan göra. Du skulle ju kunna försöka sÀnka

fulfrekvenserna, men dÄ kommer du Àven tappa annat i mixen som du verkar ha mÀrkt sjÀlv.

Sen Àr jag tyvÀrr ingen gitarrtekniker som vet vad man kan göra gitarren och dess mickar, jag kan bara rekommendera dig att istÀllet (om du inte redan har en?) införskaffa en lÀmplig "extern" mic. I den lite billigare klassen (men ÀndÄ mycket vÀl fungerande) hittar du till ex Shure Sm57 eller StudioProjects B1, bÄda runt 1000 lappen. Funkar Àven till sÄng.

Sen kan du aldrig rÀkna med att gitarren kommer att lÄta bÀttre inspelad Àn vad den gör akustiskt, sÄ om du inte Àr nöjd med grundljudet sÄ kan det vara dags att skaffa sig en ny gura. Men sen ligger ljudet inte alltid i grejerna heller, du kanske kan fÄ till ett apsnyggt, om Àn lite annorlunda ljud med gitarren du har.

DÄ var min uppsats hÀr fÀrdig, sÄ jag lÀmnar scenen till nÄgon som vet nÄgot om hur man kan fixa ett schysst gitarrljud via lineutgÄngen.

Har en preamp som jag kopplat in gitarren via line in/mic (Presonus Firebox).

Micken jag anvĂ€nder för sĂ„ng Ă€r just en Studio Projects B1, sĂ„ ska vĂ€l testa köra via den en gĂ„ng sĂ„ fĂ„r jag se 🙂

Men jag Àr ganska sÀker pÄ att jag i framtiden kommer skaffa mig en ny gura för jag har testat andra och det Àr sÄdan skillnad pÄ ljud.

Postat
  JoinAS sa:
Men jag Àr ganska sÀker pÄ att jag i framtiden kommer skaffa mig en ny gura för jag har testat andra och det Àr sÄdan skillnad pÄ ljud.

Även om du köper en bra gitarr sĂ„ kommer du fortfarande att vilja micka upp den dĂ„ det aldrig lĂ„ter lika bra med inbyggd mick.

Postat
  Gilbert sa:
Även om du köper en bra gitarr sĂ„ kommer du fortfarande att vilja micka upp den dĂ„ det aldrig lĂ„ter lika bra med inbyggd mick.

VÀldigt sant. Prova med micken, B1an fungerar ofta helnajs pÄ gitarr. Ett tips Àr att inte sikta allt för mycket mot sjÀlva hÄlet utan gÀrna lite lÀngre upp mot halsen, annars kan det bli vÀldigt mycket bas. Sen kan man komplettera med nÄgon annan mic om man har ocksÄ, kanske som tar upp mer fretljud (lÀngre uppÄt halsen) eller bas (nÀrmare hÄlet), eller en bit ifrÄn eller nÄgot annat. Man kan prova lite och se vad man hittar. Kanske kan du köra via lineutgÄngen ocksÄ och blanda in i mixen. Lek och lÀr!

Postat

AngÄende strÀngproblemet. Pröva att lÀgga nÄgonting under strÀngen för att pÄ sÄ sÀtt höja strÀngen och lösgöra den ifrÄn det somfÄr den o knorra. Pröva lite olika varianter. Det brukar funka tillfÀlligt i alla fall.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.