Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag va i en musikaffär idag och där sa dom att allt ljud låter bättre (även musik, spel osv) om man har ett bra ljudkort, är det så? Blir ljudet mer klart liksom, bättre bas eller vad är skillnaden? Det jag upplever är att är jag kör många VST-instrument samtidigt så kan det knastra ibland, är det ljudkortet som är haken då? Jag vill med mitt ljudkort slippa detta, jag vill kunna koppla in en mikrofon och spela in samt om det nu blir bättre ljud så vore inte det fel ^^

Jag har inte jättehöga krav, men nått bra externt usb-kort runt dryga tusenlappen.

(Blev tipsad i affären om dels nya M-Audio Fast Track, samt Steinberg C12, sista va lite dyrt dock. Tips på bra nybörjar-mikrofon välkomnas också!)

Redigerat av kongomeister
Annons
Postat
Jag va i en musikaffär idag och där sa dom att allt ljud låter bättre (även musik, spel osv) om man har ett bra ljudkort, är det så? Blir ljudet mer klart liksom, bättre bas eller vad är skillnaden?

De mest uppenbara skillnaderna är att man ofta får ett klarare ljud och lägre brusnivå.

Det jag upplever är att är jag kör många VST-instrument samtidigt så kan det knastra ibland, är det ljudkortet som är haken då? Jag vill med mitt ljudkort slippa detta, jag vill kunna koppla in en mikrofon och spela in samt om det nu blir bättre ljud så vore inte det fel ^^

Om du får knaster när du försöker köra fler saker samtidigt, så beror det inte på ljudkortet, utan på att datorn blir för mycket belastad. Den belastningen kan du minska genom att ställa in längre latency eller skaffa en kraftfullare dator, om det inte räcker att ändra latency...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.