Jump to content
Annons

Gitarr hjälp/råd


Musician23

Recommended Posts

Jag har en Les Paul kopia av märket Gould, väldigt okänt märke, men provspelade den i musikaffärren och gillade den väldigt mkt ( hade bara min nybörjar strata då). Och självklart stödjer man sin lokala musikaffär!

Har som förebild Slash, älskar hans sound och stil. Så det är de ljudet jag vill gå på. Har kollat på att köpa de pickups han använder sig av, SD Alnico Pro 2.

Nu till frågan: är det meningslöst att köpa dessa miccar o sätta på min LP kopia? Eller ska man långspara, köpa en riktig Gibson istället. En annan tanke var att jag köper dessa miccar, sätter på min Gould. För att senare köpa en bättre kopia, Epiphone och då sätta miccarna där. Förstår att tyngden/materialet i Gibson ger en sån kraftigare ton och känsla, men om man jämför den med Epiphone med samma miccar. Prismässigt skiljer ju sig dessa gitarrer en del.

Vad tycker ni? Hur skulle ni tänka i mitt fall? Kan förövrigt säga att jag spelat gitarr på hobbynivå i 4 år, men ska nu verkligen satsa allt.

Tack på förhand!

Redigerat av Musician23
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skulle absolut gå på mikarna först och se var det tar dig - en Gibson går lös på en hel del, mycket pengar som bara går åt för märket. Köp mikarna, se hur du gillar soundet, vill du uppgradera dig igen kan du alltid flytta mikarna till den nya gitarren.

Glöm inte att kolla stärkare osv som är minst lika viktigt för soundet, om inte mer. Med rätt mikar och stärkare kommer du närmre än med rätt gitarr fast med andra mikar och annan signalkedja, och du får lite större svängrum att välja en gitarr som passar just dig vad det gäller typ av hals, tyngd, träslag osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för så snabba svar ! Jag har för tillfället en VoX 50w combo stärkare. Duger det tycker du? :rolleyes:. Ja den känslan har jag också, miccarna först. Sen e väl Epiphone inte så dåligt med både Alnicos Neck och Bridge miccar. Har fått den känslan att Epiphone är en rätt kraftig kopia!?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Kan förvisso vara lockande, men ack så skönt att kunna betala cash och slippa pynta ränta och ha en skuld som kommer ligga flåsandes i nacken på en ett bra tag framåt...

Ja det gör jag inte om i alla fall. Cash som gäller hädanefter. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya mickar är aldrig fel!!!

Du kan ju dessutom ta med dem till nästa gitarr.

Ett tips kan vara att försöka hitta mickarna beggat.

Beggade brukar humbuckers kosta runt 500:-

Kolla på:

http://www.diskantforum.se

och

http://www.ljudbojen.com/bojen

2 välbesökta gitarrforum.

Ang. Epiphone. Helt ok gitarrer, men FRUKTANSVÄRT överprissatta, dålig hardware.... och riktigt dåligt andrahandsvärde.

Om du inte lider av din Gould tycker jag att du skall behålla den. Epi är inte SÅ mycket bättre.

Leta i stället efter en beggad japansk LP-kopia. Burny, Greco, Tokai, Edwards, Ibanez osv. (hänvisar igen till ovan nämnda forum.)

Vad gäller voxen, så kan du absolut få ut ett fett Slashsound ur den...

Kolla in denna site: http://www.valvetronix.net/

Mycket matnyttigt för oss Valvetronicsägare. Bla. en massa settings som folk gjort.

Det här tex.

http://www.valvetronix.net/valvetronix/har...etails_454.html

Lycka till, och posta ett ljudklipp sedan så vi får höra hur det gått... 😛

Mvh

/petter

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök få till hans sound med de nuvarande mickarna, innan du köper nya. Så stor skillnad gör de faktiskt inte, om inte de du har nu är riktigt usla.

Aldrig kul att lägga ut pengar på något man inte behöver, och det finnas andra saker som påverkar soundet mer än mickarna, t.ex. förstärkare, spelteknik, högtalarna i förstärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för sidorna Petter, grym vox sida, visste inte att sådan fanns.

