Jump to content
Annons

Hjälp mig att välja Keyboard!


FiaLotta

Recommended Posts

Hejsan! första inlägget här.

Har fått en Yamaha PSR e413 av sambon i julklapp men jag är inte säker på att jag vill behålla just den här.

Verkar nämligen inte som att man kan koppla mikrofon till som killen i affären sade.

Mina krav är

Bra inlärningsfunktion

Kunna koppla Mikrofon och hörlurar gärna pedal också.

Ska kunna använda den via datorn och ladda hem nya ljud till den och liknande.

Sambon har köpt min för 3000kr och jag måste byta till en ny i samma butik eftersom dom inte har återköp.

3000kr är alltså budgeten, men jag kan tänka mig att lägga till några hundra.

Bra kvalitet ska det naturligtvis också vara 🥰

Jag blir väldigt tacksam och glad om någon kunde ge mig förslag.

Det är inte så lätt själv att ge sig in i djungeln när man aldrig har ägt ett Keyboard förr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Stämmer bra att den inte har någon mikrofoningång. Tyvärr tror jag att detta generellt är ovanligt på såhärpass billiga keyboards - framförallt hos Yamaha.

Rätta mig gärna om jag har fel, någon!

I vilken musikaffär är keyboarden inköpt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer bra att den inte har någon mikrofoningång. Tyvärr tror jag att detta generellt är ovanligt på såhärpass billiga keyboards - framförallt hos Yamaha.

Rätta mig gärna om jag har fel, någon!

I vilken musikaffär är keyboarden inköpt?

den är köpt på Halmen.

Jag har tittat på Casio också, men vad jag har förstått så är det sämre kvalitet på dom i samma prisklass?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, ska kika runt lite och komma med förslag sedan.

Men... Varför är det viktigt att du ska kunna koppla in en mic i den? För utifrån det jag sett hittills så måste man upp till minst 10000 kr för att få micingång...

Redigerat av The_CyBorg
Link to comment
Dela på andra sajter

oj, jäklar! ja det är lite mer än vad jag som helt totalt nybörjare hade tänkt att ge.

jag hade velat kunna spela och sjunga samtidigt, men jag får kanske skippa det?

eller kanske man kan göra på ngt annat sätt.

så är kanske den är det bästa man kan ha för pengarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

oj, jäklar! ja det är lite mer än vad jag som helt totalt nybörjare hade tänkt att ge.

jag hade velat kunna spela och sjunga samtidigt, men jag får kanske skippa det?

eller kanske man kan göra på ngt annat sätt.

så är kanske den är det bästa man kan ha för pengarna?

Hehe, jag misstänkte nästan det (annars så är ju Yamahas Tyros-keyboardar VÄÄLDIGT bra, men kostar typ 10 gånger mer än den du fick)...

Så länge du inte ska spela in eller uppträda så kan du ju sjunga utan mik...

Jag har inte lyssnat på några ljudexempel, men på pappret verkar denna vara väldigt mycket bättre än den du fått, även om den är tusenlappen dyrare... Men den verkar också vara mer inriktad åt pianohållet, vilket ju iofs är trevligt.

Mitt tips är nog att du kollar runt lite på YouTube efter de som är i vettig prisklass (så du får höra när folk som kan spela testar instrumenten - det är ju då de låter som bäst) och utgår ifrån vilken du gillar ljudet mest på... Gå sedan till musikaffären och testa lite själv/be om demonstration 😆

Det kommer säkert bli jättebra detta, huvudsaken är inte att du hittar ett megadyrt instrument utan ett som du trivs med 😛

God jul!

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=127396

Micro korg har ju inbyggd mic , för endast vocoder tror jag men är inte säker.

Få oktav dock, men det var det första som dök upp i mitt huvud.

Finns iof en XL version tror jag men vet inget om den.

Nackdelen med MicroKORG är ju (oavsett storlek) att det "bara" är en synt - det trådförfattaren söker är ju en keyboard, vilket iaf jag förutsätter innebär inbyggda komp och ljud som liknar många andra instrument. MicroKORGen låter ju mest bara synt och inte så mycket piano t.ex. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag misstänkte nästan det (annars så är ju Yamahas Tyros-keyboardar VÄÄLDIGT bra, men kostar typ 10 gånger mer än den du fick)...

Så länge du inte ska spela in eller uppträda så kan du ju sjunga utan mik...

Jag har inte lyssnat på några ljudexempel, men på pappret verkar denna vara väldigt mycket bättre än den du fått, även om den är tusenlappen dyrare... Men den verkar också vara mer inriktad åt pianohållet, vilket ju iofs är trevligt.

