Jump to content
Annons

uppgradera datorn


mattsster

Recommended Posts

Har en stationär fujisu siemens Scaleo 600 med några år på nacken. har använt den för inspelning i cubase rätt länge men skulle önska att jag slapp tixa så mycket varje gång för att få den att inte over loada. när jag kör EZd och tex guitar rig 4 samtidigt så slår cpu mätaren i taket. har bara 512 i ram vilket är lite, så skulle det räcka att ex uppgradera till 2 gb, eller påverkar det inte cpu-mätaren alls? har taskigt med stålar så någon ny dator vill jag unvika att köpa.

här är specen på min dator http://uk.ts.fujitsu.com/rl/servicesupport...3F%20095372.htm

god fortsättning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Jag hade en 3gHz singlecore som var 5 år gammal och på arr som den kroknade på spelar min nya 2.66 gHz (quadcore 5i) på ca 20% av totala kapaciteten. Min gamla 3gHz klarade kanske 3-4 Amplitube... sedan dog den.

Det är skillnad på en gammal häck och en ny dator.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

ok, det är så illa alltså, brukar iofs alltid lägga guitarrig på in kanalen och spela in med effekten för att spara lite cpu... men att behålla datorn och byta minne och processor är bara bökigt eller?

någon som kan rekomendera en ny dator till bra pris?

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, det är så illa alltså, brukar iofs alltid lägga guitarrig på in kanalen och spela in med effekten för att spara lite cpu... men att behålla datorn och byta minne och processor är bara bökigt eller?

någon som kan rekomendera en ny dator till bra pris?

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mod...3C-60FD7D0016AE

Ett exempel på en musikdator du kan använda, vet ej vad du har för ljudkort, om du behöver firewire saknas det.

Operativsystem, CD/DVD kan du ta från din nuvarande, samt hårddisken som sitter i, rekommenderar minst 2 hårddiskar.

Går säkert att pressa priserna några 100-lappar om du tittar på någon annan site än komplett.se.

Annars skulle jag inte rekommendera att titta på billigare komponenter om du vill ha något som är stabilt.

Redigerat av cRiTza
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mod...3C-60FD7D0016AE

Ett exempel på en musikdator du kan använda, vet ej vad du har för ljudkort, om du behöver firewire saknas det.

Operativsystem, CD/DVD kan du ta från din nuvarande, samt hårddisken som sitter i, rekommenderar minst 2 hårddiskar.

Går säkert att pressa priserna några 100-lappar om du tittar på någon annan site än komplett.se.

Annars skulle jag inte rekommendera att titta på billigare komponenter om du vill ha något som är stabilt.

se där ja, tack... är inte så¨haj på att sätta ihop skiten bara=( kollade på datorer på net on net och hittade några prisvärda alternativ, dock flera dual core, är det för lite? bör det vara minst 3 kärnigt??

Link to comment
Dela på andra sajter

se där ja, tack... är inte så¨haj på att sätta ihop skiten bara=( kollade på datorer på net on net och hittade några prisvärda alternativ, dock flera dual core, är det för lite? bör det vara minst 3 kärnigt??

En snabb dualcore mer än fördubblar prestandan i den dator du har nu, som någon sa tidigare i tråden så har det hänt mycket med processorer sedan din dator byggdes. Man kan inte bara titta på antalet cores eller GHz. En celeronprocessor är inte lika snabb som en core 2 duo även fast de båda kan ha dubbla kärnor.

Du skulle komma långt med en dualcore, men jag skulle ändå rekommendera en quad.

Den jag valde åt dig kostar 950kr, och för dom pengarna får man inte så mycket bättre prestanda om man inte överklockar. (Mig veteligen)

Du kan hitta en lika bra dator på t.ex. www.inet.se eller någon annan av de stora, webhallen, indomo, mfl.

Flera av dem sätter ihop datorn åt dig för några hundralappar.

Vet inte var du bor någonstans, men det finns säkert flera här på forumet som skulle bygga ihop den åt dig för en slant.

Jag skulle det, tycker sånt e skoj.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...