Jump to content
Annons

Tapco S5 vs ESI nEar 05?


gsgs

Recommended Posts

Jag har fått 2 st begagnat-erbjudanden; det ena ett par Tapco S5 för 2000:- och det andra ett par ESI nEar 05 för 1900:-

Jag har tyvärr inte möjlighet att provlyssna dem eftersom de inte finns här i uppsala, inte i butik heller.

Högtalarna kommer att användas i en sovrumsstudio ståendes precis intill en monitor.

Musiken jag arbetar med är mestadels hiphop, jazzrelaterat och elektronisk musik så basen är klart viktig.

Jag har ruskigt lite erfarenhet av monitorer så rekommendationer och tips önskas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Musiken jag arbetar med är mestadels hiphop, jazzrelaterat och elektronisk musik så basen är klart viktig.

Då kommer du nog inte att få vad du behöver med någon av dessa. Baselementen är för små. Jag hade ett par Esi förut och det var svårt att få någon bra uppfattning om basen om man inte drog på ordentligt, vilket inte alltid är så praktiskt. Sannolikt är det samma problem med Tapco. Du kan ju iofs komplettera med en sub vid tillfälle, men då är frågan om det inte är bättre att satsa på större monitorer från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör själv Tapco S5, och för 2000 så låter det som ett mycket bra pris!

Har inte lyssnat på Esi nEar 05. Men är helt nöjd med mina tapco.

Tycker S5:orna räcker gott å väl, beror väll iofs på vilken typ av musik

som kommer ut ur högtalarna. Det blir mest Pop/Rock/aukustisk musik

för min del.

Go 4 Tapco!

//S

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm ok, det blir ett snäpp högre i prisläge och ekonomin är inte vad man önskar.

Men det känns dumt att köra på något som inte håller speciellt länge.

Jag hittade ingen fraktinformation för sverige på

http://www.musicstorekoeln.de/englisch/, någon som har beställt därifrån och vet vad det kan ligga på ungefär?

Har inte beställt från den sidan men jag skickade iväg en order på en Takaminegitarr i förrgår från Hamburg och kostnaden på frakten är jäkligt låg på den butiken www.musik-service.de

ungefär 15-17 Euro kostade det

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste jag gå upp till ett 8" baselement för att få vettig bas eller funkar det ok med ett 6.5" ?

Jag uppskattar verkligen alla tips, tack.

8" baselement underlättar ju endast. Du får med fler lägre frekvenser och eftersom hip-hop bygger mycket på subbas och feta beats så är det bara ett plus att kunna mixa det också.

Det är lätt att överdriva basen i mindre monitorer som jag gjorde med mina nEar05:or. Basen va hög som satan när jag kom till ett annat system men lät bra hemma hos mig. Detta löser man ju iof bara genom att lära sig sina monitorer vilket jag gjort nu. Men för enkelhetens skull så gå upp på 8"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Måste jag gå upp till ett 8" baselement för att få vettig bas eller funkar det ok med ett 6.5" ?

Det är ju inte bara elementets storlek som bestämmer basmängden. Lådvolym och design påverkar ju även en hel del.

Mina Yorkville YSM1p har element på 6.5" men ger klart bättre bas än M-audio BX8 som har 8"...

Har hört folk säga att 8" element ofta ger mer bas, men att den blir luddigare och otydligare... (Behringer Truths känns nästan som ett bevis för att det ligger nåt i det... 😄)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...