Jump to content
Annons

Yamaha i88x eller Roland FA-101


Zmolker

Recommended Posts

Tjena!

Jag är i behov av ett nytt ljudkort med fler in/ut än mitt esi juli@. Jag tänker mig 8 analoga in/ut och ett pristak på 4000kr. Jag har idag funderingar på ett beg. i88x eller ett nytt Fa-101. Yamahakortet kostar mig ca 3000kr och rolandkortet 4000.

Prylarna ska användas för simultan inspelning med lite mickar och så, även effektpåläggning live. Det behöver vara ett FW-kort då jag i framtiden planerar att köra bärbart till musiken åxå. Midi in/ut är även det ett måste.

Jag har hittat dessa två kort som uppfyller mina krav. Har ni andra förslag eller rekommendationer? Vilket av korten bör jag välja?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alesiskortet var det enda jag kunde hitta för under 4kkr. Som student är tyvärr ekonomin lite knaper.. Jag får en känsla av att rackkorten jag kikat på är bättre (vet dock inte varför). Vad tror ni ? Alesis IO26 får ändå ses som ett alternativ 🙂

Tack så mycket! Fler tankar/åsikter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ju ha spåren separerade in i cubase för att kunna lägga på effekter i realtid och kunna spela in flera personer (i detta fall 7 personer, alltså behövs 8 in/ut) samtidigt och därefter kunna redigera spår för spår.. Så tyvärr räcker inte en mixer. Alesiskortet, roland eller yamaha skulle fungera för dessa uppgifter, som jag har fattat det . Frågan är väl mer skillnader mellan saker som latency, drivrutiner, pris, portabilitet, expansionsmöjligheter, digitala anslutningar och preamps.

Yamahakortet är ganska gammalt, tror jag? Någon som vet om det håller måttet ännu eller om roland och alesis är mycket bättre? I så fall, på vilka sätt?

Tack för svar ändå 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte prövat något annat kort än i88x, men min synpunkt är att iallafall det kortet är bra, med två fina preamps. (Vill du spela in 7 analoga pers samtidigt måste du alltså förförstärka 5 kanaler på annat vis än genom kortet. Kanske bra att veta.)

Det går att "seriekoppla" med fler kort, åtminstone med sådana som använder Yamahas mlan-lösning. Tror det säkert går att expandera på andra sätt också, men har inte kollat upp.

Men som du skriver; det har ju några år på nacken, så kanske är det smidigare att köpa ett mer modernt. Om inte annat så för garantier och drivrutiners skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött att höra! Jag har en tvåkanalspreamp som jag kan använda till, sen har mina medmusikanter förmodligen någon också. så preamps kommer inte att vara något problem 🥰 Idag har jag en yamaha s90 med möjlighet till Mlan, jag fattar inte riktigt vad jag ska ha det till så jag har inte köpt något expansionskort till den. Men det kanske kan vara något i framtiden?

Men hur pass "dåliga" är drivrutinerna till i88x? och är det någon fara med att köpa begagnat ljudkort? Finns det någon anledning att satsa på något annat?

Tack så mycket för svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att folk på gearslutz.com (och på andra forum har jag för mig) gnällt om i88x's drivrutiner, men själv laddade jag hem dem från yamahas webplats till min mac book, och de funkar 2 år senare klockrent fortfarande.

Alltså, det är ju samma problem med beg ljudkort som med vad som helst annat begagnat - grejer kan gå sönder snabbt, går något sönder så finns ingen garanti, man kan inte alltid få support, eller man kan råka ut för lurendrejare. (Själv köpte jag mitt kort begagnat för 4000:-, och säljaren lovade att skicka en medföljande cd med lite pluggar och drivrutiner i efterhand. Den kom aldrig. Inte jättebesvärligt, men det sänker ju andrahandsvärdet i min tur.)

Apropå det. Du kanske vill köpa mitt i88x för 3000 kr? 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...