Jump to content
Annons

Humbuckers till Strat


Dominoes

Recommended Posts

Hej!

Jag tänkte köpa mig en Stallhumbucker i singlecoil-format till min Strata. Och det jag är ute efter är att kunna få den där feta "les paul-disten".

Har någon erfarenhet om vad som låter bra?

Jag har blivit särskillt intresserade av 2 olika modeller; Seymour Duncan Hotrails SHR-1 och DiMarzio SuperDistortion.

Men, eftersom jag inte provspelat någon av dessa mikrofoner i stall läge på en Stratocaster skulle jag vilja be om råd.

Någon som har en humbucker i sin strat? Hur låter de med dist? Något att rekomendera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har kört båda de mickarna. Jag föredrar Dimarzio Super Distortion för den har rakare frekvensgång. Dock så tycker jag väl inte att jag kan kalla det LesPaul dist, det tror jag att man behöver en tung mahognygitarr till...

/Johan

EDIT Seymor duncan har ju en lite svagare mick som heter little59, som låter riktigt bra.

Redigerat av djbolton
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tänkte köpa mig en Stallhumbucker i singlecoil-format till min Strata. Och det jag är ute efter är att kunna få den där feta "les paul-disten".

Har någon erfarenhet om vad som låter bra?

Jag har blivit särskillt intresserade av 2 olika modeller; Seymour Duncan Hotrails SHR-1 och DiMarzio SuperDistortion.

Men, eftersom jag inte provspelat någon av dessa mikrofoner i stall läge på en Stratocaster skulle jag vilja be om råd.

Någon som har en humbucker i sin strat? Hur låter de med dist? Något att rekomendera?

Gillar du gitarren men vill ha humbuckersound så är väl hotrail ett perfekt val.

Jag har inte koll på andra alternativ av stackade humbucker men SD HR är fina grejjer, bara att skruva i, inget mek.

Jag har själv en USA strata med SD HR och är klart nöjd. Har dock inte gjort jämförelsen med en mahogny LP.

Di Marzio SD är ju en vanlig humbucker (i alla fall min). Skall du stoppa in en sådan så blir ju det mek på ett helt annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hotrailen har ett lite vasst, diskantigt ljud, i mina öron. Men, det finns en kopia på GMF som låter SVINBRA!!!!

Jag har den i 4 av mina strator. Rekomenderas verkligen.

Dessutom kostar den bara 395 spänn... 😛

http://shop.gmf.se/product.htm?product_id=...mp;search_page=

bra skit.

Annars är SD Jeff Beck junior och little-59 bra alternativ. De har en litet varmare ton än Hot railen

Men LesPaulljud får du aldrig ur en strata. Sruvad hals, svaj med fjädrar och hålrum under plektrumskyddet. Men bra kan det låta, och brumfritt.

Mvh

/petter

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade Hot Rails på en av mina strator men det var länge sedan, slutet av 80-talet. Stor besvikelse, det lät inte i närheten av en humbucker, inte då i alla fall. Nu för tiden kanske det låter mer som skall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...