Mitt tips är nog att du kollar runt lite på YouTube efter de som är i vettig prisklass (så du får höra när folk som kan spela testar instrumenten - det är ju då de låter som bäst) och utgår ifrån vilken du gillar ljudet mest på... Gå sedan till musikaffären och testa lite själv/be om demonstration 🙂

Det kommer säkert bli jättebra detta, huvudsaken är inte att du hittar ett megadyrt instrument utan ett som du trivs med 🙂

God jul!

Tack så jätte mycket för dina råd. Jämför man de båda keyboarden på hemsidan verkar det inte skilja massor men när jag lyssnar på youtube (på de få jag hittade av den andra) så tycker jag nog att den klart låter bättre och har bättre pianoljud.

Kanske ska jag för en gångs skull i år inte byta julklappen som sambon köpt(stackars sambo), för frågan är ju om jag själv märker skillnaden med den lilla erfarenheten jag har.

Jag ska ändå åka in till affären för att köpa hörlurar så jag kan bespara min sambo oljudet av min oförmåga,

och upprepningen av den enda låten jag kan(listen to your heart) 😛

kanske ska jag då be om en ordentlig genomgång av den för att få ut mer?

det jag saknar lite från de simpla keyboarden jag provat innan är att man bara kunde välja "piano" eller "orgel"

för att välja ljud medan jag på denna måste leta upp olika sånger för att hitta det ljudet jag vill använda mig av 😆

åter igen, tack så mycket.

God Jul

Link to comment
Dela på andra sajter

oj, jäklar! ja det är lite mer än vad jag som helt totalt nybörjare hade tänkt att ge.

jag hade velat kunna spela och sjunga samtidigt, men jag får kanske skippa det?

eller kanske man kan göra på ngt annat sätt.

så är kanske den är det bästa man kan ha för pengarna?

för att sjunga samtidigt? För sådant sak behöver INTE din __SYNT__ mic ingången. Syntar med micken är inte för sångerska röst. Det är för vocoder funktion. Du blir besviken om du tror att det är bra mic för sångerska röst.

Det är enkelt att bara dra och koppla mic till datorn, och mixa ihop syntljud och mic i datorn.

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

för att sjunga samtidigt? För sådant sak behöver din __SYNT__ mic ingången. Syntar med micken är inte för sångerska röst. Det är för vocoder funktion. Du blir besviken om du tror att det är bra mic för sångerska röst.

Det är enkelt att bara dra och koppla mic till datorn, och mixa ihop syntljud och mic i datorn.

Bara bra om du köper något tangentbord utan mic. Den synt som har mic på (Microkorg) har mic för helt annorlunda sak -- vocoder, och det är inte alls det samma sak som sångerska röst. 🙂

Synt med 5 oktaver ...

Och eftersom din prisnivå sätter också begränsningar kan du inte köpa ny synt utan andrahand om du vill ha bra tangentbord.

Jag tänker att för din behov är ganska bra att besöka JAM.se för andrahand syntar och därifrån kan du få RIKTIG bra synt. ;-)

Rekommendationer efter jag hade kollat: Korg M1, gå till Stockholms butiken och spela själv. 🙂 Det är en bästa tangentbord. 🙂 Med datoren kan du dra och koppla vilken som helst synt. Andra möjlighet Korg Wavestation EX. Både syntar är 3000 SEK. Där finns dessutom Roland SH-201 just nu. Dessa andrahand butiken är bättre väl om du vill få billig och bra synt. Du får prova dig själv där.

dessutom ny synt har inte alltid bra tangentena än gamla, utan högre pris (t.ex. Roland Juno-G tangentbord känns DET SAMMA som gammalt model från 1985 😄) .

Jag själv har köpt andrahand tangentbord och är mycket nöjd.

Och när du har skaffat synten, dra och koppla synt med datoren, därefter dra och koppla mic med datoren. Så har du både syntljud och sång.

EN annan rekommendation, om du kan hitta den... KAWAI K4 -- inte så bra röst men en riktig bra tangentbord-synt! Dessutom billig. Möjligt bara att skaffa via e-bay för 120..180 EUR. Rekommenderas.

Bara en sak förstår jag inte, vad är den inlärningsfunktion? Tangenter med ljus? Vet inte.

Pedalen kan du koppla med alla syntar.

Som jag skrev i första inlägget så måste jag om jag ska byta göra det i samma butik som det här är köpt i, alltså på Halmen Musik i Helsingborg.

Anledningen till det är att dom inte har återköp utan endast bytesrätt.

Inlärningen är inte tangenter med ljus(fast det finns väl) utan en guide där en del låtar finns som man kan spela upp och lyssna på sedan visar displayen hur du ska spela på tangenterna, hastigheten bestäms sedan efter hur fort du själv spelar.

