Jump to content
Annons

Ska bygga ett controll-bord...


Recommended Posts

Hejsan.

En kompis till mig erbjöd sig att snickra ett bord till mig eftersom jag hjÀlpte han att lÀgga nÄgra solon pÄ hans demo. Och jag vill gÀrna ha lite tips pÄ hur det skulle kunna se ut.

Vilka material Àr snyggt/bra?

Jag vill ha det ganska stort med tanke pÄ att det ska stÄ monitorer, skÀrm, midiklaviatur, mixer och eventuellt ett rack men funderar pÄ att ha det vid sidan av eller nÄgot.

Mixer skall vara försjunken i bordet. Hade tÀnkt mig nÄgon mackie VLZ pro.

Eftersom miljön spelar in vad gÀller min kreativitet sÄ vill jag kunna pussla ihop en snygg design desutom. En list med en orange ljusslinga som ocksÄ Àr försjunken runt borde och sedan ett plexiglas, cover kanske?

Alla fina idéer Àr vÀlkommna. Ser detta mest som en kul grejj.

MVH//Kenny

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat (redigerat)

SĂ„dĂ€r. nu ska det kanske fĂ„ ere fantasier att börja flöda? 😳

KÀnns lite fÄnigt men det Àr skojj att pula med byggen =).

bild.jpg

Den oranga "randen" ska förestĂ€lla en "V" försĂ€nknig i bordet dĂ€r det ligger en ljusslinga med plexiglas över. Plupparna pĂ„ sidorna finns för att frugan ville dekorera med ett par lavalampor đŸ˜±

edit: Oj ska Àndra storlek =).

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jadu. đŸ˜±

Det Ă€r vĂ€l ganska mycket upp till ens egen smak hur man vill ha det. Bara du tĂ€nker pĂ„ att det blir praktiskt i slutĂ€ndan, sĂ„ att du har allt inom rĂ€ckhĂ„ll. 😳

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ska bakkant pÄ skrivbordet verkligen vara kurvigt? Blir inte det osmidigt vid möblering?

Eller ser det bara konstigt ut pÄ bilden?

Jag skulle ha en rak kant dÀr bak iaf... annars ser det bra ut =)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Viktor:

Jo men jag har upptÀckt att förutom musik sÄ Àr jag sÄ jÀvla oestetisk man kan bli sÄ dÀrför vill jag lÄna eran fantasi =). Jo jag har funderat pÄ det praktiska. PÄ bilden sÄ ser det ju ganska bekvÀmt ut. =)

Osiris:

Hmm jo det verkade fint. TÀnk pÄ att det Àr tÀnkt att man ska ha vÀggen i ryggen och man tittar ut mot ett rum. AltsÄ ingen vÀgg framför. =)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

du skulle ju kunna bygga ett U-format bord. SÄ du har alla prylar runt dig, om du fattar. Ganska brett och sÄdÀr sÄ du har bra plats.

Sen snitsar du till det med lite rundade kanter osv sĂ„ blir det finemang. 😳

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Haha jo men det ni sÀger lÄter inte alls som en dum idé.

Det blir ju smidigt att vÀnda sig om ocksÄ. Men jag har tÀnkt pÄ en annan sak.

Jag vill ju sÄklart ha monitorerna framför mig. Men jag har hört pÄ ryktesvÀgar att man inte bör ha nÄgonting alls stÄendes emellan monitorerna. Och om det e sant sÄ har man ju en till sak att tÀnka pÄ om jag ska bygga ett bord.

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Jag vet inte hur mycket det pÄverkar faktiskt. Har blivit starkt avrÄdd frÄn att placera nÄgot emellan. Av 2 pers iaf. Man ska tydligen inte ens en placera en rackeffekt emellan. SÀnka ner skÀrmen i bordet skulle ju förvisso vara ganska frÀckt men Àr det bekvÀmt?

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ovansidan av skÀrmen bör vara i höjd med dina ögon. ufomadt lÄter najs....

Sen sÄ fÄr du ju fixa upp monitorerna lite som redan pÄpekats... I vÄrt kontrollrum har vi byggt en hylla ovanför bordet.... Sulle ju kunna funka.... Sen sÄ Àr det ju mycket rock med leopardskin. Kanske pÄ hyllan med moitorerna!?

Vi ska stĂ€da imorgon och fĂ„ inte lite mer prylar... Kan ju fixa upp bilder dĂ„... Ska tĂ€nka lite pĂ„ saken... Kan ju fĂ„ upp nĂ„gon ide. Är sjuktligt trött just nu bara. Gick pĂ„ cafe för att trĂ€ffa en kille som kanske vill boka oss, sen sĂ„ blev det slagge 😄

/Oskar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ännu lĂ€ttare för att kunna skissa pĂ„ nĂ„got slags bord Ă„t dig vore ifall man skulle kunna fĂ„ en grovskiss av rummet..Samt vart i rummer du tĂ€nkt placera dig pĂ„ ett ungefĂ€r ..

Vi har precis bygg 3 st olika bord i vÄran studio dÄ alla 3 rummen hade olika grundförutsÀttningar frÄn början..

2 st Àr relativt raka , och 1 Àr ungefÀr sÄ som du har tÀnkt dig..

