Jump to content
Annons

Keyboard - Yamaha eller Casio?


Blander

Recommended Posts

Annons

Vill du ha ljud i keyboarden eller bara kunna spela på datorbaserade synthar? Casio är generellt skräp. Yamaha gör allt från skräp till skitbra saker. Många av det billigare midiklaviaturen (utan ljud alltså) är extremt plastiga och tråkiga att spela på. En variant är att du köper nåt gammalt åbäke som har dåliga ljud men sköna tangenter. Själv har jag en Yamaha AN1x som midiklaviatur är tycker den är ok att spela på. Korg M1 kan du nog hitta för en billig summa och den har också ett bra klaviatur. Roland U20 och domdär gamla häckarna är också helt ok att spela på.

Link to comment
Dela på andra sajter

vacum / har också en AN1x och tycker den är helt sjysst att spela på. Gedigen på nått sätt. En AN1x borde gå att få tag i för en 3000:- om du har tur. Själv tror jag inte att jag kommer släppa min.

Men varning för M1. Nä tack ocharmig som en Volvo 245, visserligen gedigen men tung och ohanterlig... Den synten har inte åldrats med värdighet....

gå in på vintagesynth för att jämföra: http://www.vintagesynth.org/

eller sonicstate.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att M1;an väger 19kg. Då borde man kunna få lite gedigen känsla i klaviaturet.

Men det är inte värt priset att kånka runt på en sån tung pjäs, man tröttnar, jag lovar.

Vad gäller AN1x går det att få ut bra ljud om man bara lägger ner lite jobb på programeringen av ljuden. Okej den kanske inte låter som impOscar Vst:n men

för det låga priset är den ett kap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att M1;an väger 19kg. Då borde man kunna få lite gedigen känsla i klaviaturet.

Men det är inte värt priset att kånka runt på en sån tung pjäs, man tröttnar, jag lovar.

Vad gäller AN1x går det att få ut bra ljud om man bara lägger ner lite jobb på programeringen av ljuden. Okej den kanske inte låter som impOscar Vst:n men

för det låga priset är den ett kap.

🙂 M1an väger, jag vet.. Hade en på gymnasietiden och kånkade på bussen ett par gånger i veckan för rep med olika band.

Kom att tänka på att man ska leta upp en DX7 annars. Dom är lite roliga som synthar OCH har ett bra klaviatur. Bara en MIDIkanal men låter fint om man gillar FM.

edit: skumma meningsbyggnadsfel. jag är trött!

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej!

Som sagt tidigare köper du en Casio kan du kanske ge workshop på dagis...

Själv har jag haft en Yamaha CS1X. Nu kör jag på en CS2X som midiklav till datorn... Men fungerar även som andra klaviatur när jag spelar ute...

Ljuden är inte dom bästa men jämnför man med casio så förstår du resten...

Annars ett bra tipps som grabbarna skriver är An1x (samma princip)

Men det bästa för dig skulle jag tro är en Yamaha CS1X

Du borde nog kunna skaffa dig den för 2500 kronor - kolla blocket...

hittade två stycken 1.) 2300:- 2.)2500:-

Har hyfsade tagnenter realtime kontroller pitchband o modulation (som för övrigt saknas för ofta på billagare keyboards). Men även extra funktioner så som:

Sustainpedal, footcontroller, volumepedal, linein...

Jag tror det är det bästa för dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...