Jo Epi är väldigt dyra i Sverige men jag reser till USA lite då och då. Och Epiphone där är fruktansvärt mycket billigare, en 56 Goldtop kopia kostar 3500 kr. Alnico miccarna kostar 1400 styck här hemma men 700 kr där. Guitarcenter har oslagbara priser 😄

När det gäller min nuvarande gitarr så, jo den e väl inte helt värdelös. Det är väl miccarna som jag känner inte riktigt biter tillbaka. Detta är ju som sagt ett okänt märke och känns inte micccarna dom satt på är av bättre klass.

Jag ska nog ta mig till musikbörsen i Stockholm, provspela en epi där och känna.

Så kanske jag kan få upp ett före- och efter ljudklipp lite senare då med nya miccar 😆

Redigerat av Musician23
Link to comment
Dela på andra sajter

Mja... Jag vet inte vad mickarna kostar, men lägger du på det dubbla kanske du kan hitta en av de billigare Gibsonmodellerna? Ibland ser man dem för riktigt bra priser, kanske 4000. Jag skulle gnetat och sparat till en Gibson på en gång. Den står sig bättre i värde, kostar du på kopian blir den inte så mycket mer värd.

Och träslagets kvalitet har en mycket större betydelse än man kan tro, så bra mickar är bara en del av "hänget".

Om du letar och hittar en beg Gibson av lite enklare modell kan du ju dessutom sälja den du har. Med lite flyt blir alltihop då inte så mycket dyrare än om köper nya mickar.

En variant är att köpa bara en ny mick till stallet. De flesta kör väl rocknrollen på stallmicken.

Rocka på! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju så att soundet kommer ifrån fingrarna. Men den här gitarren tyckte jag lät hyfsat Slash. http://www.blocket.se/stockholm/Gibson_Les...tm?ca=2&w=3

Det exemplaret som jag testade höll dock inte stämningen nog pass bra. De flesta Gibsons jag spelat med, inklusive mina egna, har hållit stämningen väldigt bra, nästan som att spela med lås på halsen.

Mitt tips är som de här tidigare skrev att, kör med dina egna grejer. Spela med de tills du får det att låta bra.. Vi säger att du till exempel har skitgrejer som låter relativt illa när du spelar, men när du väl spelar via de prylarna och det låter bra, så låter du bra vad du än spelar med!

Gitarren gillar när du spelar med den, så spela allt du kan!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Helt sant som Nilsson säger. Är även träet inte det allra bästa heller är det bortkastat slänga på bättre saker som micar, stall etc. All mekanik är sämre på billigare gitarrer, inklusive pottar. Något många verkar glömma. Gör som Nilsson sade och spara istället till en bättre gura. Billigare Gibson går det väl dessutom få tag i när du är där borta också? De kan väl knappast vara lika dyra som här i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom hardwarekvalitén, som är kass, är det ju inte ens mahogany i de flesta Epis...

-56 goldtopen som nämns ovan är tex. i lind(basswood). Inget fel i det, i sig, men det låter ju inte som en goldtop från -56.

Hur man än vänder och vrider på det, är fortfarande epis inte riktigt värda pengarna.

Jag skulle inte betala 3500 för en 56 -gt. Inte ens om den var ny....

Du måste ändå byta mekanik och ev. mickar och då är den plötsligt en dyr gitarr.

Sedan kan man ju gilla epiphone, då är det ju bara att tjacka...

Men det är fortfarande ganska mediokra instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju så att soundet kommer ifrån fingrarna. Men den här gitarren tyckte jag lät hyfsat Slash. http://www.blocket.se/stockholm/Gibson_Les...tm?ca=2&w=3

Gibson faded kostade 13.995:- på börsen när de fanns. 13.000:- känns lite dyrt.

Dessa brukar gå för runt 9.000:-. Mycket bra gitarrer. En standard med billigare lack, helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...