Jag kan ju inte så mycket så jag tänkte att det kunde vara ett trevligt sätt att komma igång.

ackord och sådant kan jag grunderna men det går inte fort precis och jag kan inte direkt själv känna när jag ska ändra ackorden för att ta grundtonen i lägre oktav och sådant...

Tack annars för dina synpunkter men tyvärr är det alltså för sent för ett begagnat. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

undrar också om de skolorna som finns att ta genom kursbrev hem i brevlådan är något att ta eller det är skit?

Om det är gratis, använd möjlighet. Det är den enda möjlighet att veta. Vad passar inte till någon annan passar kanske för dig.

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan anledningen till att varför du ska just skaffa andrahand synt är att alla bra syntar och tangentbordena som är nya kostar alltid mer än 7000 SEK, och det menar inte att dem är särskilt bra. (T.ex. Roland SH-201 haft för pris 7000 SEK i musikbörsen på 2006, men nu kan du se det samma synt för 3000 SEK i jam.se).

Gamla bra syntar som varit helt nya på 1995 t.ex. haft också pris 16000...35000 SEK, men nu kan du få dem för 2000..5000 SEK.

Några rekommendationer till (OBS! Dessa är gamla syntar som finns i e-bay och i andrahand synt butiker kanske och i musikbörsen är dessa raritet 🙂 ):

Roland XP serie (Roland XP-10, XP-60, XP-80)

Hjälper mycket om du öppnar vintagesynth.com, tittar model beskrivning, lyssnar ljuddemo, och därefter tittar i e-bay

Där finns massor i vintagesynth.com men titta dessa Roland XP serie. Dem är jätte bra för akustiska saker.

Alla dessa tangentbordena kostade 20 000+ på gamla tidena, men dem är bra att använda även nu.

Och en sak till-- Kurzweil K2000 tangentbord och liknande saker. Också jätte bra för piano (kommer du ihåg "Robert Miles - Children" låt? Den piano där kommer från Kurzweil K2000).

Så kan du få en riktig bra synt med bra tangentena och med låg pris och räcker för många år dessutom.

Yamaha PSR serie rekommenderar jag glömma bort bara och alla dessa syntar med mickar... 😄

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

Åter igen, jag kan inte köpa en begagnad synt, jag måste köpa en ny i butiken som den jag har nu är inköpt i.

kan inte ens föreställa mig hur jag ska kunna spendera 3000kr där inne på annat sätt och var jag ska få nya 3000kr ifrån 🙂

frågan är om jag utan någon erfarenhet kommer att märka att en billigare är skit?

naturligtvis märker jag att den inte har samma funktioner som vännens PRS1100 men kommer jag att sakna det?

eftersom jag måste köpa i samma butik så undrar jag alltså om det finns bättre i samma prisklass? 3000-4000 kr

eller om jag ska hålla kvar i denna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Åter igen, jag kan inte köpa en begagnad synt, jag måste köpa en ny i butiken som den jag har nu är inköpt i.

kan inte ens föreställa mig hur jag ska kunna spendera 3000kr där inne på annat sätt och var jag ska få nya 3000kr ifrån 🙂

frågan är om jag utan någon erfarenhet kommer att märka att en billigare är skit?

naturligtvis märker jag att den inte har samma funktioner som vännens PRS1100 men kommer jag att sakna det?

eftersom jag måste köpa i samma butik så undrar jag alltså om det finns bättre i samma prisklass? 3000-4000 kr

eller om jag ska hålla kvar i denna?

jag läser också den hemliga Halmen butiken och provar att hitta något förslag... vänta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åter igen, jag kan inte köpa en begagnad synt, jag måste köpa en ny i butiken som den jag har nu är inköpt i.

kan inte ens föreställa mig hur jag ska kunna spendera 3000kr där inne på annat sätt och var jag ska få nya 3000kr ifrån 🙂

frågan är om jag utan någon erfarenhet kommer att märka att en billigare är skit?

naturligtvis märker jag att den inte har samma funktioner som vännens PRS1100 men kommer jag att sakna det?

eftersom jag måste köpa i samma butik så undrar jag alltså om det finns bättre i samma prisklass? 3000-4000 kr

eller om jag ska hålla kvar i denna?

Lotta, självklart att nybörjare använder inte alla funktioner, dessutom är dessa funktioner inte alls viktigaste om du är nybörjare och vill öva spela.

Till nybörjare viktigaste är endast... tangentena, du får trivas. Och dessa andra såkallad "hjälpfunktioner" eller krykor saknar du inte om du blir redan erfaren (dessutom utan "krykor" och "hjälpfunktioner" lär du snabbare).

