Jump to content
Annons

Fasfel


busse

Recommended Posts

Jag testade spela min nya Bach P51 bas genom min Bassman silverface med 2 15 låda. Satte upp en SM57 på ena elemetet och en Röde NT3 på andra elementet. Testade att spela in och prövade då att fasvända ena micken vid lyssningen och då tycker jag att ljudet blev kraftigare, alltså verkade jag ha fasfel. Tar och pluggar in min Fender P51 för att höra skillnade mellan basarna kör med samma inställning och uppmickninga av samma stärkare, då till det roliga då jag lyssnar på siganlerna och fasvänder inspelnngen med Fendern blir ljudet tunnt. Kan man ligga rätt i fas men sen få fasfel om man byter bas som har ett annat frekvensspektra fast man kör med samma inställning och uppmickning av stärkaren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Fasfel har du i båda fallen. Men eftersom instrumentens övertoner och frekvensområde inte är identiska med varandra så blir fasfelen mer eller mindre påtagliga mellan instrumenten. Utsläckningar kan därför ske där ena instrumentet har det mesta av sin karaktär medan det kanske inte är så i fallet med det andra instrumentet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag skulle inte vilja att man kallar fenomenet för fasfel utan istället utsläckningar. Fasfel för mig är en induktiv eller kapacitiv bieffekt där strömmen hamnar efter eller före spänningen i fas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Om jag säger så här, är det "olika" fasfel på olika frekvenser? I sånt fall kan jag förstå det hela?

Ja det är det. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...