Jag hamnade med bordet som ser ungefÀr ut som ditt (Vi hade det i andra studion tidigare ) och det enda jag kan anmÀrka pÄ av egen erfarenhet nÀr det gÀller sÄdana typer av bord Àr att om ni Àr Flera som vill arbeta samtidigt sÄ Àr INTE den designen att rekomendera , Hellre dÄ ett relativt rakt bord eller Konvext ( OmvÀnt U ).

Vidare som du sÀger skall ju du sitta i en liksidig triangel sÄ enligt din ritning stÄr monitorerna troligtvis för nÀra varandra..

Men om du nu mot all förmodan vill ha ett sÄdant bord som du skissat pÄ sÄ skulla jag förlÀnga nÄgon av sidorna förslagsvis sidan dÀr 9:an Àr sÄ att denna hammnar pÄ bordet.

Sedan skulle jag kanske inte lÀgga en Ljusslinga under högtalarna för möjligt jordbrum eller annan störande frekvens(Vore synd och göra jobbet och upptÀcka att allt var förgÀves)

Sedan skulle jag byta plats pÄ tangentbord och Klaviatur , Men det Àr mest för att jag personligen anvÀder tangentbordet mer Àn Klaviaturet

Som dom sade tidigare kan du sÀnka in skÀrmen i bordet , Har det personligen och tycker att det Àr vÀldigt bekvÀmt.

Vidare alla sÄ kallade" insÀnkta " mixerbord och dylikt Àr ju estetiskt vÀldigt tilltalande men FrunktansvÀrt opraktiskt nÀr det Àr dags att byta till ett annat.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jo det dÀr med monitorerna gÄr ju flytta pÄ sen om man vill.

HÀr Àr en skiss pÄ rummet iaf. MÄtt och sÄnt har jag ingen aning om men det Àr tillrÀckligt stort.

rummet.jpg

Kanske? eller vad tror ni?

Det Àr sluttande vÀggar som jag har markerat och ett bÄs i hörnet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
Ännu lĂ€ttare för att kunna skissa pĂ„ nĂ„got slags bord Ă„t dig vore ifall man skulle kunna fĂ„ en grovskiss av rummet..Samt vart i rummer du tĂ€nkt placera dig pĂ„ ett ungefĂ€r ..

Vi har precis bygg 3 st olika bord i vÄran studio dÄ alla 3 rummen hade olika grundförutsÀttningar frÄn början..

2 st Àr relativt raka , och 1 Àr ungefÀr sÄ som du har tÀnkt dig..

Jag hamnade med bordet som ser ungefÀr ut som ditt (Vi hade det i andra studion tidigare )  och det enda jag kan anmÀrka pÄ av egen erfarenhet nÀr det gÀller sÄdana typer av bord Àr att om ni Àr Flera som vill arbeta samtidigt sÄ Àr INTE den designen att rekomendera , Hellre dÄ ett relativt rakt bord eller Konvext ( OmvÀnt U ).

Vidare som du sÀger skall ju du sitta i en liksidig triangel sÄ enligt din ritning stÄr monitorerna troligtvis för nÀra varandra..

Men om du nu mot all förmodan vill ha ett sÄdant bord som du skissat pÄ sÄ skulla jag förlÀnga nÄgon av sidorna  förslagsvis sidan dÀr 9:an Àr sÄ att denna hammnar pÄ bordet.

Sedan skulle jag kanske inte lÀgga en Ljusslinga under högtalarna för möjligt jordbrum eller annan störande frekvens(Vore synd och göra jobbet och upptÀcka att allt var förgÀves)

Sedan skulle jag byta plats pÄ tangentbord och Klaviatur , Men det Àr mest för att jag personligen anvÀder tangentbordet mer Àn Klaviaturet

Som dom sade tidigare kan du sÀnka in skÀrmen i bordet , Har det personligen och tycker att det Àr vÀldigt bekvÀmt.

Vidare alla sÄ kallade" insÀnkta " mixerbord och dylikt Àr ju estetiskt vÀldigt tilltalande men FrunktansvÀrt opraktiskt nÀr det Àr dags att byta till ett annat.

SÄg att du lade till lite. Hmm ljusslingan var ju nÀstan halva charmen med idén sÄ det kÀnner jag att jag mÄste lösa pÄ nÄt vis. Och man vill ju inte ha störningar heller.

Med en skÀrm nedsÀnkt tror jag nog att jag skulle kunna trivas.

Mixerbordet kommer jag nog "vilja" dras med ett tag eftersom mackie (tycker jag) Àr vÀldigt bekvÀma att jobba med. Inskaffar jag nÄt vassare sÄ fÄr det nog bli ett senare problem.

MVH//Kenny

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fast har du dem mer vinklad ut frÄn bordet borde det kunna lösa sig , SÄ att mixer slutar bÀr bordet börjar om du förstÄr ..

Aha jo men om man kanske skulle kunna göra nÄn lucka pÄ framsidan som man kan komma in under och koppla ihop mixern med rackeffekterna om man nu vill ha effekterna under bordet?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Neko hjÀlpte till massor nu.

Han skissade fram en bild som jag föll för faktiskt. Riktigt underbart.

Massor cred till Neko. Tackar som tusan =).

Har ni fler förslag sÄ Àr det bara att hojta till. Vill fÄr det sÄ bra som möjligt som sagt.

snabbskiss.jpg

top.jpg

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...