Bara tangentbord du trivs med och en pianokurs (finns på nätet även och gratis). Allt annat -- rösten, funktioner är inte alls viktiga på början, du blir bara vilsen.

Om funktioner ... dessa behöver du efter halv år när du kan spela något bra redan. Men om röstena och allt annat --- datoren kan hjälpa dig. Massor av människor gör hela album så att använder pluggar i datoren och en enkel MIDI tangentbord-kontroller.

Den 76-tangent tangentbord jag rekommenderade är bra bytmöjlighet tycker jag. Men du får prova först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lotta, självklart att nybörjare använder inte alla funktioner, dessutom är dessa funktioner inte alls viktigaste om du är nybörjare och vill öva spela.

Till nybörjare viktigaste är endast... tangentena, du får trivas. Och dessa andra såkallad "hjälpfunktioner" eller krykor saknar du inte om du blir redan erfaren (dessutom utan "krykor" och "hjälpfunktioner" lär du snabbare).

Bara tangentbord du trivs med och en pianokurs (finns på nätet även och gratis). Allt annat -- rösten, funktioner är inte alls viktiga på början, du blir bara vilsen.

Om funktioner ... dessa behöver du efter halv år när du kan spela något bra redan. Men om röstena och allt annat --- datoren kan hjälpa dig. Massor av människor gör hela album så att använder pluggar i datoren och en enkel MIDI tangentbord-kontroller.

Den 76-tangent tangentbord jag rekommenderade är bra bytmöjlighet tycker jag. Men du får prova först.

Var hittar man dessa gratiskurser på nätet?

tyvärr är inte det digitala pianot ett keyboard så det går bort, man vill ju kunna leka också. 🙂

men är det jag har hemma absolut skit då menar du? även om man inte är proffs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var hittar man dessa gratiskurser på nätet?

tyvärr är inte det digitala pianot ett keyboard så det går bort, man vill ju kunna leka också. 🙂

men är det jag har hemma absolut skit då menar du? även om man inte är proffs?

Varför är det inte ett keyboard?

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.learnpianoonline.com/welcome.html

Jag hittade den nu. Det samma kurs jag haft. Skillnaden är bara att det behöver en registration men första 5 lektioner är helt gratis. Därefter började jag plugga vidare helt självständigt. Och efter dessa några lektioner kan du redan spela något t.ex. Ode to joy utan att titta på tangentena. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den länkan om piano lektioner är den enda sak du behöver just nu. Synt har du hemma redan. Det samma räcker du har just nu.

Öppna länkan, skriva namn och e-mail och efter en länka till är du redan på första lektion. Du har några dagar att lära sig och på 27:e december är butiker öppna igen kanske, så kan du prova och byta andra tangentbordena med dina kunskap redan. Och tänk om du vill något bättre, prova spela ackord o.s.v.

Men i alla fall även om du köper inte någon andra synt, rekommenderas att prova andra tangentbordena i alla fall och speciellt dessa vintage saker som Korg M1.

God Jul och trevliga pianolektioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.learnpianoonline.com/welcome.html

Jag hittade den nu. Det samma kurs jag haft. Skillnaden är bara att det behöver en registration men första 5 lektioner är helt gratis. Därefter började jag plugga vidare helt självständigt. Och efter dessa några lektioner kan du redan spela något t.ex. Ode to joy utan att titta på tangentena. 🙂

tack så mycket, verkar vara en bra kurs!

och du, jag ger min sambo stoltheten att ha hittat "rätt" keyboard! det är vår fyra års dag idag och i fyra år har jag bytt allt han har köpt till mig men inte den här gången.

blir jag bättre och kräver något annat får jag köpa det senare. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tack så mycket, verkar vara en bra kurs!

och du, jag ger min sambo stoltheten att ha hittat "rätt" keyboard! det är vår fyra års dag idag och i fyra år har jag bytt allt han har köpt till mig men inte den här gången.

blir jag bättre och kräver något annat får jag köpa det senare. 🙂

Varsågoda: Korg Trinity, Korg Triton, (dessa är mycket piano-liknande tangentena!) eller Roland XP-80 🙂 (kolla dessa på vintagesynth.com 🙂 ).

Men dessa 2 är alltid roliga: Roland JD800, Korg M1. 😄🙂 :)

något för att du ska väldigt älska dessa... 😉

http://synthmania.com/Korg%20M1/Audio/Fact...%20Universe.mp3

http://www.youtube.com/watch?v=u-NRvo1ge5U

och lyssna dessa:

http://synthmania.com/m1.htm

http://synthmania.com/jd-990.htm

JD990 är faktisk det samma som JD800 och det kan du se här:

Där finns demoljud för andra syntar också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...